خبرگزاری کار ایران

استفاده از" فرمون" اثرات مخرب سموم را از بین می برد

یک پژوهشگر فرمون های جنسی حشرات گفت: یکی از مشکلات کشاورزان عدم اطلاع کافی از زمان سم پاشی است؛ یعنی کشاورز به درستی نمی داند که چه زمانی برای سم پاشی محصولاتش مناسب است.

رسول رمضانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با روش های مبارزه با آفات و حشرات در مزارع کشاورزی بیان داشت: یکی از روش هایی که به وسیله آن می توان زمان مناسب سم پاشی را مشخص کرد استفاده از فرمون است.

وی افزود: "فرمون" ها مواد شیمیایی هستند که حشره ماده برای جلب حشره نر در هوا از خود انتشار می دهد؛ روش تهیه فرمون مصنوعی به این صورت است که ابتدا از حشره ماده، مقداری "فرمون" را می گیریم و فرمون استخراج شده را بعد از شناسایی و آنالیز به صورت مصنوعی می سازیم.

رمضانی گفت: فرمون های مصنوعی را به داخل کپسول هایی ریخته و به عنوان تله بر روی زمین های کشاورزی قرار می دهند؛ این ماده با قابلیت چسبندگی خود علاوه بر از بین بردن آفات و حشرات  به کشاورز آگاهی می دهد که چه زمانی برای سم پاشی مناسب تر است؛ در کشورهای پیشرفته با وسیله فرمون آفت را کنترل می کنند.

این پژوهشگر فرمون های جنسی حشرات در رابطه با این روش آفت کشی تاکید کرد: در یک هکتار می توان 100 تله قرار داد که جمع هزینه آن 500 هزار تومان خواهد شد.

وی افزود: درست است که هزینه سم پاشی برای یک هکتار 100 هزار تومان است و تله فرمون هزینه ای چند برابری را برای کشاورز به همراه دارد؛ اما در نتیجه محصولی ارگانیک را در اختیار کشاورز قرار خواهد داد.

رمضانی گفت: مساله این است که تله فرمون در برخی مزارع به تنهایی موجب از بین رفتن آفات می شود؛ یعنی دیگر نیازی به سم پاشی نخواهد بود که این امر اثرات مخربی که سموم در محصولات خواهد داشت را از بین می برد.

وی در خصوص میزان تولید و استفاده از "فرمون" در مزارع بیان داشت: در ایران اغلب محصولات کشاورزی دارای سم باقی مانده در محصول هستند و این مساله مشکلات بسیاری را در سلامت افراد به وجود آورده است؛ بنابراین برای تولید محصولات ارگانیک استفاده از "فرمون" حائز اهمیت است؛ در حال حاضر این محصول از کانادا وارد ایران می شود و چون زمان واردات این محصول تا 4 ماه نیز به طول می انجامد ممکن است اثر خود را از دست دهد؛ بنابراین تولید فرمون در داخل کشور با حمایت می تواند مقرون به صرفه تر باشد.

این پژوهشگر فرمون های مصنوعی حشرات، در رابطه با اختلاف قیمت فرمون های وارداتی و تولید داخل بیان داشت: قیمت هر گرم فرمون که از کانادا وارد ایران می شود 7 هزار و 500 و تولید داخلی این محصول نیز 4 هزار و 500 تومان است؛ البته با هر 2 میلی گرم از این محصول می توان بیش از هزار کپسول تولید کرد؛ یعنی برای هر هکتار مزرعه برنج 100 تله لازم است که این 100 تله را با 20 گرم فرمون می توان تامین کرد.

 

 

 

 


 

 

کد خبر : ۲۹۵۸۰۴