خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران مطرح کرد:

گاز ایران آماده ارسال به عراق/ داعش علت تاخیر در صادرات

علیرضا کاملی صادرات گاز را به عراق، به برقراری امنیت در خاک این کشور وابسته دانست و گفت:ایران برای شروع صادرات گاز به عراق مشکلی ندارد.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران  در پاسخ به سئوالی درباره وضع صادرات گاز به عراق که طبق اعلام قبلی قرار بود از خردادماه آغاز شود، اظهار کرد: ایران آماده صادرات گاز به عراق است اما نبودامنیت کافی در عراق و حضور داعش در این کشور، صادرات گاز را به این کشور  با تاخیر همراه کرده است.

وی درباره این که با این شرایط، چه زمانی گاز ایران به عراق خواهد رفت، تصریح کرد: بستگی به اوضاع امنیتی درآن کشور دارد؛ اگر عراق بتواند مناطق دریافت گاز از ایران را پاکسازی کند ایران آماده ارسال گاز به این کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که قرارداد میان ایران و عراق زمانی آغاز می شود که تجهیزات دوطرف تکمیل شده باشد، درباره پرداخت جریمه گفت: طبق قرارداد دو طرف در یک سال ابتدایی قرارداد از جریمه معاف هستند.

کاملی با تاکید بر این که عراق با کمبود شدید برق مواجه است، به تعداد زیادی نیروگاه آماده در این کشور اشاره کرد و افزود: عراق  تعداد زیادی واحد نیروگاه آماده از آمریکا خریداری کرده است که هم اکنون بدون استفاده مانده است. ضمن این که از سه نیروگاهی که در مسیر خط بغداد قرار دارند تقریبا دو نیروگاه برای دریافت آزمایشی گاز آماده هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که نیروگاه المنصوریه به عنوان نخستین نیروگاهی که قرار بود گاز ایران را دریافت کند هم اکنون در شرایط حاد قرار دارد از احتمال جایگزین کردن نیروگاه دیگری با این نیروگاه خبر داد ودرباره تاثیر این قرارداد بر قرارداد بصره گفت: این قرارداد هیچ تاثیری بر قرارداد بصره ندارد.

به گزارش شانا، صادرات گاز به بغداد با حجم روزانه چهار میلیون مترمکعب آغاز می شود و تا ٣٥ میلیون مترمکعب در روز قابل افزایش است.

کد خبر : ۲۸۶۴۸۷