خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا :

شرکت دخانیات به مجموعه‌ای آسیب‌پذیر و در حال انحلال مبدل شده است

در صورتی که شرکتی از قاعده و توازن مالی خود خارج شود با شرایط اقتصادی موجود نه دولت و نه صندوق‌ها یارای مددرسانی به آن را نخواهد داشت .

به گزارش ایلنا، علی ربیعی ، وزیر تعاون روز گذشته با حضور در مجلس در خصوص وضعیت شرکت دخانیات به سوالات حسین طلا به نمایندگی از آقایان قاضی‌پور، جعفرزاده، محجوب و صلاحی پاسخ داد.

وی ضمن تایید اتفاقات رخ داده در 6 ماهه اخیر شرکت دخانیات و گله از نحوه واگذاری آن قول داد طی چند روز آینده مدیرعامل ، هیات مدیره و معاونان تخصصی آن را منصوب و ظرف یک ماه گزارش برنامه آن وزارتخانه را برای اداره آن بنگاه بزرگ به کمیسیون ارائه دهد.

در این راستا حسین طلا ، در خصوص وضعیت شرکت دخانیات و توضیحات وزیر کار در خصوص نحوه واگذاری این شرکتبه خبرنگار ایلنا گفت : تولید دخانیات و استعمال آن مورد تایید هیچ انسانی نیست اما واقعیت این است که این کالای مذموم در جامعه وجود دارد و مردم از آن استفاده می کنند و امرار معاش هزاران خانواده با تولید آن در حال انجام است .

وی افزود: و آنچه مسلم است این است که در صورت عدم موفقیت این صنعت در داخل این موضوع منجر به عدم استعمال آن نخواهد شد بلکه تنها سهم بازار به شرکت‌های خصوصی و یا قاچاقچیان واگذار می‌شود !

 نماینده مردم تهران تصریح کرد:عدم هماهنگی بین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شد تا واگذاری شرکت دخانیات روال مناسبی را طی نکند و امروز این شرکت به عنوان یک بنگاه اقتصادی به مجموعه‌ای آسیب‌پذیر و در حال انحلال مبدل شود.

وی در ادامه گفت: پس ازواگذاری این شرکت فروش هولوگرام، اخذ حق انحصار و همچنین تولید شرکت‌های مشارکتی از این مجموعه گرفته شد و این بنگاه بزرگ به دلیل فرسوده بودن دستگاه‌ها و پرداخت هزینه‌های بالا نتواسنت تکالیف قانونی خود مبنی بر اصلاح ساختار و اصلاح ماشین‌آلات و همچنین اصلاح منابع انسانی منطبق بر قانون را انجام دهد.

طلا تصریح کرد: امروز معیشت 6 هزار و پانصد نفر به صورت مستقیم و چند هزار کشاورز به صورت غیر مستقیم در معرض تهدید قرار گرفته و متاسفانه علی‌رغم این شرایط از زمانی که این شرکت به عنوان دیون و مطالبات صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده است مجموعه صندوق بازنشستگی با اخذ و برداشتن چند ده میلیارد تومان برای پرداخت به بازنشستگان از این شرکت و همچنین وجود عوارض و مالیات بار شده بر روی این صنعت و تکالیف قانونی از سوی دیگر این شرکت را هرچه بیشتر دچار مشکل کرده اند.

وی ادامه داد: طبیعی است شرکت دخانیات در بازار رقابت با شرکت‌های خصوصی چندان امیدی به موفقیت نخواهد داشت، اما باید اضافه کرد سوء مدیریت ایجاد شده بر این بنگاه به خصوص در 6 ماه گذشته یعنی از زمانی که مدیرعامل سابق آن در تاریخ 17/10/93 از این شرکت خارج شد تا به امروز با سرپرست بدون اختیار به کار خود ادامه داده است، سرپرستی که نه اجازه امضای اسناد مالی دارد و نه اجازه انتصاب و نه می‌تواند حتی ابتدایی‌ترین کار یک شرکت بازرگانی که دریافت کارت بازرگانی است را انجام دهد !

طلا تصریح کرد: نبود مدیرعامل قانونی برای شرکت دخانیات باعث شده تا شکایت‌ها در محاکم قضایی کند و غیر قابل پذیرش شود.

وی گفت: این در حالی است که به استناد قانون تجارت در صورتی که یک شرکت خصوصی پس از شش ماه از بلاتصدی بودن مدیرعاملش بگذرد با تهدید انحلال مواجه می‌شود و آنچه در این شرایط هیات مدیره را متزلزل و دچار اختلاف درونی کرده است حاصل این بلاتکلیفی است !

وی گفت: فقدان معاون بازرگانی و سرپرست بودن معاون تولید حاصلی جز واگذار کردن سهم بازار به شرکت‌های خارجی و یا داخلی ندارد همچنین محصول تولید شده بی‌مشتری از سویی و از بین رفتن تولیدات به دلیل گذشت زمان از سوی دیگر و فاسد شدن محصولات به دلیل گذشت تاریخ مصرف آن مشکلات این شرکت را بیش از پیش کرده است.

 طلا ادامه داد: آنچه از وزیر تعاون روز گذشته در کمیسیون سوال شد این بود که آیا توان آن را دارد تا شرکتی را که در 3 ماه ابتدای سال متوسط ماهانه 28.5 میلیارد تومان فروش داشته و 23 میلیارد به صورت ماهانه پرسنلی پرداخت کرده است و 12 میلیارد از زیربنای حجمی عوارض قانونی بر آن بار شده را نجات دهد ؟

وی با بیان اینکه هزینه‌های جاری این شرکت چیزی جز ورشکستگی را به ذهن متبادر نمی‌کند گفت: آیا کسی می‌تواند این کشتی به گل نشسته را که با بی‌برنامه گی به این سو کشیده شده  از این وضعیت خارج کند؟ نگرانی ما از آن جهت است که مد‌ت‌هاست اعلام می‌شود مبادا این شرکت در کنار صدها شرکت موجود در صندوق‌های بازنشستگی تحت نظارت وزارتخانه کار که به فراموشی سپرده شده قرار گیرد ! که کسی یارای بلند کردن آن را ندارد.

وی گفت: در صورتی که شرکتی از قاعده و توازن مالی خود خارج شود با شرایط اقتصادی موجود نه دولت و نه صندوق‌ها یارای مددرسانی به آن را نخواهد داشت .

 

کد خبر : ۲۸۵۹۲۹