خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهر سازی مطرح کرد:

توسعه شبکه آزاد راهی کشور با تکیه بر توان بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۴۴۰

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه در حال حاضر 75 درصد ترافیک کشورمان بر روی کمتر از 50 هزار کیلومتر راه تردد می شود گفت: آزادراهها نقش بسیار مهمی در افزایش ترانزیت دارند افزایش ترانزیت، کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش زمان سیر و کاهش آلودگی های زیستی دارند و مبنای دولت برای ساخت آزادراه مشارکت با بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در مراسم کلنگ زنی آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران(آزاد راه آبیک ـ چرمشهر) با بیان اینکه متاسفانه رشد جمعیتی کلان شهر تهران همچنان ادامه دارد گفت:درحال حاضر چیزی حدود 12 میلیون نفر در تهران زندگی می کنند که این رشد وسیع به این منطقه بدون برنامه ریزی تحمیل شده است. و بزرگترین مشکل و مسئله این منطقه موضوع حمل  ونقل است.

وی ادامه داد: معضل حمل و نقل در عدم شبکه حمل و نقلی خود را در اتلاف وقت مردم، کاهش امنیت و افزایش آلودگی های زیستی نشان می دهد.

آخوندی با بیان اینکه روزانه چیزی حدود یک و نیم میلیون نفر به تهران و ارد و از این کلانشهر خارج می شوند ادامه داد: متاسفانه این حجم از جمعیت از طریق جاده و توسط وسایل نقلیه شخصی انجام می شود که باید این ترافیک به شبکه ریلی منتقل شود. از این رو بحث قطار حومه ای را دنبال می کنیم.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه 25 درصد تولید ناخالص ملی در همین تکه از کشورمان (تهران) تامین می شود گفت: درحال حاضر 35 میلیون تن بار از تهران جابجا می شود و این منطقه از کشور حمل و نقل بسیار گسترده ای دارد.

وی با اشاره به گسترش و توسعه کلیدر شرق به غرب گفت: در حال حاضر محور شرق به غرب از آذربایجان به قزوین که یک محور بسیار مهم محسوب می شود در حال ساخت است و بیشترین تولیدات صنعتی ایران در همین مسیر قرار داردو کلیدر شرق به غرب صنعتی ترین محور کشورمان است.

وی با اشاره به ساخت کلیدر شمال به جنوب افزود: دو کلیدر شرق به غرب و شمال به جنوب در تهران باعث گره ترافیکی و آلودگی بسیار زیادی می شود به طوری که تهرانی ها تنها ده روز در سال هوای سالم دارند.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه محور آبیک به سمت چرمشهر به اقدام مکمل نیاز دارد گفت: از چرمشهر به سمت شریف آباد و شریف آباد به سمت پردیس آزادراهی ساخته شود. بنابراین با احداث این آزاد راه مکمل خودروهایی که قصد عزیمت به فیروز کوه و آن مناطق را دارند نیازی به ورود به تهران ندارند و با کاهش ترافیکی قابل توجهی تهران می تواند نفس بکشد.

آخوندی با بیان اینکه 75 درصد ترافیک ایران بر روی شبکه های آزادراهی ، بزرگراهی و شبکه اصلی است گفت: در حال حاضر حدود 200 هزار کیلومتر راه در کشورمان وجود دارد  که 75 درصد از ترافیک کشور در کمتر از 50 هزار کیلومتر آن تردد می شود.

وی با اشاره به افزایش سهم ایران از ترانزیت گفت: باید تمام آزادراه های کشورمان به آزادراههای کشورهای همسایه متصل شود.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر چیزی حدود 2 هزار  و 300 کیلومتر آزادراه تحت استفاده داریم که باید این روند تا ده هزار کیلومتر توسعه پیدا کند و گام اول دولت این است که 5 هزار و 200 کیلومتر آزاد راه را عملیاتی کند و مبنای ساخت آزادراه ها مشارکت دولت با بخش خصوصی و غیر دولتی است چنانکه همین آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با مشارکت 70 درصدی قرار گاه خاتم ساخته می شود.

وی ادامه داد: همچنین آزادراه تبریز مرند با همین نسبت توسط یک شرکت خارجی و آزادراه مشهد به سمت قوچان هم با همین نسبت توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی با تاکید بر اینکه شبکه بزرگ آزادراهی کشورمان را با تکیه بر بخش خصوصی توسعه خواهیم داد گفت: درحال حاضر چیزی حدود 15 هزار کیلومتر بزرگراه تحت استفاده داریم که 4 هزار و 500 کیلومتر درحال ساخت است همچنین 20 هزار کیلومتر راه اصلی در کشورمان وجود دارد که سه هزار کیلومتر راه اصلی هم در حال ساخت است.

وی با تاکید بر توافق بین دولت و مجلس در تامین مالی پروژه ها گفت: در حال حاضر استانی در کشورمان وجود ندارد که پروژه ای در آن فعال نباشد و افزایش میزان پروژه های عمرانی به توافق بین دولت و مجلس برای روشهای تامین مالی بستگی دارد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به بدهی به پیمانکاران گفت: در حال دولت حاضر چیزی حدود 5هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بخش خصوصی بدهکار است و این معادل 5 هزار میلیارد تومان تامین مالی توسط بخش خصوصی برای پیشرفت پروژه های عمرانی است. جا دارد از پیمانکاران برای تحمل تاخیر در پرداختها تقدیر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز