خبرگزاری کار ایران

وزیرنفت:

حرف هایی مبتنی بر افزایش مجدد قیمت بنزین دروغ است

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۵۸۰

در حال حاضر قیمت فوب خلیج فارس در مورد گازوییل نزدیک به ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ تومان و با محاسبه حمل و نقل و فروش و جایگاه به بالای ١٥٠٠ تومان می رسد در حالی که گازوییل را ٣٠٠ تومان قیمت گذاشتیم. متوسط نرخ بنزین هم در سال گذشته ٧٩٠ تومان بود و ٣٠ درصد بنزین کشور را با قیمت ١٠٠٠ تومان و ٧٠ درصد را با نرخ ٧٠٠ تومان می فروختیم.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی اقتصاد ایران، در پاسخ به سوالی در مورد دلایل تک نرخی شدن قیمت بنزین و برخی اظهار نظرها درباره افزایش مجدد قیمت بنزین در روزهای آینده هم، تصریح کرد: من هم شنیدم که برخی از افراد چنین مسائلی را مطرح کرده اند اما روز گذشته هم اعلام کردم که این حرفها دروغ است و الان دیگر برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم و همین رشد قیمت بنزین را هم با تمام کراهت انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: کراهت از این منظر که می دانیم بالاخره به مردم فشار وارد می شود اما چاره ای نبود و قانون به ما حکم کرده که تا پایان برنامه پنجساله پنجم قیمت بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به ٩٠ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد البته این قانون در سالهای گذشته اجرایی نشده بود.

زنگنه افزود: در حال حاضر قیمت فوب خلیج فارس در مورد گازوییل نزدیک به ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ تومان و با محاسبه حمل و نقل و فروش و جایگاه به بالای ١٥٠٠ تومان می رسد در حالی که گازوییل را ٣٠٠ تومان قیمت گذاشتیم. متوسط نرخ بنزین هم در سال گذشته ٧٩٠ تومان بود و ٣٠ درصد بنزین کشور را با قیمت ١٠٠٠ تومان و ٧٠ درصد را با نرخ ٧٠٠ تومان می فروختیم. مجموع این دو نرخ حدود ٨٠٠ تومان می شد که حالا ١٠٠٠ تومان شده است.

وی با بیان اینکه با این اقدام ما علاوه بر اجرای تعهدات قانونی یک مشکل بزرگ در کشور یعنی چند نرخی بودن فرآورده ها را حذف کردیم، افزود: با این روش بنزین تک نرخی ١٠٠٠ تومان دارد و دیگر سهمیه هم اعمال نمی شود زیرا سهمیه به نظر ما اسراف ایجاد و فرد احساس می کرد اگر سهمیه اش را مصرف نکند چیزی را از دست داده است.

وی اظهار داشت: مثلا به بسیاری از تاکسی ها سهمیه اختصاص می یافت اما برخی از آنها مصرف نمی کردند و آن را می فروختند و همین شرایط در اقتصاد آن بخش اختلال ایجاد می کرد. ما به آنها سهمیه داده ایم تا کار کنند اما با فروش آن سهمیه درآمد کسب و کمتر کار می کنند.

وزیر نفت با تاکید بر آنکه تک نرخی شدن حتما برای اقتصاد کشور منفعت دارد، تصریح کرد: در همین تصمیم گیری قیمت CNG را افزایش ندادیم تا مصرف آن بیشتر شود و در همین مدت هم شاهد افزایش گرایش به مصرف CNG هستیم و افزایش مصرف محسوس است. در عین حال جذابیت هایی را ایجاد کردیم تا جایگاه داران بتوانند بیشتر کار کنند.

زنگنه تصریح کرد: رسیدن به دیگر اهداف، فساد موجود در شیوه چند نرخی را حذف کردیم.

وی با بیان اینکه سهمیه های ٧٠٠ تومانی تا شهریور ماه محفوظ است، افزود: بهتر است مردم عجله ای برای مصرف سهمیه نداشته باشند و تا شهریور ماه آرام مصرف کنند. طبق برآورد ما آنچه در کارت های وجود دارد، کمتر از ٣٠ درصد مصرف است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه کارت های سوخت همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و کارآیی زیادی دارد، گفت: فایده این کارت ها کسب اطلاعات و مدیریت مصرف است و در عین حال جلو بسیاری از فسادها را می گیرد. مثلا سال گذشته متوجه شدیم تمام موتورسیکلت ها و خودروهایی که متوقف شده اند سهمیه می گیرند و بعد آنها را قطع کردیم.

وی افزود: البته سهمیه برای نفت و گاز را همچنان داریم اما برای آن سیستم گذاشته ایم و امسال مرحله نخست را شروع می کنیم و امیدواریم تا میانه سال ٩٥ تمام خودروهایی که گازوییل یا نفت و گاز مصرف می کنند بر مبنای پیمایش سوخت دریافت کنند.

