خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت :

خطوط منظم کشتیرانی در دریای خزر به راه افتاد

اگر تجار و بازرگانان بتوانند کالاهای صادراتی خودشان را از طریق این خطوط کشتیرانی ارسال کنند، سازمان توسعه تجارت در گام بعدی خود قادر خواهد بود سهم کمتری از این یارانه متقبل شده و آن را برای راه‌اندازی خطوط دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری با شرکت کشتیرانی گفت: خطوط کشتیرانی در دریای خزر به مقصد روسیه و قزاقستان با یارانه دولتی به راه افتاده و از این پس صادرکنندگان می‌توانند از برنامه مستمر و منظم این خطوط بهره‌برداری کنند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌ا... افخمی‌راد در این مراسم، ایجاد شرایط رقابتی برای تجار و بازرگانان ایرانی در بازارهای هدف را از جمله اهداف راه‌اندازی این خطوط دانست و افزود: با این اقدام کالاهای ساخت ایران در بازارهای هدف با قیمت مناسبی ارائه و از قدرت رقابت برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات صادرکنندگان ایرانی برخی دیرکردها در ارسال کالا و رساندن آن به دست خریدار خارجی است، یادآور شد: اگر صادرکنندگان نتوانند در برابر تعهداتی که به خریداران دارند کالای خود را به موقع به مقصد برسانند، به مرور زمان بازارهای هدف را از دست می‌دهند، بنابراین ضروری بود که برنامه‌ریزی منظمی برای راه‌اندازی خطوط حمل و نقل صورت بگیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سایر معابر آبی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس هدف بعدی این سازمان در راه‌اندازی خطوط کشتیرانی است، تصریح کرد: ما در گام بعدی خلیج فارس و کشورهای حوزه آن را در برنامه داریم تا از این طریق جهشی را در صادرات کشور ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه خطوط کشتیرانی دریای خزر از یارانه دولت بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: از همه صادرکنندگانی که با روسیه و قزاقستان مراودات تجاری دارند، می‌خواهیم که با برنامه‌ریزی و تحویل کالاهای خود به شرکت کشتیرانی از تسهیلاتی که دولت برای آنها فراهم کرده در راستای افزایش صادرات خود استفاده کنند.

افخمی‌راد با بیان اینکه این کشتی‌ها از سوی سازمان توسعه تجارت چارتر شده و بنابراین صادرکنندگان از حمل کالای خودشان در موعد مقرر مطمئن باشند، افزود: اگر تجار و بازرگانان بتوانند کالاهای صادراتی خودشان را از طریق این خطوط کشتیرانی ارسال کنند، سازمان توسعه تجارت در گام بعدی خود قادر خواهد بود سهم کمتری از این یارانه متقبل شده و آن را برای راه‌اندازی خطوط دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان توسعه تجارت این است که در سایر بخش‌ها هم امکانات لازم صادراتی را فراهم کند، گفت: یکی از اقدامات آتی ما کمک به شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازهای خود به مقصد کشورهای هدف است. اگر ما با این کشورها نتوانیم برنامه منظم پروازی داشته باشیم، تجارت با این کشورها سخت و دشوار خواهد شد.

افخمی‌راد با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان در تاشکند گفت: متأسفانه خطوط هوایی ایران به قزاقستان فقط در هر هفته یک پرواز دارد، بنابراین توسعه صادرات به این کشور از نظر حمل و نقل برای صادرکنندگان دشوار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: در شورای عالی صادرات غیرنفتی مصوب شده است که پروازهای منظم باری و مسافری به کشورهای هدف راه‌اندازی شود. ما درصدد عملیاتی‌کردن این تصمیم هستیم.

کد خبر : ۲۸۱۸۸۷