خبرگزاری کار ایران

اولین سکوی فاز ١٣ تا پایان امسال نصب می‌شود

رئیس هیئت مدیره شرکت صدرا پیشرفت ساخت سکوهای فاز ١٣ را بیش از ٧٠ درصد اعلام کرد و گفت: سکوی A‌ فاز ١٣ تا پایان سال جاری نصب می‌شود.

به گزارش ایلنا، قباد چوبدار با اشاره به اولویتهای تعیین شده در بخش عملیات ساخت و راه‌اندازی سازه‌های دریایی فاز ١٣ پارس جنوبی، گفت: با توجه به نصب نهایی سکوی A فاز ١٣ تا پایان امسال، پیش بینی می‌کنیم گاز تولیدی این پروژه از مخزن مشترک تا نیمه اول سال ٩٥ وارد شبکه سراسری گاز شود.

وی با اشاره به نصب هر چهارجکت فاز ١٣، افزود: پیشرفت ساخت سکوهای این فاز هم اینک به بیش از ٧٠ درصد رسیده و ١٠٠ درصد از کالاهای این بخش سفارش گذاری و خریداری شده است

رئیس هیئت مدیره شرکت صدرا با بیان این‌که سکوی آخر فاز ١٣ نیز ٦ ماه بعد از نصب اولین سکوی این فاز نصب خواهد شد، خاطرنشان کرد: ماموریت صدرا در این حوزه ساخت چهار سکوی دریایی به ظرفیت تولید ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز است.

وی گفت: لوله‌‌گذاری بخش دریایی این پروژه نیز هم اینک از پیشرفت ٧٠ درصدی برخوردار بوده و مراحل مربوط به نصب آن در شرف انجام است.

فاز ١٣ پارس جنوبی دارای دو خط لوله اصلی ٣٢ اینچ برای انتقال گاز از سکوهای اصلی به بخش در مجموع به طول ٢٦٠ کیلومتر به همراه دو رشته خط ٤,٥ اینچ برای تزریقMEG (متیل اتیل گلایکول) است. همچنین دو رشته خط ١٨ اینچی برای انتقال گاز از سکوهای اقماری به خروجی سکوهای اصلی در مجموع به طول ١٤ کیلومتر به همراه دو رشته خط لوله ٤.٥ اینچی تزریق MEG (متیل اتیل گلایکول) ساخته خواهد شد.

براساس برنامه، در طرح توسعه فاز ١٣ حفاری ٣٨ حلقه چاه تولیدی در نظر گرفته شده است به‌گونه‌ای که اکنون پیشرفت بخش حفاری آن به بیش از ٥٠ درصد رسیده است؛ این طرح گازی شامل دو بخش خشکی و فراساحل است که توسط کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپایدار ایرانیان، صدرا و مپنا به صورت قرارداد EPC درحال اجراست.

هدف از طرح توسعه فاز ١٣ پارس‌ جنوبی تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی شیرین، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، سالانه ١,١میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.

کد خبر : ۲۸۴۴۱۹