خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا خبر داد؛

آغاز اجرای بزرگترین پروژه برقی در خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۰۲۵

احداث نیروگاه 3 هزار مگاواتی، بزرگترین پروژه فنی در تاریخ منطقه است که در چند فاز اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در نشست خبری که به منظور تشریح پروژه نیروگاهی که در کشور عراق در حال انجام است برگزار شد، اظهار داشت: بزرگترین پروژه بین کشور ایران و عراق در حال شکل‌گیری است و آغاز عملیات اجرایی آن بین دو شرکت خصوصی ایران و شرکت عراقی - اردنی شامارا  را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در مقایسه با شرکت‌های بین‌المللی حضور ایران در پروژه‌های برقی کمرنگ‌تر بوده تصریح کرد: تاکنون هزار مگاوات برق از طریق سیم در مرز مشترک ایران و عراق تبادل شده. نیروگاه الصدر دو واحد توربین گازی و همچنین واحد نیروگاهی حیدریه از جمله پروژه‌های جمهوری اسلامی در کشور عراق است. اما در مقیاس سطح پروژه‌های اجرا شده ایران در این کشور در مقایسه با شرکت‌های بین‌المللی کم بوده است.

علی‌آبادی همکاری ایران در پروژه‌های حیدریه و الصدر عراق را زمینه‌ساز فعالیت‌های بعدی ایران در عراق دانست و افزود: از یک سال و نیم گذشته مذاکره با وزارت برق عراق و شرکت عراقی – اردنی شامارا انجام شد و امروز موفق شدیم که قرارداد بین دو کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن پروژه یاد شده 20 درصد به ظرفیت برق عراق افزوده می‌شود خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه 3 هزار مگاواتی، بزرگترین پروژه فنی در تاریخ منطقه است که در چند فاز اجرا می‌شود.

مدیرعامل مپنا ادامه داد: در فاز اول تعداد توربین گازی، نصب و به تدریج سنکرون می‌شود و سپس واحد بخار تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شود.

وی اجرای پروژه توسط دو کشور مسلمان را از جمله ویژگی‌های آن برشمرد و گفت: این پروژه با تجهیزات ساخت جمهوری اسلامی ساخته می‌شود و قرار است این نیروگاه سال‌ها در زمینه تولید برق فعالیت کرده و به این ترتیب هر دو کشور از منابع آن بهره خواهند برد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن این پروژه موجبات ایجاد شغل را نیز فراهم می‌کند به این نحو که 3 هزار مگاوات نیروگاه دو هزار نیروی انسانی را درگیر می‌کند و برق تولیدی آن 18 هزار کیلو وات ساعت در سال خواهد بود که توسعه جدی صنعت عراق و رفاه اجتماعی این کشور را رقم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه پروژه یاد شده دولتی نبوده و توسط دو شرکت خصوصی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: با این وجود پروژه به طور کامل مورد حمایت دو دولت بوده و برای نخستین بار توسط دو شرکت خصوصی اجرا می‌شود و ضمن اینکه دولت عراق برای پروژه ضمانتنامه دولتی صادر کرده که این امر موجبات باز شدن فضا برای توسعه سرمایه‌گذاری در این کشور را فراهم می‌کند.

وی پروژه نیروگاهی یاد شده را الگویی ممتاز برای سایر پروژه‌ها خواند و گفت: این پروژه می‌تواند پیام‌آور صلح و دوستی و همکاری دو کشور در مباحث فرهنگی باشد. ضمن اینکه باید گفت چنانچه پروژه‌ای مهندسی در کشوری اجرایی شود عمق روابط را تثبیت می‌کند و موجبات شکوفایی هر دو کشور را فراهم کرده و منافع سرشاری نیز نصیب کشورها خواهد کرد.

علی‌آبادی یادآور شد: پروژه مذکور تنها در زمینه انتقال خدمات فنی و مهندسی نیست بلکه بهره‌برداری و نگهداری از آن نیز آموزش داده می‌شود و نظارت را عهده‌دار هستیم. لذا از ظرفیت عراق جهت انتقال دانش بهره‌مند خواهیم شد.

