خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر نیروی ایران و سفیر ترکیه مطرح شد؛

توسعه مبادلات برق و انرژی بین ایران و ترکیه

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۰۸۴

وزیر نیروی ایران در دیدار با سفیر ترکیه خواهان توسعه تبادلات برق و انرژی و گسترش روابط اقتصادی کشور شد.

به گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان" روزگذشته در دیدار با "هاکان تکین" سفیر جمهوری ترکیه در تهران،با بیان این مطلب که زمینه‌های همکاری بسیاری بین جمهوری اسلامی و جمهوری ترکیه وجود دارد و روند همکاری‌های گذشته نیز تاییدی براین مدعا است، اظهار داشت: مشابهت‌های زیادی در شبکه برق ایران و ترکیه وجود دارد که می‌توان به میزان تولید، گستردگی خطوط شبکه و خصوصیات خطوط انتقال اشاره کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال گذشته میزان تولید برق درکشور بالغ بر 270 تراوات ساعت بوده است، افزود: قریب 15 درصد نیروگاه‌های کشور نیروگاه‌های آبی، حدود 260 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، 1000 مگاوات نیروگاه اتمی و مابقی نیروگاه‌های حرارتی هستند.

وی با بیان اینکه در کشور ترکیه از ذغال سنگ به عنوان یک منبع انرژی قابل‌توجه استفاده می‌شود، افزود: این منبع انرژی در جمهوری اسلامی نفت و گاز طبیعی است که به عنوان سوخت نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیت‌چیان با بیان اینکه در سال‌های اخیر و در دو دهه گذشته جمهوری اسلامی از نظر توانمندی و فناوری ساخت تجهیزات نیروگاهی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است، افزود: در ساخت نیروگاه‌های گازی بزرگ با ظرفیت‌های 160 تا 170 مگاوات ایران به خودکفایی رسیده و متکی به تولیدات داخلی است.

وی با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه ارتباط الکتریکی خوبی دارد بیان داشت: ما هم اکنون به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق داشته و از کشور ترکمنستان برق وارد می‌کنیم و با ارمنستان و آذربایجان نیز مبادله برق داریم.

وی در همین راستا گفت: مطالعاتی در دست اقدام داریم که با همسایگان دیگر نیز ارتباطات شبکه برق را برقرار کنیم.

وزیر نیرو با بیان این مطلب که توسعه ارتباط شبکه‌های برق در منطقه به اقتصاد برق و کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد، افزود: زمان پیک کشورهای منطقه با هم تفاوت دارد و زمانی‌که ایران دارای پیک باراست و نیاز به برق بیشتر دارد می‌تواند از دیگر کشورها برق مورد نیاز خود را وارد کند و یا برعکس در مواقع غیرپیک برق صادر نماید و این موجب می‌شود مجموع نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید بین کشورها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ما تمایل داریم روابط خودرا با ترکیه و در خصوص صادرات و همچنین تبادل برق گسترش دهیم، اظهار داشت: توافق‌هایی در این خصوص صورت گرفته و در بعضی از بخش‌های آن موافقت‌هایی انجام شده و بعضی بخش‌ها نیز، هنوز به اجرا در نیامده است.

چیت‌چیان اضافه کرد: آمادگی کامل داریم تا بعد از برگزاری انتخابات جدید در ترکیه مناسبات اقتصادی خود از جمله مراودات برقی را گسترش دهیم تا توافق‌هایی که از گذشته انجام شده ولی هنوز به اجرا نرسیده اجرایی شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در جمهوری اسلامی علاوه بر برق مدیریت منابع آب کشور نیز به عهده وزارت نیرو است و آب یک مسئله جدی جهانی است که می‌تواند باعث همکاری بیشتر بین کشورها شود تا مشکلات آب کشورها تخفیف یابد، گفت: توسعه بیش از پیش روابط بین ایران و ترکیه موجبات این را فراهم خواهد کرد تا در کشورهای منطقه هم‌گرایی بیشتر ایجاد شود و تنش‌های موجود کاهش یابد.

پیش از سخنان وزیر نیرو، "حاکان تکین" سفیر جمهوری ترکیه در تهران ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و اینکه ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر با اشتراک‌های فراوان هستند که در سال‌های اخیر این روابط بیشتر توسعه داشته است، افزود: جمهوری ترکیه ذخایر انرژی زیادی ندارد و همین امر باعث ایجاد همکاری بیشتر بین جمهوری اسلامی و ترکیه در زمینه انرژی بخصوص انرژی الکتریکی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ترکیه در حال رشد است و در 10سال گذشته به‌طور متوسط 5 درصد رشد داشته است، افزود: در این حال نیاز به منابع انرژی مدام در حال افزایش است و در 10سال گذشته سالانه مصرف انرژی 3 درصد افزایش داشته است.

سفیر جمهوری ترکیه در تهران اضافه کرد: در سال گذشته 250 تراوات ساعت تولید برق داشتیم و این در حالی بود که 255 ترا وات ساعت نیز مصرف داشتیم و بخشی از این کمبود برق از طریق خطوط و شبکه‌های برق از ایران خریداری شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز