خبرگزاری کار ایران

پدیدار در نشست خبری:

چینی‌ها توان رقابت با ما را ندارند/سفارش 1.2 میلیارد دلاری تولید به سازندگان داخلی صنعت نفت

پدیدار حفظ منافع متقابل با تسهیل محدودیت های حقوقی؛ تجاری سازی فناوری با قبول مسولیت؛ نظارت عالیه بر رعایت استاندارد ها؛ تدوین دستور العمل های متقابل؛ تسهیل در امور بازرگانی؛ قبول ریسک با خارجی ها در انتقال فناوری و اطلاع رسانی و تسهیل ارتباطات را برای همه دست اندر کاران تولید ملاک عمل انجمن تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت برای حفظ منافع ملی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا پدیدار رئیس سازندگان صنعت نفت در نشست خبری که به صورت مجازی در محیط تلگرام برگزار شد در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توافق هسته ای با گروه 1+ 5 شرکت های نفتی و بعضاً مطرح وارد قرارداد و مذاکره با مسئولین نفتی کشورمان خواهند شد که قطعاً برخی کشورها در زمینه بسیاری تجهیزات حرف اول را می‌زنند مشخصا سوال ما این است در صورتی که کالاهای ساخت داخل از درجات کیفی پایین تری نسبت به کالاهای احیاناً وارداتی برخوردار باشند که ریسک کار را نیز بالا می برد و زمان پروژه‌ها را طولانی‌تر می‌کند کدامیک برای شما از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. منافع ملی یا اصرار بر استفاده از کالاهای تولید داخل ؟ گفت:  اعتقاد دارم که برای رسیدن به توسعه و استفاده از ظرفیت‌های ملی قطعا باید سرمایه گذاری مناسب انجام شود که قطعا اراده ملی را می خواهد.

وی ادامه داد:  ما در این برهه از زمان حساس که فعالان اقتصادی به نوعی هیجان زده هم هستند نیاز داریم تا منافع ملی را حفظ کنیم و برای حضور در عرصه‌های جهانی هزینه‌ای هم پرداخت کنیم تا بعد از بحران‌های متعدد جهانی و ملی در صحنه باشیم.

پدیدار حفظ منافع متقابل با تسهیل محدودیت های حقوقی؛ تجاری سازی فناوری با قبول مسولیت؛ نظارت عالیه بر رعایت استانداردها؛ تدوین دستور العمل های متقابل؛ تسهیل در امور بازرگانی؛ قبول ریسک با خارجی‌ها در انتقال فناوری و اطلاع رسانی و تسهیل ارتباطات را برای همه دست اندر کاران تولید ملاک عمل انجمن تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت برای حفظ منافع ملی دانست.

 وی خاطرنشان کرد: در مورد مدت زمان پیش بینی کرده ایم که حداقل یک سوم مدت زمان کمتر کالا را تحویل بدهیم بشرط اینکه کارفرمایان منابع و تعهدات خود را به موقع انجام بدهند نه مانند الان که سازندگان از پنج سال پیش تا کنون طلب دارند.

پدیدار یادآور شد: آماده ام در فرصت مناسب fact and figure های بیشتری که ملموس است تقدیم کنم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه تضمین درآمدهای نفتی کشور اظهار کرد: مهمترین تدبیر دولت برای تضمین درآمدهای نفتی ارتقاء ظرفیت ساخت داخل و توسعه تکنولوژی است، اعتقاد دارم که اقتصاد ایران با نفت به رکورد رفت و با نفت از رکود خارج می شود.

پدیدار در رابطه با توان تولیدکنندگان داخل و وضعیت پسا تحریم، گفت: توان فعلی ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز حدود ٧٠٪ است و برای بقیه اقلام نیازمند واردات هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: در مورد ده قلم کالای اساسی نفت سرمایه گذاری های لازم برای دوره پنج ساله پیش رو صورت گرفته و حداکثر تا یکسال آینده تولیدات تحویل می شود و کارفرمایان نفتی به موجب بخشنامه وزیر نفت ملزم به خرید آنها از داخل هستند.

پدیدار یادآور شد: اما مشکل اصلی بدنه میانی است که با خرید داخلی مقاومت می کنند ضمن آنکه قراردادهای فعلی برای کالاهای سفارش شده بیش از 1.2 میلیارد دلار را در بر می‌گیرد که عدول از آن خسارات جدی به اقتصاد حوزه نفت وارد می کند.

وی همچنین در رابطه با احتمال پیوستن ایران به صادرکنندگان بزرگ آسیایی در زمینه تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: سازندگان تجهیزات نفتی مطابق اخرین ورژن استانداردهای جهانی تولید می کنند و بدلیل عدم توانایى کارفرمایان داخلی در بهره گیری از توان موجود در حال حاضر بیش از ٥٪ از ظرفیت فعلی به بیش از ٢١ کشور در أقصی نقاط جهان صادر می کنیم.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: شرایط فعلی تولیدات داخل افتخار بزرگی است و تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی به ١٠٪ افزایش خواهد یافت همچنین مطابق فرمت قراردادهای نفتی کلیه شرکت های خارجی که بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند حداقل می باید ٢٥٪ از نیاز های تجهیزاتی خود را از سازندگان داخلی تأمین کنند.

