خبرگزاری کار ایران

مجری طرح فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داد:

بهره برداری فازهای 15 و 16 بعد از 52 ماه تاخیر / هزینه 3 میلیاردی تبدیل به 6 میلیارد شد

دو برابر شدن هزینه ها و تاخیر در بهره برداری از اثرات تحریم و عدم مدیریت در دولت قبل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا صبح امروز رضا فروزش در نشست خبری در خصوص آخرین مراحل کاری در فاز 15 و 16 پارس جنوبی توضیحاتی را ارائه کرد.

وی در ابتدا در خصوص مراحل فنی و اجرایی طرح توضیح داد و اعلام کرد که ماه آینده این فازها به بهره برداری کامل می رسد.

اما مهترین بخش صحبت های وی در خصوص میزان عقب افتادگی این پروژه و هزینه های اضافی تحمیل شده به کشور بود.

فروزش با بیان اینکه این طرح از سال 85 کلید خورده بود و قرار بود در مدت زمان 52 ماه به بهره برداری برسد گفت: متاسفانه به دلیل برخی شرایط که مهمترین آن تحریم های بین المللی و عدم مدیریت یکپارچه بود این طرح در زمان 104 ماه به بهره برداری رسید.

وی افزود: در تامین تجهیزات ما بارها به مشکل برخوردیم به طور مثال در خرید کمپرسور تمام کارهای خرید آن انجام شد اما به دلیل تحریم هنوز این دستگاه در آلمان است و یا در برخی دیگر از تجهیزات، همه مجهز به دستگاه GPS  هستند و امکان جابجایی آن وجود ندارد. در بخش مالی هم ما با مشکلات زیادی از جمله انتقال پول مواجهه بودیم که تمام اینها سبب شد که هزینه های تمام شده ما بالا برود.

فروزش در خصوص سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه گفت: در ابتدا قرار بود هزینه انجام شده 3 میلیارد دلار باشد اما به دلیل مشکلات بین المللی،  6 میلیارد دلار مقدار هزینه کرد ما در این پروژه شده است.

مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی افزود: ما این طرح را با پیشرفت نموداری 92 درصد البته بر روی کاغذ در سال 92 همزمان با تغییر مدیریت در وزارت نفت تحویل گرفتیم و از آن زمان سرعت کار به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

وی علت این افزایش سرعت کاری را علاوه بر تغییر مدیریت، تمرکز منابع مالی دانست و گفت:بعد از تغییر و تحولات مدیریتی در سطح وزارتخانه تصمیم بر آن شد که منابع مالی با توجه به محدودیت ها بر روی فازهای 12، 15و16، 17 قرار گیرد و نتیجه آن هم این شد که ماه آینده پیمانکار این فازها را به بهره بردار تحویل می دهد.

فروزش افزود: هم اکنون روزانه به طور متوسط از فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی بیش از ٣٦,٧ میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود، اما با توجه به نهایی شدن عملیات حفاری چاه های دریایی، به زودی شاهد افزایش تولید در این فازها خواهیم بود.

وی با اشاره به پیشرفت بخش فراساحل فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی، پیشرفت سکوهای این دو فاز را به ترتیب ٩٨ و ٩٨,٢ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون در حال آماده سازی تحویل موقت بخش فراساحل به بهره بردار هستیم و فکر می کنیم تا سه هفته آینده این امر تحقق یابد.

مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی پیشرفت بخش خشکی این فاز را ٩٧,٧ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون در مراحل نهایی راه اندازی هستیم، ضمن آن که چهار ردیف شیرین سازی این پالایشگاه در مدار تولید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: واحد گوگردزدایی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از هفته گذشته وارد مدار شده و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته واحد اتان این پالایشگاه نیز از امروز شروع به کار می کند.

فروزش حجم کلی سرمایه گذاری برای اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را ٦ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان در حدود سه میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه و تاسیسات خشکی، دو میلیارد دلار در بخشهای دریا و یک میلیارد دلار صرف انجام حفاری چاهها شده است.

مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را مربوط به این فازها دانست و گفت: با افتتاح این فاز روزانه ١٩ میلیون دلار درآمد ارزی خواهیم داشت.

فروزش با اشاره به اولویت قرار گرفتن فازهای ١٥ و ١٦ میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم، گفت: با توجه به محدودیت‌های تامین منابع مالی و تحریم از اواخر سال ٩٢ تاکنون در بخش خشکی ٢٥٠ میلیون دلار و در بخش سکوهای دریایی ١٥٠ میلیون دلار هزینه شده است.

به گفته وی طی یک سال گذشته ١١ میلیارد متر مکعب گاز و ٦,٧ میلیون بشکه مایعات گازی از فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک گازی پارس جنوبی برداشت شده است.

به گفته وی طی یک سال گذشته ١١ میلیارد متر مکعب گاز و ٦,٧ میلیون بشکه مایعات گازی از فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک گازی پارس جنوبی برداشت شده است.

وی با اشاره به انجام اسیدکاری چاه‌های فازهای ١٥ و ١٦ تصریح کرد: با انجام این کار شاهد افزایش ٢٥ درصدی بازدهی سکوها خواهیم بود ضمن این که از ابتدای مردادماه نیز با استقرار دکل حفاری در حال تکمیل حفاری چاه‌های باقی مانده هستیم که انتظار داریم تا انتهای آذر ماه این مهم نیز به پایان برسد. 

فروزش درباره زمان بندی تثبیت تولید کامل فاز ١٥ و ١٦، گفت: براساس برنامه‌ای که اعلام شده پایان شهریورماه پیمانکار پالایشگاه را به بهره بردار تحویل می‌دهد؛ و پایان آذرماه نیز حفاری چاه‌ها به پایان می‌رسد.

وی با بیان این که با اجرای کامل پروژه عملکرد پیمانکاران نیز ارزیابی می شود، تصریح کرد: در انتهای پروژه چنانچه پیمانکاران تاخیر غیر مجاز داشته باشند جریمه دیرکرد از آنها دریافت می شود که این میزان ٥ درصد مبلغ قرارداد آنها خواهد بود.

مجری طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی درباره افت فشار مخزن در این فاز نیز تاکید کرد: این فازها در مرزی‌ترین بلوک و بهترین مکان قرار گرفته است، به همین دلیل انتظار داریم به اعداد در نظر گرفته شده برای تولید برسیم، به نحوی که با انجام اسیدکاری امکان اضافه برداشت ١٠ تا ١٥ درصدی از چاه‌ها خوهیم داشت.

به گفته مجری طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، تاکنون ١٥ میلیون نفر ساعت برای اجرای این پروژه فعالیت کرده‌اند.

فروزش هدف از اجرای این پروژه را پالایش و تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع ال پی جی، تولید سالانه یک میلیون تن اتان و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد اعلام کرد.

کد خبر : ۲۹۷۶۵۴