خبرگزاری کار ایران

استاندارد حریم کیفی منابع آب کشور عملیاتی می‌شود

مدیرکل دفتر استانداردهای فنی، مهندسی، اجتماعی و زیست محیطی آب و آبفای وزارت نیرو از ابلاغ پیش نویس و عملیاتی شدن استاندارد رعایت حریم کیفی منابع آب کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، تقی عبادی در خصوص منابع آلوده کننده آب، افزود: در زمینه مدیریت کیفی آب در رودخانه ها و حوضه ها نسبت به خیلی از کشورها ضعیف هستیم و باید یک اقدام جدی در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره یه اینکه حدود 10 سال قبل استاندارد حریم کیفی را تدوین و ابلاغ نمودیم، تصریح کرد: در گذشته یکسری مصوبات را از شورای امنیت ملی در خصوص رودخانه هایی که با آب شرب در تماس هستند و یا درباره استانداردهای خاصی همچون عدم ورود فاضلاب به حریم رودخانه اخذ کردیم و با منابع آلوده کننده به شدت برخورد شد، اما تاکنون در سطح کشور ضوابطی که برای مدیریت کیفی آب حوضه ها و رودخانه ها داشته باشیم، به نحو مطلوبی اجرایی نشده است.

عبادی ضمن اظهار امیدواری از اینکه در بلندمدت کارهای اصولی تری انجام گیرد، گفت: پیش نویس استاندارد رعایت حریم کیفی منابع آب تدوین شده و به بیشتر شرکت ها ابلاغ شده است که بزودی در کل کشور عملیاتی خواهد شد.

وی درخصوص استفاده مجدد از آب مصرف شده در کشاورزی، فاضلاب صنعتی، فاضلاب شهری و فاضلاب های خانگی، اظهار داشت: در برخی کشورها از برگشت پساب در فلاش تانک ها استفاده می کنند و برای اینکه این پساب از آب دارای کیفیت قابل تشخیص باشد، معمولا یک ماده رنگی نیز به آن اضافه می کنند.

عبادی ادامه داد: در استاندارد تاسیسات ساختمانی در زمان حمام کردن، وقتی شیر آبگرم را باز می کنید، ابتدا مقداری آب سرد هدر می رود تا آب گرم به دوش برسد، تجهیزاتی هست که این آب سرد را به شبکه باز می گرداند تا زمانیکه آب گرم شود و به دوش برسد، اما این از مواردی است که در ساختمان ها انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، از تصفیه فاضلاب برای دستشویی ها استفاده می کنند و فلاش تانک ها و بقیه مصارف را با پکیج های تصفیه خانگی استفاده کنند، افزود: این پکیج ها پساب داخل ساختمان ها و مجتمع ها را تبدیل می کنند و از آنها با استاندارد مشخصی برای فضای سبز مجتمع ها استفاده می کنند.

عبادی ادامه داد: در برخی کشورها نیز برگشت همین پساب را در فلاش تانک ها استفاده می کنند و برای اینکه این پساب از آب دارای کیفیت قابل تشخیص باشد معمولا یک ماده رنگی نیز به آن اضافه می کنند و بعد از استفاده داخل فلاش تانک ها، به سیستم فاضلاب شهری وارد می شود که متاسفانه در استفاده مجدد و بازگشت آب در کشور، بخصوص در ساختمان های اداری و مجتمع های بزرگ مسکونی عملا کار خاصی انجام نشده است.

وی در خصوص اجباری نبودن استاندارد در تاسیسات ساختمانی، گفت: استاندارد تاسیسات ساختمانی در تمام دنیا وجود دارد، ولی در ایران نظام مهندسی و قانون مهندسی ساختمان، این مورد را هنوز اجباری نکرده است که بایستی به مرور این استاندارد جایگاه جدی خود را در ساختمان ها پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون امکان استفاده از دو سامانه آب رسانی در کشور وجود دارد تا از یک سامانه برای شرب و از سامانه دیگر برای استحمام و سایر مصارف استفاده نمود، اظهار داشت: وجود سامانه دوم به معنای دو شبکه آب رسانی مجزا نیست، چرا که ممکن است مانند خیلی از کشورها آب شرب را توسط بطری تامین کنیم و این خودش یک سامانه محسوب می شود.

کد خبر : ۲۹۱۱۱۳