خبرگزاری کار ایران

ادعا کارشناسان نفتی حوزه خلیج فارس:

ایران تا سال 2016 تولید نفت خود را افزایش نمی‌دهد

کارشناسان نفتی حوزه خلیج فارس ادعا کردند که ایران به عمد قصد افزایش تولید نفت خود را تا سال 2016 ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از الجزیره؛ تهران در نظر دارد تا وقتی که به صورت کامل توافق وین اجرایی نشده  و تحریم ها ناشی از فعالیت های هسته ای کشور لغو نشده است از افزایش تولید نفت خودداری کند.

محمد السبان کارشناس حوزه نفتی خلیج فارس در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: در حال حاضر قیمت نفت بین 50 تا 60 دلار نوسان دارد و علت اصلی پایین بودن قیمت به خاطر عوامل ژئوپولتیک منطقه و عرضه مازاد در بازار است مضاف بر اینکه در ما ه های آینده اتفاقات جدید نیز رقم خواهد خورد که منجبر به پایین آمدن قیمت نفت خواهد شد.

السبان با اشاره به اینکه این اتفاق بازگشت ایران به بازار نفت است، گفت: ما انتظار نداریم که بزودی قیمت ها تحت تاثیر حضور ایران به سرعت افت کند زیرا روال بررسی و تصویب توافق وین در کنگره دو ماه زمان خواهد برد و تهران نیز تصمیم ندارد تا آن زمان تولید خود را افزایش دهد.

وی با اشاره به سفر قائم مقام صدر اعظم آلمان به ایران در هفته گذشته گفت:البته ایران نیز تا آن زمان شروع به رایزنی و مکاتبه با کشورهای صاحب تکنولوژی در صنایع نفتی کرده است به طوریکه در سفر هیئت تجاری آلمان به ایران  مشارکت در صنایع نفتی ایران نقطه اصلی مذاکرات دو طرف بود.

این کارشناس نفتی در خصوص ظرفیت تولید ایران گفت: با وجود تحریم های چند ساله ایران که سبب شده است ظرفیت تولید این کشور پایین بیاید اما برای سال آینده میلادی پیش بینی می شود که ایران بین 700 هزار تا 1 میلیون بشکه در روز بتواند به تولید خود بیافزاید و همین امر سبب می شود که مازاد نفت در بازار بیشتر و به سایر کشورهای تولید کننده فشار وارد شود.

وی تصریح کرد :در حال حاضر تمام کشورهای عضو اوپک با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید هستند به غیر از عربستان سعودی که می تواند تا 2 میلیون بشکه دیگر به ظرفیت خود اضافه کند.

در همین راستا دکتر عبدالوهاب ابو دهش تحلیل گر اقتصادی حوزه خلیج فارس عنوان کرد:بعید است که ایران بتواند تا نیمه سال آینده میلادی جهش زیادی در تولید خود ایجاد کند زیرا برای افزایش تولید نیازمند سرمایه گزاری های جدیدی در میادین نفتی خود است و همین به کشورهای عضو سازمان اوپک فرصت می دهد که در اجلاس آینده این سازمان بتوانند به طور مناسبی این موضوع را بررسی کنند و راهکاری برای سهم بیشتر ایران در بازار اتخاذ کنند.

کد خبر : ۲۹۲۸۲۰