خبرگزاری کار ایران

شش برند زعفران تقلبی اعلام شد+اسامی

بی‌شک تقلبات در فراورده زعفران بسیار بیشتر از آن است که ما تاکنون شناسایی کرده‌ایم، لذا مصرف‌کنندگان حتما باید به داشتن کدریابی در این محصولات توجه و از مراکز خرید معتبر زعفران تهیه کنند.

 مدیرکل استاندارد تهران با اعلام این خبر، بر بیماری‌زا بودن این زعفران‌ها هشدار داد و گفت: برای حصول اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد، کد ۱۰ رقمی مندرج در زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال و کنترل کنند .

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان تهران، مدیرکل استاندارد استان تهران ضمن اعلام خبر شناسایی شش برند زعفران تقلبی در استان، بر بیماری‌زا بودن این زعفران‌ها هشدار داد.

وی با تاکید بر دقت در مصرف زعفران‌های استاندارد، در تشریح این خبر گفت: با توجه به تقلبات گسترده درباره فراورده زعفران که مشمول استاندارد اجباری است، بازرسی‌های جدی در این زمینه از بازار مولوی تهران انجام و منجر به کشف شش برند زعفران تقلبی و غیراستاندارد با نام‌های تجارتی ممتاز مادر، نمونه قائنات، ایران زمین، بیلُند، ممتاز یاقوت و کادوی خراسان، شد.

بیات با بیان اینکه حتی قسمت قابل توجهی از زعفران‌های تقلبی منشا گیاهی ندارند، ادامه داد: این زعفران‌ها عموما در کشورهای اطراف و با مواد قندی نشاسته‌ای و بعضا با رنگ‌های مصنوعی صنعتی و غیرمجاز نظیر تارترازین با قدرت رنگدهی بالا و تاثیرات سرطانزایی، تولید می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه این زعفران‌ها چند برابر قیمت تمام شده به فروش می‌رسند، گفت: این زعفران‌‌ها به صورت کاملا سنتتیک و با اختلاط محصول گیاهی اصلی با بافت مشابه تهیه می‌شود.

بیات با تاکید بر این نکته که این زعفران‌ها به دلیل بسته‌‌بندی در منازل و جعل نشان استاندارد به سختی قابل ردیابی هستند، خاطرنشان کرد: بی‌شک تقلبات در فراورده زعفران بسیار بیشتر از آن است که ما تاکنون شناسایی کرده‌ایم، لذا مصرف‌کنندگان حتما باید به داشتن کدریابی در این محصولات توجه و از مراکز خرید معتبر زعفران تهیه کنند.

بیات در پایان گفت: برای حصول اطمینان از سلامت محصول و اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد، کد ده رقمی مندرج در زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و کنترل کنند.

کد خبر : ۲۹۵۹۳۴