علی‌آبادی ابزار امیدواری کرد که با اجرایی شدن پروژه نیروگاهی 3 هزار مگاواتی در عراق موجبات اعتماد به شرکت مپنا فراهم شده و پروژه‌های بعدی با سرعت و روابط بهتری اجرایی شود.

وی همچنین گفت: مپنا در ارزیابی‌های رقابتی با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای اجرای پروژه انتخاب شده است.

مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه کشورمان در رتبه چهاردهم مباحث مربوط به نیروگاهی و برق قرار دارد اظهار داشت: به لحاظ میزان ظرفیت نصب شده و تولید انرژی در جایگاه مناسبی قرار دادیم به نحوی که امروز تجهیزات و خدمات این شرکت به اروپا نیز صادر می‌شود و همچنین قراردادهایی جهت تامین تجهیزات نیروگاهی با کشورهای همسایه بسته شده که البته فعالیت این شرکت تنها به این موارد ختم نشده به طوری که در حال حاضر برای احداث توربین بادی در ایتالیا مطالعه می‌کنیم و پیشنهاداتی نیز از سوی انگلستان برای اجرای پروژه داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه گروه صنعتی مپنا در سطح جهان حائز رتبه در زمینه تجهیزات نیروگاهی است به اظهارات رئیس نیروگاهی زیمنس در مورد این شرکت اشاره کرد و گفت: بنا به گفته این مقام مسئول شرکت زیمنس شرکت مپنا در زمینه ساخت توربین در رتبه چهارم قرار دارد.

وی همچنین گفت: ما همکاری با شرکت‌های بین‌المللی را جزو اصول کارمان قرار داده ایم و اکنون با 30 شرکت اروپایی همکاری داریم که امیدواریم در پساتحریم این همکاری ها قوت گیرد.

وی ادامه داد: دو واحد نیروگاهی نیز در اندونزی تحویل داده‌ایم و در کشورهایی مثل عمان و الجزایر و همچنین کشورهای آفریقایی فعالیت وسیعی داریم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با  لغو تحریم‌ها همکاری‌های بین‌المللی شتاب و توسعه بیشتری یابد خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که شرایط پیش‌رو به نفع ماست و در پسا تحریم همکاری‌ها به صورت برد- برد و به نفع دو طرف خواهد بود.

به گزارش ایلنا، بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور اجرایی می شود

به دنبال اجرای موفق نیروگاه گازی نجف و نیروگاهی گازی الصدر بغداد، قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله بصره نیز به گروه مپنا واگذار شد.

قرارداد گروه مپنا و شرکت اردنی – عراقی شامارا جهت احداث «نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی رمیله» در حومه شهر بصره عراق به تایید دولت عراق رسید.

براساس مفاد این قرارداد، دولت عراق برای نخستین بار در تاریخ این کشور، راساً این قرارداد را در قالب SOVERING GUARANTEE تضمین نموده است. گروه مپنا نیز در این پروژه مسئولین «مهندسی، تامین تجهیزات و نصب (EPI)» را برعهده دارد.

ارزش این پروژه بین‌المللی (به جز بخش ساختمانی)، دو میلیارد و 50 میلیون دلار است.

نیروگاه سیکل ترکیبی رومیله (RUMAILA) به ظرفیت سه هزار مگاوات در حوالی شهر بصره در جنوب کشور عراق احداث می شود و مراحل اجرای آن طی 4 فاز به انجام خواهد رسید. این نیروگاه بزرگ حرارتی، دارای 12 واحد توربین گاز و 6 واحد توربین بخار خواهد بود.

