خبرگزاری کار ایران

دانشمند در گفتگو با ایلنا:

ارز تا پایان سال تک نرخی می شود

با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است آزاد شدن نرخ ارز در سه ماهه پایان سال رخ خواهد داد زیرا تا زمانی که دارایی ارزی ما آزاد نشود نمی توان اقدامی در این زمینه کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر نرخ ارز آزاد حدود 3 هزار تومان است و نرخ ارز مبادله ای نیز حدود 2570 تومان است و در صورتی که دولت فشار بر روی نرخ  ارز آزاد برای پایین آوردن آن و رساندن آن به نرخ ارز مبادله ای کند ارز تک نرخی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تک نرخی شدن ارز موجب تورم نخواهد شد؟ ، گفت: شاید به صورت مقطعی این اتفاق بیفتد اما مسلما از این حالتی که کالا را با نرخ ارز مبادله ای بیاورند و بعد در بازار آن را با نرخ ارز آزاد به مردم بفروشند بهتر خواهد بود.

دانشمند با بیان اینکه با تک نرخی شدن ارز همه چیز قابل کنترل و شفاف خواهد شد، افزود: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است آزاد شدن نرخ ارز در سه ماهه پایان سال رخ خواهد داد زیرا تا زمانی که دارایی ارزی ما آزاد نشود نمی توان اقدامی در این زمینه کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با گسترس مراودات بین المللی میزان واردات افزایش نخواهد یافت؟ گفت: واردات کالاهای آماده مصرف برای کشور و اقتصاد سم است مخصوصا کالاهایی که خودمان در کشور تولید می کنیم مانند منسوجات، پوشاک و مواد غذایی .

وی افزود: اما واردات مواد اولیه و کالاهای نیمه آماده برای تولید بلامانع است و باعث رونق نیز خواهد شد.

 

 

کد خبر : ۲۹۷۷۶۹