پدیدار خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان داخل به صورت کاملا رقابتی در بازار های داخلی و خارجی حضور دارند و اطمینان می دهم که حتی چینی‌ها هم نمی‌توانند با ما رقابت کنند بشرط اینکه روابط سالم در بدنه کارفرمایان داخلی حاکم شود.

وی در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره برنامه انجمن سازندگان صنعت نفت در پسا تحریم با پیش بینی حضور چشم گیر شرکت های خارجی در کشور، گفت: بر أساس سند استراتژی انجمن که به وزارت خانه‌های نفت، صنعت و معدن، معاون علمی و فنی ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه تقدیم شده است در ده گروه تخصصی کالایی مورد نیاز نفت و صنایع وابسته از 45 تا صد درصد توان ساخت در داخل کشور وجود دارد.

رییس استصنا یادآور شد: ده قلم خانواده کالایی در صنعت نفت شامل تجهیزات دوار شامل توربین، کمپرسور و پمپ؛ تجهیزات حفاری؛ شیر های صنعتی وتجهیزات سر چاهی؛ لوله و اتصالات؛ اتوماسیون و ابزار دقیق؛ تجهیزات برقی؛ تجهیزات ثابت؛ تجهیزات ایمنی و اتش نشانی؛ مواد شیمیایی و کاتالیست ها و کالا و خدمات عمومی است که بیشترین کاربرد را در صنعت نفت دارند.

پدیدار ادامه داد: اصلا نگران حضور خارجی ها نیستیم چون قیمت ها بقدری معقول است که در میان مدت و در بلند مدت هیچ شرکتی نمی تواند با توان داخل رقابت کند، البته بشرط یکسان سازی شرایط قرارداد ها که وزیر نفت به شرکت های زیر مجموعه خود ابلاغ کرده است این مهم محقق می شود و جایگاه تولید کنندگان داخل محفوظ می ماند.

وی همچنین در خصوص استراتژی کلی سازندگان تجهیزات صنعت نفت و رابطه این صنعت با وزارت نفت عنوان کرد: از تعداد ١١٠٤ شرکت سازنده تجهیزات نفت و گاز در کشور که در سامانه نفت ثبت شده اند بیش از ٧٠٠ شرکت عضو انجمن سازندگان هستند و از بین بیش از یک میلیون و دویست تجهیز و قطعه مورد نیاز صنایع نفت و گاز نزدیک به 800 هزار آن در داخل با رعایت استاندارد های جهانی قابل تولید است.

رییس استصنا در رابطه با موانع توسعه تولیدات تجهیزات صنعت نفت داخل بیان کرد: مشگل اصلی اعتقاد به ساخت داخل، باور داشتن به توان ملی تولید داخلی و اعتماد به سازنده است و به نظرم در شرایط حاضر و ضرورت بهره گیری از توان داخلی بعنوان یک اقدام ملی می باید این توان را به کلیه سرمایه گذاران خارجی و هم چنین ایرانیان خارج از کشور منعکس کرد و به سرعت به سفارش و تولید انبوه برسیم که ضریب اشتغالزایی و رشد اقتصادی را تضمین خواهد کرد.

پدیدار در رابطه با سفر اخیر به وین و دستاوردها آن گفت: در مجموع نتایج بسیار مفید بود چون نسبت بهم شناخت پیدا کردیم و در توافق اولیه به این نتیجه رسیدیم که در گام اول در پروژه های مورد علاقه پتروشیمی که ألمان ها به نوعی حرف اول را می زنند اقدام نماییم.

وی افزود: برای تکمیل پروژه های نیمه در سال ٢٠١٥ و ٢٠١٦ حدودا ٣٢ میلیارد دلار نیاز داریم که در صورت سرمایگذاری ألمان ها می تواند بصورت ٥٠٪ با هم انجام دهیم و برای پنج ساله ٢٠١٧ تا ٢٠٢٢ نیز حدودا ٣٩ میلیارد دلار برای طرح های جدید پتروشیمی می خواهیم که بصورت مشارکت با سازندگان ایرانی خواهد بود.

رییس استصنا همچنین گفت: در مورد طرح های بالا دستی توسعه میادین مشترک هست که جداگانه طرح هایی تهیه شده بصورت joint venture خواهد بود که جزیئات آن را در قالب قرار دادهای IPC خواهد بود که در فرصت مناسب توضیح خواهم داد، افتخار دارم که به نمایندگی از سوی سازندگان بخش خصوصی در مذاکرات حضور داشتم و از حقوق حقه تولید ملی ادای وظیفه کردم.

کد خبر : ۲۹۲۴۲۷