همه امور ساخت و تامین توربین‌های گازی 180 مگاواتی از نوع MAP2B و بخار 160 مگاواتی از نوع

E-TYPEt، پره‌های بخش داغ توربین‌های گاز، ژنراتورها، سیستم برق و کنترل و بویلرهای بازیاب حرارتی (HRSG)، به ترتیب در کارخانجات شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، پره توربین مپنا (پرتو)، ژنراتور مپنا (پارس)، برق و کنترل مپنا (مکو) و تجهیزات و بویلر مپنا صورت خواهد گرفت و مدیریت پروژه نیز با بخش برق گروه مپنا خواهد بود و تنها امرو مربوط به عملیات ساختمانی احداث (Civil Construction) این پروژه توسط کارفرما انجام می‌شود.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه می‌توان به حجم صادرات آن اشاره کرد و در مقیاس ملی پروژه‌ای کم‌نظیر تلقی شده، بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور محسوب می‌شود و از نظر تجهیزات و فناوری‌های به کار گرفته شده نیز کاملاً مطابق با فناوری‌های روز دنیا است.

با امضای این قرارداد، انتظار می‌رود زمینه‌های همکاری و حضور «مپنا» در صنایع نیروگاهی سطح منطقه و بین‌الملل بیش از پیش گسترش یابد.

همچنین با در نظر گرفتن حجم عملیات مورد نیاز برای ساخت تجهیزات و احداث این نیروگاه، پروژه نیروگاه سه هزار مگاواتی رمیله تاثیر مثبتی بر روند اشتغال‌زایی به ویژه در دو کشور ایران و عراق داشته و به دلیل بین‌المللی بودن طرح، میزان قابل توجهی درآمدزایی ارزی نیز در بر خواهد داشت.

وزارت برق عراق در نتیجه کمبود مداوم برق و تاثیر شدید آن بر اقتصاد این کشور، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش بیش از دو برابری ظرفیت کنونی از 8.500 مگاوات به 20.000 مگاوات تا سال 2016 است و نیروگاه سیکل ترکیبی سه هزار مگاواتی رومیله بصره، تاثیرات قابل توجهی در جبران کمبودهای برق کشور همسایه خواهد داشت. کمبود برق، دلیل اصلی توقف توسعه اقتصادی عراق در 20 سال اخیر بوده و بسیاری از مناطق آن کشور هنوز هم به مدت طولانی بدون دسترسی به برق سپری می‌کنند. هزینه کمبود برق برای اقتصاد عراق حدود 40 میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.

شایان ذکر است، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) با راندمان بیش از 50 درصد، از جمله راه‌حل‌های کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای تولید برق محسوب می‌شوند که به دلیل استفاده مجدد از حرارت خروجی توربین‌های گاز و تولید برق از محل بازیافت این حرارت، سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و بدون استفاده از سوخت بیشتر، بازدهی تولید برق بالاتری دارند.

در نیروگاه‌های سیکل ساده که از توربین گاز برای تولید برق استفاده می‌شود، تنها در یک مرحله سوخت مصرفی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که در این فرآیند تبدیل، معمولاً با درصدی از اتلاف انرژی حرارتی همراه است، به گونه‌ای که گازهای خروجی توربین گاز مستقیماً وارد جو شده و انرژی حرارتی باقی مانده در آن هدر می‌رود، در حالی که در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، از این انرژی مجدداً استفاده شده و با استفاده از توربین بخار مجددا برق تولید می‌شود.

به عبارتی نیروگاه سیکل ترکیبی نوع دیگری از نیروگاه حرارتی است که در آن از توربین گازی و توربین بخار به صورت همزمان استفاده می‌شود به گونه‌ای که در ابتدای چرخه تولید، ژنراتور توربین گازی با استفاده از سوخت مصرفی، برق تولید می‌کند. پس از این مرحله بخش اتلافی انرژی حرارتی خروجی توربین گاز از طریق بویلر بازیاب حرارت HRSG (Steam Generator Heat Recovery) بازیافت شده و برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. به این روش با تولید برق در توربین بخار و ترکیب این دو سیکل، میزان راندمان نیروگاه افزایش می‌یابد.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز