خبرگزاری کار ایران

کشف پرونده فرار مالیاتی جدید در تهران

مورد جدیدی در تهران شناسایی کرده که 120 مهر شرکت‌های مختلف ساخته و از 120 مدل فاکتور استفاده می‌کرده است ولی تا کنون رقم فرار مالیاتی آن مشخص نشده است.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: مورد جدیدی در تهران شناسایی شده که ۱۲۰ مهر شرکت‌های مختلف ساخته و از ۱۲۰ مدل فاکتور استفاده می‌کرده است ولی تاکنون رقم فرار مالیاتی آن مشخص نشده است.

وجود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

به گزارش ایلنا، حسین وکیلی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور، محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، حسین راغفر، استاد دانشگاه اقتصاددان و ابراهیم شاهرخیان، معاون سازمان بازرسی کل کشور در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به بررسی کشف پرونده 900 میلیارد تومانی فرار مالیاتی پرداختند.

در ابتدای این برنامه وکیلی در تشریح پرونده 900 میلیارد تومانی فرار مالیاتی اظهار داشت: بحث 900 میلیاردی یک موضوع کد فروشی بود که کشف شد.

وی ادامه داد: گروهی از افراد فاکتورهای غیرواقعی در اختیار افراد دیگری قرار می‌دادند و در درصدی از این بابت دریافت می‌کردند که متأسفانه افرادی که طرف معامله با این گروه قرار می‌گرفتند فاکتورها را از آن‌ها خریداری کرده و استفاده می‌کردند که بر  اساس پیگیری‌های انجام شده این گروه که رسمی و ثبت شده هم نیستند شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که در هر خریدی مبلغی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود گفت: برگ فاکتور یک اعتبار است و کسی که برگه فاکتور را می‌فروشد چند جرم را با هم مرتکب می‌شود چرا که در این جا مبلغی را به عنوان ارزش افزوده از دولت مدعی می‌شود.

وکیلی با اشاره به این که این مورد فرار مالیاتی در اصفهان اتفاق افتاده است گفت: این اقدام را می‌توان تصرف در اموال عمومی یاد کرد که خوشبختانه با قوانین موجود ما توانستیم این گروه را شناسایی و به دادگاه معرفی کنیم.

کشف پرونده فرار مالیاتی جدید در تهران

وکیلی در بخش دیگری از اظهارات خود از کشف پرونده فرار مالیاتی جدید در تهران خبر داد و گفت: مورد جدیدی در تهران شناسایی کرده که 120 مهر شرکت‌های مختلف ساخته و از 120 مدل فاکتور استفاده می‌کرده است ولی تا کنون رقم فرار مالیاتی آن مشخص نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که تخمین شما از فرار مالیات چقدر است گفت: با توجه به آمارهایی که عنوان شده فرار مالیاتی حدود 20 تا 25 درصد مطرح می‌شود.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در پاسخ به این سؤال که تخمین شما از فرار مالیاتی چقدر است اظهار داشت: به دلیل عدم شفافیت فعالیت‌های اقتصادی نمی‌توان تخمین دقیقی از فرار مالیاتی عنوان کرد.

منتظر اجرایی شدن طرح جامع اطلاعات مالیاتی هستیم

وی ادامه داد: ما سیستمی را تحت عنوان طرح جامع اطلاعات مالیاتی تبیین کردیم که همه منتظر اجرایی شدن این سیستم هستیم.

شکری عمده علت فرار مالیاتی در کشور را عدم شفافیت دانست و عنوان کرد : تنها در حوزه کارمندان مشخص است که مالیات چقدر از آن‌ها کسر می‌شود.

وی با اشاره به این که باید مانند کارمندان سیستمی را تنظیم کنیم که به شناسایی بپردازد ادامه داد: گردش مالی بر عهده بانک است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا نباید درآمد سایر فعالین مشخص شود افزود: بی عدالتی نسبت به پرداخت مالیات صورت می‌گیرد.

