خبرگزاری کار ایران

جهانگیری :

دهه 80 فرصت بی‌نظیر صنعتی شدن کشور بود که از دست رفت/واردات 700 میلیارد دلار ی در دولت گذشته

جهانگیری گفت: یکی از فرصتهای استثنایی که بین 8 تا 10 سال اخیر به وجود آمد(بین سال 84 تا 92) حجم بالای در آمدهای ارزی حدود 950 میلیارد دلار بوده است اما زمانی که آثار این در آمدها را جستجو می کنیم بسیار متاسف و غصه دار می شویم زیرا این درآمدها به سمت تولید و سرمایه گذاری حرکت نکرد واز این میزان 700 میلیارد دلار از سال 80 تا 92 واردات به کشور صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم نکوداشت روز صنعت، معدن و تجارت که با حضور جمعی از فعالین این عرصه در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به چالشهای پیش روی ایران گفت: یکی از سیاستهای مهم هر دولت ایجاد رفاه برای مردم کشور است که در این مسیر ایجاد اشتغال و رسیدن به توسعه پایدار یکی از ضروریات است.

وی تصریح کرد: صنعتی شدن کشور تنها یک فعالیت اقتصادی صرف نیست و عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی ،‌اجتماعی و فرهنگی باید هماهنگ باشند تا حرکت صنعتی شتاب گیرد.

وی افزود: سیاست متناسب با صنعتی شدن از مجموعه عواملی است که ما را به مقصد می رساند و باید با آسیب شناسی گذشته به آن دست یافت. اما باید دید جایگاه دولت و وظایف آن در صنعتی شدن بخش خصوصی کجاست و نهادهای برخاسته از دل بخش خصوصی چه نقشی را ایفا می کنند.

جهانگیری با بیان اینکه دهه 80 فرصتی بی نظیر برای صنعتی شدن ایران بود گفت: در این سالها برخی از فرصتها از میان رفت و با سوء مدیریت ها ما به عقب رفتیم.

وی افزود: علاوه بر ویژگیهای جغرافیایی که ایران داراست به لحاظ نفت و گاز، نیروی جوان تحصیلکرده نیز یکی از ویژگی های مهم کشور است.

وی گفت: هم اکنون میزان جمعیت در سن کار در کشور 70 درصد و  میزان جمعیت مصرف کننده 30 درصد است این درحالی است که ترتیب جمعیت کشورها به گونه ای دیگر است و بین 30 تا 40درصد در سن کار و فعالیت و 70 درصد دیگر مصرف کننده هستند. و کشورهای دیگر مجبورند با تغییر در سیاستهایشان اقدام به جذب نیروی کار کنند.

وی تصریح کرد: یکی از فرصتهای استثنایی که بین 8 تا 10 سال اخیر به وجود آمد(بین سال 84 تا 92) حجم بالای در آمدهای ارزی حدود 950 میلیارد دلار بوده است اما زمانی که آثار این در آمدها را جستجو می کنیم بسیار متاسف و غصه دار می شویم زیرا این درآمدها به سمت تولید و سرمایه گذاری حرکت نکرد واز این میزان 700 میلیارد دلار از سال 80 تا 92 واردات به کشور صورت گرفت.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: زمانی که حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی تغییر کرد موجودی آن صفر بود این درحالی است که براساس برآوردها می بایست میز ان ذخیره بیش از 150 میلیارد دلار باشد.

وی گفت:  اینکه ما می گوییم حدود 700میلیارد دلار صرف واردات شده بهترین دفاع از دولت گذشته است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در راه صنعتی شدن باید مصمم تر از گذشته باشد و باید بخش خصوصی توانمند را به رسمیت شناخت، ادامه داد: دولت فعلی به این باور رسیده که باید بخش خصوصی میدان دار باشد و باید تاجایی که می تواند دولت را پس زده و خود با عنوان بخش خصوصی کارآمد و چابک امور را به دست گیرد.

وی گفت: ابزارها و سامانه های مختلف برای ایجاد دولت الکترونیک در کشور مستقر خواهد شد و سعی بر آن است تا سیستم بروکراسی برداشته شود.

جهانگیری با اشاره به اصل 44 قانون اساسی افزود: با باز شدن فضای بین المللی، بخش خصوصی می تواند در بخشهای مختلف معادن کشتیرانی هواپیمایی و کارخانجات سرمایه گذاری کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه هم اکنون برای خریدن ارز و طلا مردم هجوم نمی آورند و ثبات اقتصادی به کشور باز گشته است.

وی تصریح کرد: تلاش شد تا تورم 40 درصد به 15 درصد برسد و ضمن اینکه دو سال پیاپی رشد منفی اقتصادی را تجربه کردیم این رشد مثبت شود.

وی ادامه داد: هر چند سال 94 برای دولت سالی سخت به لحاظ کاهش نرخ نفت و بودجه است اما با اتکا به توانمندی بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی می توان رونق رابه کشور بازگرداند.

وی ادامه داد: بانکها نیز باید به صحنه بیایند و کمکی برای بخش خصوصی باشند سال گذشته از 340 میلیارد تومان تسهیلاتی که بانکها دادند 40 درصد آن پول نقد بوده است.

وی گفت: منابع صندوق توسعه ملی نیز برای بخش خصوصی است و تنها دولت نباید از آن منابع استفاده کند.

جهانگیری با اشاره به فاینانس های خارجی افزود: حجم عظیمی از سرمایه به سمت ایران در حال حرکت است و سال گذشته بین 6 تا 7 میلیارد دلار گشایش ال سی صورت گرفت که عمدتا طرح‌های دولتی بوده است.

وی گفت: همچنین 5 میلیارد دلار برای یوازنس کوتاه مدت برای سرمایه درگردش مواد اولیه بنگاههای خصوصی در نظر گرفته شده و سعی شده مطالبات معوق بین 2 تا 3درصد کاسته شود.

کد خبر : ۲۸۷۲۸۸