خبرگزاری کار ایران

وزیر راه جزییات عملکرد دولت در حوزه راه و شهرسازی را تشریح کرد

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۵۳۷

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح عملکرد بخش های حمل و نقل و مسکن گفت: علیرغم همه تنگناهای مالی به هیچ وجه اجازه ندادیم چرخه فعالیت های اقتصادی حمل و نقل در حوزه زیرساخت ها، ناوگان و بخش مسکن متوقف شود.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی روز شنبه در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه های راه و شهرسازی، اظهار داشت: دولت در شرایط بسیار سختی مسئولیت کشور را پذیرفت و در شرایطی که کشور در تنگنای مالی بود و بودجه کشور در وضعیت بحرانی قرار داشت، در حوزه نظام بانکی قدرت وام دهی بانک ها نیز بسیار کم شده بود.

وی افزود: در حالی که شاهد نارسایی و ناکارآمدی سیستم های بانکی در جهت تامین مالی بودیم٬ تعهد بسیار بزرگی در حوزه حمل و نقل داشتیم، به طوری که بیش از 120 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده ای وجود داشت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح نیمه تمام پروژه مسکن مهر نیز از دیگر مشکلات پیش رویی وزارت راه و شهرسازی بود، گفت: این در حالی است که دولت در نظر داشت سیاست هایی اتخاذ کند که منجر به افزایش تورم نشود، بنابراین به دنبال استقراض از منابع بانک مرکزی نبود چرا که در این شرایط پایه پولی کشور افزایش پیدا می کرد اما در شرایط تنگناهای مالی و بانکی دولت توانست کشور را به خوبی مدیریت کند.

آخوندی ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی افرادی که آشنا به علم اقتصاد حمل و نقل و زیرساخت ها هستند بر این باورند که با توجه به شرایط اقتصادی بخش راه و شهرسازی وضعیت قابل قبولی دارد.

** پروژه مسکن مهر به هیچ وجه متوقف نخواهد شد

وزیر راه و شهرسازی به پروژه مسکن مهر اشاره کرد و افزود: علیرغم همه مشکلات اما پروژه مسکن مهر به هیچ وجه متوقف نشد و توانستیم این پروژه را بدون توسل به منابع بانک مرکزی به پیش ببریم. مشکلات تامین تاسیسات زیربنایی مسکن مهر نیز تقریبا رفع شد و مشکلات چند پروژه بزرگ در بخش مسکن مهر نیز به زودی رفع می شود. همچنین مشکلات تاسیسات روبنایی مدرسه، بیمارستان، مسجد و سایر تاسیسات در بسیاری از پروژه ها رفع شده است.

** آغاز عملیات ساخت 1000 کیلومتر آزادراه در کشور

آخوندی با بیان اینکه در حوزه راه ها نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، گفت: در این بخش علیرغم تمام تنگناهای مالی در جهت بهسازی روکش راه ها و توسعه راه های کشور، در سال گذشته 10 میلیون تن آسفالت که بیش از دو برابر سال گذشته بود مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: عملیات اجرایی بیش از هزار کیلومتر آزادراه طی یکسال گذشته آغاز شده این در حالی است که طول کل آزادراه های ایران فقط 2 هزار کیلومتر است، در این شرایط با مشارکت بخش خصوصی بیش از 50 درصد طول آزادراه های فعلی اقدام به احداث آزادراه جدید کردیم.

** پروژه فاز دو و سوم بندر شهید رجایی در حال اجرا است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در همین شرایط سخت مالی قرارداد سرمایه گذاری به میزان 500 میلیون دلار منعقد شد و این پروژه با جدیت فعال است؛ همچنین پروژه فاز دو و سوم بندر شهید رجایی به میزان 500 میلیون دلار سرمایه گذاری جدید در حال اجرا است.

آخوندی به عملکرد حوزه هوایی اشاره کرد و گفت: در بخش هوایی خوشبختانه علاوه بر آغاز اجرای شهر فرودگاهی، احداث حدود 6 ترمینال بین المللی (پرواز های خارجی) در تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، اصفهان، کرمان و مراکز استان هایی که دارای فرودگاه بین المللی هستند آغاز شده البته مدل اجرای همه این پروژه ها بر مبنای قرارداد با بخش خصوصی است و توانستیم مشارکت بخش خصوصی را فعال کنیم.

وی ادامه داد: در بخش هوایی اخیرا با ورود تعدادی هواپیما ناوگان هوایی کشور نوسازی شد و اتفاقات بهتری نیز در جریان است.

وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در حوزه ریلی افزود: در بخش ریلی نیز اتفاقات بسیار بزرگی در دولت یازدهم رخ داد به طوریکه قرارداد ساخت خط آهن قطار سریع السیر تهران- قم – اصفهان منعقد شد که اقدام بسیار بزرگی بود.

** تمام خطوط ریلی منتهی به تهران دوخطه، سه خطه و چهار خطه می شوند

آخوندی با بیان اینکه فعال کردن قطار حومه ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و فعال شد، گفت: تقریبا تمام راه های ریلی منتهی به تهران به تناسب ظرفیت دو خطه، سه خطه و چهار خطه می شوند.

وی گفت: علیرغم تمام تنگناهای مالی تعداد قطارهای تهران – قم به 4 رام قطار افزایش یافت ضمن اینکه به تعداد قطارهای تهران – کرج و تهران – ورامین نیز افزوده شد تا امکان حمل و نقل حومه ای فراهم شود البته قطار حومه ای این فقط مخصوص تهران نیست و در اصفهان، شیراز، و مشهد نیز فعال شده است.

** شش مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می شوند

آخوندی با بیان اینکه پروژه های بسیار مهمی در این دوره فعال شده است، گفت: پروژه های ریلی شش شهر مرکز استان از جمله رشت، تبریز، ارومیه، همدان، کرمانشاه و سنندج در حال انجام است که امیدوارم طی 2 سال آینده شبکه پوشش ریلی کشور توسعه یابد و استان های بیشتری به شبکه سراسری راه آهن متصل شوند.

وی گفت: در حوزه نوسازی ناوگان ریلی نیز اقدامات خوبی رخ داده و اقدامات جدیدی نیز در حال انجام است.

** توافق با وزارت نفت برای نوسازی 65 هزار کامیون

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای نوسازی 65 هزار کامیون با وزارت نفت توافق شد تا بخشی از هزینه آن از منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت تامین شود.

** آسفالت، روکش و بهسازی3500 کیلومتر راه روستایی در سال گذشته

وی افزود: در بخش راه روستایی نیز در سال گذشته 3 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی آسفالت، روکش و بهسازی شد و امسال نیز وضعیت بهتری خواهیم داشت، ضمن اینکه با مصوبه دولت ساخت 200 هزار واحد مسکن روستایی و نوسازی 300 هزار واحد مسکونی از سوی دولت تامین مالی شود که اقدام بسیار بزرگی در حوزه مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه علیرغم همه این تنگناهای به هیچ وجه اجازه ندادیم و نخواهیم داد چرخه فعالیت های اقتصادی حمل و نقل در حوزه زیرساخت ها، ناوگان و بخش مسکن متوقف شود، افزود: خوشبختانه با راه اندازی صندوق پس انداز یکم (تسهیلات 80 میلیونی) تحرک بسیار خوبی در حوزه صندوق پس انداز مسکن ایجاد می شود و می توانیم یک برنامه خروج مسکن از رکود نیز در آینده داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز