خبرگزاری کار ایران

تولید 520 مترمکعب آب در ازای اجرای هرهکتار عملیات آبخیزداری

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور اعلام کرد: هریک هکتار اجرای عملیات آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی 520 مترمکعب آب تولید می کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، پرویز گرشاسبی گفت: تاکنون در 27 میلیون هکتار از عرصه ها منابع طبیعی عملیات آبخیزداری انجام شده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به فناوری های آبخیزداری با توجه به کاربرد آن در دوران خشکسالی زمین را بهترین محل برای مدیریت آب دانست و تصریح کرد: بکار بستن تکنیک هایی همچون؛ پخش سیلاب، آبخوانداری، احیای منابع طبیعی حوزه آبخیز و آبخیزداری می تواند در تقویت سفره های زیر زمینی موثر باشد.

وی تشدید خشکسالی های کشور را ناشی از برنامه ریزی های بخشی و استانی دانست و ابراز داشت: در سال 1337 سد سفیدرود در استان گیلان بنا شده است.

وی افزود: هم اکنون بیش از 50 درصد حجم این سد را رسوب گرفته اما بی محابا و بدون اینکه مطالعات و تجدید نظری صورت گیرد بیش از 20 سد در بالادست حوزه آبخیز آن بنا شده است.

وی با بیان اینکه سرزمین ایران به لحاظ جغرافیایی در کمربند خشک واقع شده و باید درک درستی از شرایط موجود داشته باشیم، گفت: باید مدل هایی در کشور ترویج شود که الگو و تجارب آن نه در کشورهای اروپایی بلکه در کشورهایی نظیر تونس، مراکش، مصر و کشور های آسیای میانه وجود داشته باشد.

گرشاسبی ادامه داد: تاکنون در خوزستان منشاء گرد و غبار داخلی وجود نداشت، اما در حال حاضر با از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی و خشک شدن تالاب ها این پدیده حادث شده است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی، پدیده خشکسالی و حادث شدن گردوغبار در کشور اجتناب ناپذیر است اما پیش آگاهی و سیستم هشدار و اخطار، نحوه مدیریت توسعه منابع آب و تغییر الگوی کشت در کشاورزی می تواند در راستای رفع این مشکلات موثر واقع شود.

کد خبر : ۲۸۸۴۱۸