شکری با اشاره به گردش مالی که طبق قانون توسط بانک صورت می‌گیرد گفت: اطلاعات باید از طریق بانک‌ها داده شود تا به شناسایی درآمدها بپردازیم.

وی با اشاره به این که در ماده 120 و 121 برنامه پنجم توسعه تکلیف را مشخص کرده است افزود:  طرح جامع اطلاعات مالیات طرحی خوب به حساب می‌آید.

وکیلی در ادامه برنامه با اشاره به  باید اطلاعات مربوط به  تعیین درآمدها، هزینه‌ها، سود و حساب‌های بانکی مشخص شود ادامه داد: البته الزاماً بر این اساس نمی‌توان مالیات‌ها را سنجید.

وی با بیان این که در حال حاضر اطلاعات ما کم است خاطر نشان کرد: نظام بانکی، خرید و فروش نیاز به قانون دارد بنابراین باید ضعف‌ها را پوشش داد.

شکل اصلی فرار مالیات شفافیت و برخورد قضایی است

وکیلی مشکل اساسی فرار مالیاتی شفافیت و برخورد قضایی دانست و عنوان کرد: در مواقعی که نیاز به اطلاعات باشد می‌توان از طریق وزیر اقدام کرد.

وکیلی با اشاره به پروژه طرح جامع مالیات گفت: در کشور ترکیه حدود 10 سال طول کشید تا سیستمشان در رابطه با امور مالیاتی به بار بنشیند.

وی با اشاره به این که بانک از نظر سخت افزاری مشکل ندارد گفت:دادن اطلاعات نیازمند قانون است به طوری که نمی‌توانیم مثلاً آمار املاک را داشته باشیم.

وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که باید جریان اطلاعات تغییر یابد ادامه داد:  ماده 120 برنامه پنجم توسعه دستگاه های اجرایی را مکلف کرده است اما از سوی دیگر این ماده هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

وکیلی گفت: شفافیت بدون ضمانت اجرایی الزام ندارد.

ابراهیم شاهرخیان  در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: سازمان بازرسی کشور هر کجا که فساد باشد با آن برخورد می‌کند.

متولی فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی است

معاون سازمان بازرسی کل کشو ر با بیان این که متولی اصلی این بحث سازمان امور مالیاتی است افزود: سازمان بازرسی کل کشور هر کجا که پرونده ای تشکیل شود ورود پیدا می‌کند و موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی مهم‌ترین آفت در بحث فرار مالیاتی را عدم وجود ساختار و بانک‌های اطلاعاتی دانست و خاطر نشان کرد: به بررسی آسیب‌های برون سازمانی امور مالیاتی باید بپردازیم.

شاهرخیان با اشاره به این که همه دستگاه‌ها مکلف اند اطلاعات خود را به سازمان امور مالیاتی بدهند اظهار داشت: برخورد باید مستند با قانون باشد.

معاون سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این که هنوز سیستم سازمان مالیاتی سنتی است گفت: این سازمان با کمبود نیرو مواجه است.

راغفر طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به مسئله فرار مالیاتی و ضرورت برخورد سریع و قاطع دستگاه قضا اظهار داشت: باید عزم بسیار جدی در سطح هر سه قوا به وجود آید.

استاد دانشگاه با اشاره به این که باید هر سه قوا مشکلات را در این حوزه حل کنند ادامه داد: تولید ناخالص داخلی سال 92 با رکود عمیق اقتصادی مواجه بود.

در کشورهای صنعتی شبکه گسترده مالیاتی وجود دارد

وی با اشاره به این که در کشورهای صنعتی شبکه گسترده مالیاتی وجود دارد اظهار داشت: نوع پرداخت باید در این شبکه انجام شود

راغفر با بیان این که متأسفانه در کشور ما چنین  شبکه ای وجود ندارد گفت: بدون وجود نظام اطلاعاتی سازمان مالیات نمی‌تواند اقدام به برآورد درآمدها کند.

استاد دانشگاه با اشاره به این که نظام قضایی باید با این امر برخورد کند افزود: باید فرهنگ عمومی ارتقاء یابد.

کد خبر : ۲۸۲۲۲۹