خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد:

فرانسوی‌ها شهریور دوباره می‌آیند/ضرورت نگاه ویژه به صنایع کوچک درجذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: هیات فرانسوی در شهریور ماه نیز مجددا به ایران سفر خواهند کرد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت اقتصادی کشور پس از برداشتن تحریم ها اظهار داشت: علی‌رغم اینکه ما کشوری نفت‌خیزهستیم و باید از خام فروشی فاصله بگیریم اما متاسفانه همچنان به رویه گذشته ادامه می دهیم اما در صورتی که دولت اعتقادی راسخ داشته باشد که اقتصاد کشور را از حالت دولتی خارج کرده و به بخش خصوصی واگذار کند ضرورت دارد برنامه‌های بالادستی نیز که همین تکلیف را کرده اند شفاف تر شوند.

وی افزود: در این میان راهی جز این وجود ندارد که از طریق اتاق های بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی این موضوعات پیگیری شوند.

لاهوتی با اشاره به ورود هیات‌های تجاری از کشورهای اروپایی پس از توافق هسته ای به ایران گفت: هیات اول ( آلمانی‌ها) پس از توافق به سرعت برای حضور و اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کردند و علی‌رغم اینکه شرکت‌های بزرگ این کشور به ایران‌آمده بودند اما به دلیل اینکه هماهنگی‌ها با اتاق بازرگانی ایران و آلمان صورت گرفته بود و مدت سفر نیز بسیار کوتاه بود پارلمان بخش خصوصی تنها توانست نشستی کوتاه با این هیات داشته باشد.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته با هیات آلمانی گفت: در بخش خودروسازی و پتروشیمی نیز توافقاتی انجام شد که امیدواریم اجرایی شود.

لاهوتی همچنین در مورد حضورهیات فرانسوی پس از توافق هسته‌ای نیز تصریح کرد: این هیات در سطح وزیر به ایران وارد شدند و در بخش‌های نفت، پتروشیمی، خودرو و گاز توافقاتی به عمل آمد اما عملاً ارتباط مستقیمی از طریق اتاق‌ها و بخش خصوصی با این هیات ها وجود نداشت.

لاهوتی با بیان اینکه هیات فرانسوی در شهریور ماه نیز مجددا به ایران سفر خواهند کرد گفت: برای پویا شدن اقتصاد کشور نیازمند آن هستیم تا فعالان بخش خصوصی واقعی که در اتاق‌های بازرگانی مشغول هستند در این هیات‌ها حضور پیدا کنند تا نسبت به جذب سرمایه‌گذاری اقدامات لازم را انجام دهند.

لاهوتی با بیان اینکه نباید صنایع کوچک را در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نادیده گرفت افزود: پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه گذاری در صنایع کوچک از سوی شرکت‌های اروپایی وجود دارد که اگر به درستی هدایت شوند می‌توانند ظرفیت‌یابی کرده و جهش خوبی به لحاظ ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالاتر و ورود تکنولوژی ایجاد کنند.

کد خبر : ۲۹۵۰۴۵