خبرگزاری کار ایران

رییس دبیرخانه توسعه علوم فن آوری کشورهای اسلامی تاکید کرد:

ضرورت افزایش سهم کشورهای اسلامی از تجارت جهانی

استفاده از ظرفیت بخشهای خصوصی ، خدمات تخصصی تجاری سازی و شرکت های فعال در حوزه صادرات از اهداف جدی این مجموعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمد رضا گلرو در یک نشست خبری در خصوص رشد اقتصادی در کشورهای اسلامی، اظهار داشت: دبیر خانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با هدف اجرای سیاستهای مورد تاکید مقام معظم رهبری و با استناد به اسناد بالادستی منجمله برنامه ششم توسعه و به منظور توسعه علوم و فناوری و ایجاد ارتباطات اقتصادی خصوصا در حوزه فناوری های نوین فی مابین کشورهای اسلامی تاسیس شد که البته در بند 79 قانون برنامه ششم به صورت مستقیم به این موضوع اشاره شده است.

وی با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب هم اینک در 57 کشور دنیا فعالیت می کند افزود: بدون شک رشد اقتصادی کشورهای اسلامی و نیل به اقتصاد دانش بنیان نقشی انکار ناپذیر در وحدت اسلام و ملتهای مسلمان خواهد داشت و می بایست با تمام توان در کسب تجارب سایر ملل اسلامی در این حوزه مهم و تاثیرگذار حرکت کرده و از دانش و تجربه نخبگان جهان اسلام استفاده کینم.

گلرو تصریح کرد: اجرای این موضوع با نهادهای متولی فناوری از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، وزارت علوم، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، وزارت ارتباطات ، وزارت بهداشت ، وزارت جهاد و غیره در دستور کار این مجموعه قرار دارد که از ظرفیت های فوق العاده بخش خصوصی در این میان نیز بهره خواهیم برد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت بخشهای خصوصی ، خدمات تخصصی تجاری سازی و شرکت های فعال در حوزه صادرات از اهداف جدی این مجموعه است.

2

گلرو تصریح کرد: با توجه به سوابق ارتباطی بخشهای خصوصی ، کشورهای ترکیه، قزاقستان ، مالزی، لبنان و آذربایجان در اولویت ارتباطیست اما همه کشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان مورد نظر ما هستند که با توجه به ظرفیتهای ارتباطی و زیرساختی  به تدریج در این خصوص اقدام خواهد شد.

رییس دبیرخانه توسعه علوم فن آوری کشورهای اسلامی گفت: این دبیرخانه با شناسایی و همکاری بخشهای خصوصی دانش بنیان و توانمند در حوزه صادرات و انتقال تکنولوژی با مجموعه پارکهای علم و فناوری ، دانشگاهها و پژوهشکده ها اقدام می کند ضمن اینکه ارتباط با تشکلها و ngoهای فعال در حوزه فناوری از اولویت های دبیرخانه خواهد بود.

گلرو ادامه داد: این دبیرخانه صرفا بسترساز و حامی ارتباطات بین المللی با کشورهای مسلمان بوده و این امکانات در اختیار بخشهای خصوصی قرار خواهد گرفت، در ضمن هیچ بودجه ای از سوی دولت برای مدیریت این دبیرخانه لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد در دوران پس از تحریم از اقتصاد نفت محور خارج شده و به سمت توسعه علوم و فناوری حرکت کنیم.

5

وی افزود: ما در بخش قانون بهبود فضای کسب و کار نتوانستیم به خوبی عمل کنیم اما با تهیه دکترین روابط تجاری و با تشکیل اتاق های مسترک تجاری می توان موفق تر عمل کرد.

وی با بیان اینکه برای تبدیل دانش به ثروت مستلزم کارگروهی بین المللی با منافع مشترک هستیم خاطر نشان کرد: به تناسب تجارت جهانی سهم کشورهای اسلامی بسیار پایین است و شاید تنها 1 درصد از سهم تجارت جهانی مربوط به ما شود و گرفتن بازار از ابرقدرت ها هم کار ساده ای نیست.

کد خبر : ۲۹۰۷۰۵