خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با ایلنا :

وضعیت صنعت سیمان تا سال 95 تغییری نخواهد کرد

تا پایان سال 94 تغییری در صنعت سیمان رخ نخواهد داد وتنها موضوع متغیر صادرات است.

عبدالرضا شیخان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص نوسان قیمت سیمان در هفته های گذشته گفت: قیمت سیمان در هفته های گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش نیز داشته است .

وی افزود: نرخ تولیدات در کارخانه ها هنوز به سقف قیمت ابلاغ شده در تاریخ 31 خرداد نرسیده‌ است.

شیخان درادامه توضیح داد: در یک سال گذشته علی رغم بالا رفتن هزینه های تولید، تولیدکنندگان زیرقیمت محصولات خود را به فروش رساندند، این در حالی است که به علت کاهش تخفیف ها به نظر می رسد قیمت ها رو به افزایش است اما در حقیقت نرخ ها واقعی شده اند.

شیخان تصریح کرد: از سوی دیگر کارخانه ها نمی‌توانند با قیمت پایین ، فروش داشته باشند و در قالب سقف قیمت ابلاغ شده، قیمت های خود را افزایش ‌دهند، اما در هفته گذشته قیمت ها نه تنها افزایش نیافت بلکه شاهد  کمی کاهش هم بودیم.

شیخان در ادامه تصریح کرد: تولید صنعت سیمان مازاد بر نیاز داخلی است و این شرایط سبب ساماندهی صادرات در سال گذشته شد.

این مقام مسئول با اشاره به آمار صادرات اعلام کرد: در سال گذشته  صادرات سیمان و کلینکر رقمی حدود 18 میلیون و  800هزار تن بوده است.

وی درخصوص ادعای همبستگی منفی بین اضافه تقاضا وقیمت سیمان، گفت: از آخرین ابلاغی که در تاریخ 31 خرداد صورت گرفت تغییری در قیمت ها نداشته ایم و اخیرا کارخانه هایی که با زیان مواجه بوده اند قیمت هایشان را متعادل کرده اند.

وی در ادامه توضیح داد: صنعت سیمان، گذاری طولانی را تجربه می‌کند و انتظار می‌رود این گذار تا اواسط سال 95 پایان یابد وهر زمان رشد اقتصادی اتفاق بیفتد نیاز به سیمان نیز افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: تا پایان سال 94 تغییری در صنعت سیمان رخ نخواهد داد  وتنها موضوع متغیر صادرات است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه عراق که بازار عمده کشورماست و 60٪ صادرات سیمان را به خود اختصاص داده است، در شرایط مطلوبی قرار ندارند و تلاش برای صادرات به کشورهای آفریقایی و حوزه خلیج فارس نیز صورت گرفته است. اما مسئله قابل توجه درباره ی صادرات سیمان، حمل و نقل آن است.

شیخان گفت: با توجه به اینکه سیمان ایران از سیمان های باکیفیت دنیا محسوب می شود قیمت قابل رقابتی دارد و با قیمت مناسب می‌توانیم بازار جهانی را به دست بیاوریم.

وی اظهارکرد: در صورت برقراری امنیت درعراق و سوریه بازسازی در این 2 کشور آغاز می‌شود و ایران جزء تامین‌کنندگان عمده سیمان و کلینکر این دو کشور خواهد بود.

 

 

 

 

کد خبر : ۲۹۵۱۸۳