خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایلنا:

قرارداد تولید 1000مگاوات نیروگاه بادی با بخش خصوصی بسته شد

فلاحتیان با اشاره به اینکه در آینده نزدیک نرخ خرید تضمینی انواع انرژی های تجدید پذیر بزودی اعلام می شود، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که در قالب قراردادهای درازمدت به خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه ها از بخش خصوصی اقدام کنیم.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه پتانسیل های زیادی برای نصب نیروگاه های بادی در کشور وجود دارد، گفت:  در حال حاضر در کنار 73 هزار ظرفیت نیروگاهی متاسفانه 250 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی و سایر نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور داریم و قطعا در راستای حفظ محیط زیست و استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی و بادی باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک نرخ خرید تضمینی انواع انرژی های تجدید پذیر اعلام می شود، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که در قالب قراردادهای درازمدت به خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه ها از بخش خصوصی اقدام کنیم.

فلاحتیان اظهار داشت: در حال حاضر حدود 95 درصد برق کشور از نیروگاه های حرارتی یعنی با استفاده از سوخت های فسیلی تامین می شود در حالی که در کشورهای توسعه یافته صنعتی و در حال توسعه رشد قابل توجهی در نصب نیروگاه های تجدید پذیر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی کرده ایم که هم در ساخت نیروگاه خورشیدی و بادی خودکفا شویم و هم اینکه زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنیم لذا در اواسط سال جاری اتمام عملیات ساخت پروژه توربین های 2.5 مگاواتی و تولید صددرصد داخلی احداث نیروگاههای 2.5 مگاواتی را اعلام می کنیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به راهبرد وزارت نیرو مبتنی بر توسعه نیروگاه های بادی و خورشیدی گفت: برنامه ما این است که بتوانیم در سبد تولید برق ایجاد تنوع بیشتری کنیم لذا هم شرایط برای سرمایه گذاری و هم خرید برق تضمینی از این نیروگاه ها و هم مطالعات و پتانسیل سنجی در نقاط مختلف کشور در حال انجام است و این نوید را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی که این روزها به کرات در وزارت نیرو رفت و آمد می کنند؛ می دهیم که صنعت برق کشور و وزارت نیرو بدون شک با برنامه ریزی  در سالهای آینده سهم بیشتری از محل نیروگاه های تجدیدپذیر خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مزرعه های نیروگاه بادی در بسته های 20 و 40 مگاواتی در کشور داریم و قرارداد احداث 1000 مگاوات نیروگاه بادی جدید نیز با بخش خصوصی امضا شده که بصورت مزرعه های بادی و پارک بادی است و در سال آینده مردم مزرعه های بادی را در سراسر کشور رویت می کنند.

کد خبر : ۲۸۵۴۰۳