وی ادامه داد: هر خودرو با دستگاهی که روی آن نصب می شود، کنترل می شود و هر میزان فعالیت داشته باشد، سوخت می گیرد. پارسال قیمتهای ٢٥٠ و ٥٠٠ تومان را داشتیم که الان ٣٠٠ تومان شده و برای گاز مایع هم چند قیمت بود که همه را ٢٣٠ تومان کردیم و در نفت سفید هم قیمت ها را دست نزدیم چون بین روستاییان مصرف دارد و نفت کوره هم بین مردم مصرفی ندارد و با این شرایط اصل هدف یعنی تک نرخی شدن را محقق کردیم و قانون را هم اجرا کردیم. این روند را آرام جلو بردیم و امیدوارم که نرخ مصرف هم بویژه در بنزین با این شرایط کاهش پیدا کند.

وزیر نفت با اشاره به جلسه روز جمعه اوپک در وین، گفت: طبق گزارش دبیرخانه اوپک در این فصل ٢ میلیون بشکه افزایش عرضه نسبت به تقاضا داریم. با این میزان در کل سال اگر اوپک روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت تولید کند ٧٠٠ هزار بشکه افزایش عرضه و اگر ٣٠میلیون و ٥٠٠ هزار میلیون بشکه تولید کند، ١,٢ میلیون بشکه متوسط افزایش عرضه سالانه در بازار است و این میزان به قیمت ها فشار می آورد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای اوپک به هر دلیلی اعتقاد داشتند که ما نباید کاهش تولید داشته باشیم تا قیمت ها افت داشته باشد و نفت های گران (نفت شیل) دیگر اقتصادی نباشد.

وی با بیان اینکه ما روی این تصمیم حرفی نداشتیم و تنها روی زمان و نحوه انجام آن اختلاف داشتیم و معتقد بودیم که یک مرتبه نمی توان این کار را انجام داد، افزود: آنها مخالف بودند و می گفتند این کار باید سریع انجام شود و جواب می دهد.

وی اضافه کرد: الان معلوم شده که از نظر توسعه و سرمایه گذاری شیل نفت و شیل گاز آسیب دیده و در ماه نوامبر ١٦٠٠ دکل در این بخش ها فعال بوده که این میزان در حال حاضر به ٦٠٠ دستگاه رسیده است؛ اما تولید این نوع نفت هنوز افت نکرده و با بالابردن بازدهی و کارایی شرایط را جبران کرده اند. به عبارتی همان حرف ایران که می گفت این سیاست یکباره جواب نمی دهد و زمانبر است تایید شده اما آنها می گویند ٦ ماه دیگر صبر کنیم و رفتار بازار را ببینیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه قیمت ها به دلیل افزایش عرضه تحت فشار است و همه اعضای اوپک هم این مسئله را قبول دارند اما برخی می گویند با وجود این وضع، این تصمیم اعمال شود، افزود: اوپک جایی نیست که همه با هم مذاکره کنند تا یکدیگر را قانع کنند. همه می دانند چه می خواهند و چه می کنند و قبل از آمدن تصمیمات شان را گرفته اند و می گویند نه. البته اوپک شرایط سخت تر داشته و از این مرحله هم عبور می کند.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا دستهای پنهان در این تصمیمات وجود دارد؟ تصریح کرد: اینها دیگر بحثهای سیاسی است. هیچ وقت نمی توان در نفت گفت که سیاست دخالت ندارد. نفت در حوزه اقتصاد سیاسی است.

وی تصریح کرد: هر تصمیمی در اوپک باید با اجماع باشد و اوپک در ماه نوامبر نتوانست به هیچ اجماعی برسد و به همین دلیل همان سقف قبلی محفوظ ماند، الان هم به اجماع نرسید و همان تصمیم قبلی برقرار ماند.

وزیر نفت با اشاره به برنامه خود برای ایجاد و تکمیل زنجیره تولید در نفت و گاز کشور، گفت: زنجیره ای از تولیدات نظیر پتروشیمی ها و پالایشگاهها می تواند ذیل تولید نفت و گاز وجود داشته باشد و طبق بیانات مقام معظم رهبری از خام فروشی جلوگیری شود و نمونه آن هم همین پروژه سیراف است.

زنگنه افزود: حدود ٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری از طرف فاینانس چین و صندوق توسعه ملی تامین شده و ال.سی آنها باز و قطعی شده اما نیاز بیشتری به سرمایه گذاری داریم تا بتوانیم صنعت پتروشیمی را که برنامه توسعه آن کاملا مشخص است، پیش ببریم و ظرف کمتر از هفت سال تولید ایران به حدود ٧٥ میلیارد دلار برسد و در عین حال صنایع پایین دستی پتروشیمی را هم در ذیل این صنعت پیش ببریم.

وی به خصوصی سازی پتروشیمی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: این مجموعه در این روند خسارت های جبران ناپذیری دید و ما تقریبا یک شرکت مشرف به موت را تحویل گرفتیم و حالا باید دوباره احیا شود تا بتواند ماموریت های جدید را به عنوان یک سازمان توسعه ای انجام دهد.

زنگنه در ادامه گفت: ٧٠٠ میلیارد بشکه نفت در مخازن وجود دارد و برآورد ما این است که با این میزان، ضریب بازیافت بیش از ٢٠٠ میلیارد بشکه را می توانیم برداشت کنیم که حدود ٣٠ درصد می شود. حالا اگر بتوانیم حتی یک درصد این میزان ضریب بازیافت را افزایش دهیم حدود ٧ میلیارد بشکه نفت به دست می آوریم و با این قیمت های حدود ٦٠ دلار حدود ٤٠٠ میلیارد دلار می شود و برای رسیدن به این هدف هرچقدر خرج کنیم باز هم ارزش دارد.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد تامین خوراک گاز شرکتهای خصوصی فعال در صنایع، گفت: نمی دانم منظور کدام شرکت است؛ در حال حاضر گاز را به صنایع حدود ١١٠ تومان می دهیم که کمتر از ٤ سنت است. همین گاز در ترکیه با وجود افت قیمت بالای ٣٠ سنت است و من فکر نمی کنم جایی در دنیا به همین راحتی و این قیمت عرضه شود.

وی افزود: بالاترین قیمت گاز عرضه شده برای پتروشیمی ها ١٣ سنت است البته قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در سال گذشته در مجلس تصویب شد به ما تکلیف کرده که قیمت های جدیدی را با توجه به نکاتی عرضه کنیم و در بخش پتروشیمی هم اگر کسی در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری کرد زنجیره تخفیف را بدهیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: اما با این وجود نرخ گاز عرضه شده به صنایع کاهش پیدا نمی کند و این نرخ فعلی کم است و برای صنایع آتی و سرمایه گذاران خارجی هم نرخ گاز نرخ تعیین کننده نیست و نرخهای ما هم خوب است.

وی ادامه داد: اولویت نخست ما در گاز فروش داخلی است زیرا اقتصاد کشور را فعال می کند، البته در صادرات همسایه ها را اولویت داده ایم اما اینکه به هر قیمتی بخواهیم گاز را به هر نقطه دنیا بفرستیم معنا ندارد و داخل مصرف کنیم بهتر است.

وزیر نفت با اشاره به برنامه آغاز به کار پروژه پالایشگاهی سیراف با حضور معاون رئیس جمهوری، که در عسلویه انجام شد، گفت: در جریان توسعه ٢٧ فاز پارس جنوبی حدود یک میلیون بشکه در روز تولید میعانات گازی داریم. ١٢٠ هزار بشکه از این تولیدات میعانات خوراک پتروشیمی ها شده و بقیه آن صادر می شود. یک پالایشگاه ٣٦٠ هزار بشکه ای به نام ستاره خلیج فارس داریم که امیدواریم فاز اول آن اواخر امسال بهره برداری شود. همچنین ١٢٠ هزار بشکه هم برای پالایشگاه دوم شیراز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ٤٨٠ هزار بشکه باقی می ماند که اگر این مقدار را پالایش و فرآورش کنیم دیگر در این زمینه به نظر مقام معظم رهبری که همان پرهیز از خام فروشی بود، می رسیم.

وی با بیان اینکه این مجتمع ٤٨٠ هزار بشکه ای میعانات گازی در واقع ٩ مالک دارد، افزود: این مجموعه ٨ پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه است که هر کدام گروهی از شرکتهای بخش خصوصی مالک آنها هستند و یک مجموعه پشتیبان و زیرساخت هم هست که به این شرکت ها خدمات می دهد. راه اندازی هر کدام از این پالایشگاهها حدود ٣٠٠ میلیون دلار هزینه دارد و در مجموع ٢,٥ میلیارد دلار می شود. هزینه ایجاد این شرکت زیرساخت هم حدود ٥٠٠ تا ٦٠٠ میلیون دلار است و می توان گفت که در مجموع این پروژه سیراف حدود ٣ میلیارد دلار ارزش دارد.

زنگنه با تاکید بر اینکه تولیدات پالایشگاههای سیراف برای صادرات است و در داخل کشور نیازی به آن نداریم، گفت: ٧٠ درصد تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاهها در داخل قابل تولید و تامین است.

وزیر نفت با اشاره به افتتاح فاز ١٢ در اواخر سال گذشته و ویژگی های این فاز از پارس جنوبی، اظهار داشت: مسئله مهم آن است که سال گذشته ١٢٠ میلیون مترمکعب تولید روزانه گاز را بالا بردیم.

وی گفت: ما در بدترین شرایط تحریم ها، کاهش قیمت نفت، کاهش درآمد شرکت ملی نفت و بدون کمک شرکتهای خارجی این ١٢٠ میلیون متر مکعب گاز را تولید کردیم و فاز ١٢ را به نتیجه رساندیم و این فاز از ایرانی ترین فازها بوده است،

وزارت نفت گزارش داد، زنگنه در این برنامه خاطرنشان کرد: من در دیدارم با شرکتهای خارجی در ملاقاتهای وین به آنها گفتم که شما پس از تحریمها وارد ایران و بازار آن می شوید اما این را بدانید که ایران الآن با ایران ١٢ سال قبل متفاوت است و تغییرات زیادی در ظرفیتهای کار و تولید و مهندسی و فناوری ایجاد شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز