خبرگزاری کار ایران

گزارش میدانی ایلنا از بورس تهران در آستانه جشن هسته‌ای

برخلاف آنچه تصور می شد که امروز شاخص های بورس روندی مثبت داشته باشد، سهاداران حقوقی مانع از آن شدند تا بازار سهام بتوانند خود را برای جشن هسته ای آماده کنند.

در نهایت با پایان یافتن گفت‌وگوها بین ایران و 1+5  جلسه ای مشترک با حضور وزرای ایران و شش قدرت برتر جهان رأس ساعت یک بعد از ظهر امروز در مقر سازمان ملل متحد در وین پایتخت اتریش برگزارخواهد شد و متن بیانیه قطعی پس از نشست خبری در مرکز کنفرانس خبری سازمان ملل متحد در وین قرائت می شود و نتایج حاصل از توافق نهایتا پس از 12 سال انتظار اعلام خواهد شد.

این موضوع بهانه ای شد تا خبرنگار ایلنا با حضور در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از روند معاملات امروز تالار شیشه‌ای گزارشی تهیه کند.

برخلاف آنچه تصور می‌شد، امروز شاخص های بورس روندی مثبت و قابل توجه داشته باشد و اهالی بازار حضور پررنگی در بورس تهران داشته باشند. سهاداران حقوقی به عنوان اثر گذارترین بخش بورس مانع از آن شدند تا بازار سهام و فعالان آن بتوانند در سایه تداوم مذاکرات هسته‌ای آن هم در زمانی که می‌رود نتیجه قطعی مورد نظر به دست آید، خود را برای جشن هسته ای آماده کنند.

در این راستا ح – محمدی یکی از سهامداران حاضر در تالار حافظ به ایلنا گفت: صبح بازار منفی بود اما در حوالی ظهر بازار بهتر شد و به نظر می رسد که مردم هنوز در انتظار هستند و باور نمی کنند بازار بهتر شده باشد .

وی گفت: یک عده‌ای صبح عرضه داشتند و امیدواریم در روزهای آینده همه در صف خرید باشند. 

این فعال بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد که توافق بوجود آمده 10 تا 15 روز  آینده بازار را مثبت کند.

وی افزود: زمانی که بازار خوب شود بورس تهران جا برای راه رفتن ندارد.

م –بابایی نیز سهامدار دیگر حاضر در تالار با بیان اینکه دولت هوای حقیقی های سهامدار را هم داشته باشد، گفت: حقوقی ها از صبح با شاخص ها بازی کردند و آنها سود نهایی را می برند.

وی افزود: اما اگر مخاطبان شاخص 71 هزار را ببیند بازار متعادل خواهد شد و واقعا دولت باید فورا در بورس دست بکار شود و قول هایش را عملی سازد.

گفتنی است ؛ در جریان معاملات امروز بازار سرمایه دادوستد 1813 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 398 میلیارد تومان در 99 هزار نوبت به ثبت رسید و شاخص بورس با رشد 238 واحدی در ارتفاع 69 هزار و 433 واحد قرار گرفت .

نمادهای معاملاتی تاپیکو، شپنا و پارسان هم بیشترین اثر مثبت و نمادهای وبملت، فارس و فملی بیشترین اثر منفی را بر روند حرکتی نماگر بازار سهام داشتند و بیشترین افزایش قیمت هم به نام وساپار، خاور و خاهن و بیشترین افت قیمت از آن نمادهای معاملاتی فنوال، لابسا و وسینا شد.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز مانند روزهای گذشته مثبت بودند به طوری که شاخص قیمت(وزنی - ارزشی) 98 واحد، کل(هموزن) 53 واحد، قیمت(هموزن) 46 واحد، آزادشناور 168 واحد، بازار اول 146 واحد و بازار دوم 655 واحد افزایش را به خود دیدند.

کد خبر : ۲۹۰۵۱۰