خبرگزاری کار ایران

سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد:

زیرچوبی؛ تخلف پنهان بازار تره‌بار

کارگران می گویند چون کارفرما حقوق نمی دهد ما زیر چوبی می گیریم.

به گزارش ایلنا و به نقل از  سازمان تعزیرات حکومتی، در میدان مرکزی میوه و تره بار که مهمترین میدان عمده فروشی کشور است، حدود یک هزار و 300 حجره بارفروشی مبادرت به فروش میوه می کنند که کارگران این حجره ها به زور از مردم مبالغی اضافی را تحت عنوان «زیرچوبی» می گیرند.

عمده مشتریان این میدان مغازه های میوه فروشی سطح شهر هستند و در برخی موارد نیز خانواده ها برای خرید عمده میوه مراجعه می کنند اما نکته قابل توجه این است که مشتریان علاوه بر پرداخت قیمت میوه باید مبلغ اضافی و اجباری با درخواست کارگر حجره به وی بپردازند که در اصطلاح میدان به آن زیرچوبی گفته می شود و کارگران می گویند چون کارفرما حقوق نمی دهد ما زیر چوبی می گیریم.

این در حالی است که بارفروشان هزینه های بارگیری کالا را در قیمت محاسبه می کنند و نمی توانند برای بارگیری کالا وجه اضافه دریافت کنند که البته حدود 180 بارفروش عمده حقوق کارگران خود را می دهند ولی تنها بارفروشان میوه، حقوق کارگران را نمی دهند.

ناصر مدیحی رییس شعبه 14 تعزیرات حکومتی استان تهران در این مورد انتقاد کرد و گفت : بارها در این باره به مسوولان مربوط متذکر شده ایم اما همچنان شاهد این تخلف هستیم.

وی افزود : اگر صاحبان حجره ها و غرفه های میدان های مرکزی میوه و تره بار موظف شوند به کارگران خود حقوق بدهند دیگر شاهد پدیده هایی همچون زیر چوبی نخواهیم بود.

مدیحی گفت: زیر چوبی مثل پدیده زیرمیزی در پزشکان است که به نوعی این مسایل موجب اجحاف به مصرف کننده و گران شدن نرخ خدمات و کالا می شود.

کد خبر : ۲۸۲۲۸۳