خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با ایلنا:

تقویت طرف عرضه راهکار نجات از رکود

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۸۷۲

کارشناس اقتصادی مسکن با بیان اینکه مهم ترین راهکار نجات بازار مسکن از رکود تقویت طرف عرضه و افزایش تولید است؛ گفت: شرایط برای پرداخت معوقات بانکی باید فراهم شود و این رقم کلان با اولویت باید به بخش مسکن در قالب تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان تزریق شود.

حسن محتشم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه  در حال حاضر مهم ترین مشکل بازار مسکن کمبود نقدینگی و به دنبال آن کاهش توان تولید و تقویت طرف عرضه است، اظهار کرد: در شرایطی که باید منابع مالی برای تقویت طرف عرضه و برقرار توازن میان عرضه و تقاضا تعریف شود، بانک ها توان پرداخت تسهیلات به انبوه سازان را ندارند.

وی با اشاره به دلیل ناتوانی بانک ها برای پرداخت تسهیلات گفت: رقم معوقات بانکی بسیار کلان است و متاسفانه در دوره های گذشته رقم قابل توجهی از تسهیلات به عده خاصی داده شد که هنوز این رقم از تسهیلات به سیستم بانکی برنگشته است بنابراین بانک ها هم توان پرداخت تسهیلات را ندارند.

محتشم با بیان اینکه اقلیتی اکثریت تسهیلات را گرفته اند و اکثریتی اقلیت تسهیلات توانسته اند دریافت کنند، ادامه داد: تا شرایط وصول معوقات بانکی فراهم نشود، امکان ارائه تسهیلات وجود ندارد.  

کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: با بازپرداخت تسهیلات داده شده، این رقم ها دوباره به چرخه اقتصاد برمی گردد و معتقدم اولویت با بخش مسکن چراکه این حوزه از اقتصاد بخش مولد و پیشران است و 300 صنعت مرتبط  با صنعت ساختمان هستند.

وی تاکید کرد: این دولت قصد استفاده از پول بدون پشتوانه و تزریق اسکناس چاپ شده به صنایع مختلف را ندارد.

محتشم ادامه داد: مهم ترین راهکار نجات بازار مسکن از رکود؛ افزایش سقف تسیهلات و افزایش دوره بازپرداخت است و تنها از این طریق به طور همزمان می توان هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا را تقویت کرد.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال که آیا دوره رونق از نیمه دوم سال در بازار مسکن آغاز می شود، گفت: قطعا شاهد تغییراتی در بازار مسکن از نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول خواهیم بود.

وی ادامه داد: قطعا ارائه وام های 80 میلیون تومانی هر چند که این رقم برای ایجاد رونق بسیار کم است اما در این بازار تاثیر گذار خواهد بود.   

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز