خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مطرح کرد:

افزایش قیمت 700 درصدی انواع کود‌های شیمیایی عامل کاهش مصرف/ معرفی عرضه‌کنندگان کودهای تقلبی و بدون شناسنامه‌ به دادگاه

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از سیاست‌های آینده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کاهش دخالت دولت در زمینه‌ی تامین و تولید نهاده‌های کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ولی در حاشیه بازدید خبرنگاران از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان داشت: در حال حاضر حدود 4.5 میلیون تن کود ازته در کشور تولید می‌شود که میزان نیاز برآورد شده به این کود سه میلیون و 300 هزار تن برآورد شده است اما در سال گذشته کمتر از 1.5 میلیون تن از این کود در بخش کشاورزی مصرف شد.

وی افزود: کودهای کشاورزی داخلی و وارداتی عرضه شده در بازار باید شناسنامه‌دار شوند و عرضه‌کنندگان کودهای تقلبی و بدون شناسنامه‌ را به دادگاه معرفی می‌کنیم.

ولی تاکید کرد: براساس برآورد‌های موسسه تحقیقات آب و خاک میزان نیاز بخش کشاورزی به انواع کودهای شیمیایی عالی، زیستی و میکروبی حدود پنج میلیون تن برآورد شده است که در حال حاضر بخشی از آن از تولید داخل تامین و بخشی دیگر به کشور وارد می شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  بیان داشت: نیاز بخش کشاورزی به کود فسفاته حدود 900 هزار تن برآورد شده است که در کشور کمتر از 100 هزار تن تولید می‌شود و در سال گذشته کمتر از 400 هزار تن کود فسفاته در بخش کشاورزی مصرف شد. همچنین در زمینه‌ کودهای پتاسته به حدود 400 هزار تن نیاز داریم که میزان تولید داخل کمتر از 50 هزار تن بوده و سال گذشته کمتر از 200 هزار تن کود پتاسته در بخش کشاورزی مصرف شد.

وی اعلام کرد: براساس اطلاعیه موسسه تحقیقات خاک و آب همه تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان انواع کودهای کشاورزی موظفند محصولات خود را به این موسسه عرضه کنند تا از نظر کیفی مورد ارزیابی، تایید قرار گیرد و پس از آن دارای شناسنامه شوند و از تاریخ اعلام شده عرضه‌کنندگان کودهای تقلبی و بدون شناسنامه به دادگاه معرفی می‌شوند.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ادامه افزود: مسائل مرتبط با تحریم و محدودیت‌های تامین کود مورد نیاز در کشور، افزایش قیمت 700 درصدی انواع کود‌های شیمیایی طی سال‌های 1390 تا 1392 و غیره از عوامل کاهش مصرف کود در کشور بود اما در سال جاری ضمن افزایش کود‌های کشاورزی از نظر تنوع به هفت گروه کودی مشتمل بر 26 نوع کود، در تلاشیم تا طی سال 1394 – 1395 نیز قیمت انواع کود در کشور مانند دو سال گذشته افزایش نیاید.

وی در خصوص وضعیت قیمت کود در سال جاری گفت: در حال حاضر قیمت گذاری کود توسط سازمان حمایت و مصرف کنندگان تامین می شود، در همین راستا دولت برنامه ای برای افزایش قیمت کود ندارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که قرار باشد قیمت کود افزایش یابد، دولت برای حمایت از کشاورزان به این بخش یارانه اختصاص خواهد داد.

وی در زمینه مصرف کود فسفاته، گفت: خاک کشور به 900هزار تن کود فسفاته نیاز دارد که کمتر از 100 هزار تن در داخل تولید و مابقی وارد می شود البته سال گذشته کمتر از 400 هزار تن به مصرف بخش کشاورزی رسیده است.

وی در خصوص مصرف کود پتاسه نیز گفت: نیاز کشور 400 هزار تن است که سال گذشته کمتر از 200 هزار تن از آن به مصرف داخلی رسید در حالی که از این میزان 50 هزار تن در داخل کشور تولید و مابقی از محل واردات تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه طی برنامه ده ساله در نظر داریم این کودها در داخل کشور تولید شود، گفت: طبق تفاهم با شرکت پتروشیمی رازی قرار است کود بی ال پی فسفاته به میزان 100 هزار تن در داخل تولید شود.

وی تاکید کرد: درحال حاضر کود مورد نیاز بخش کشاورزی کشور تامین است و مشکلی در این زمینه نداریم اما طبق سیاست های وزارت جهادکشاورزی برنامه تولید، تامین و توزیع انواع نهادهای کشاورزی از جمله کود، سم وبذر را در اولویت برنامه های خود دارد.

کد خبر : ۲۹۵۵۰۸