خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار ایلنا:

سایه سیاست بر اجلاس 5 ژوئن/ اوپک 166 شیل اویل را صادراتی کرد

خطیبی گفت: باید به تصمیمات چند دهه قبل برگردیم کماکان ضرورت دارد که مدیریت عرضه شود زیرا در طول این چند دهه غیر اوپکی ها تلاشی برای کاهش عرضه نداشته اند اگر انتظار از غیر اوپک داریم اول اوپک باید پیشقدم شود و سپس غیر اوپک مشارکت کند.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در پیش بینی تصمیمات اعضای اوپک در اجلاس 167، با توجه به تفاهم لوزان و احتمال توافق نهایی در تیر ماه گفت: بعید می دانم تغییر خاصی در تصمیات اوپک به نفع ایران اتفاق بیفتد زیرا هیچ تحرکی قبل از اجلاس برای مجاب کردن اعضا و کاهش تولید و عرضه صورت نگرفته و اگر هم شده رسانه ای نشده است.

وی افزود: ما قبلا باید لابی می کردیم لذا اینکه انتظار داشته باشیم که در این اجلاس همه با نظر ما موافقت کنند انتظار زیادی است.

انتظار افزایش قیمت نفت نداشته باشیم

خطیبی تصریح کرد: باید از چندین ماه پیش در سطوح اقتصادی و حتی سیاسی و دیپلماتیک و در سطوح وزاری خارجه رایزنی صورت می گرفت و بستری برای توافق در چنین سطحی فراهم می شد وگرنه با این میزان عرضه ای که اکنون وجود دارد انتظار افزایش و مدیریت قیمت ها را نمی توان داشت. 

وی خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشته باشیم که در یک روز اجلاس همه مسائل حل شود تمامی تصمیمات اتخاذ شود که نظر ما تامین شود.

افزایش تولید اوپکی ها ادامه می یابد

نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت:  بر اساس شواهدی که وجود دارد تصمیم خاصی گرفته نمی شود و وضع موجود ادامه پیدا می کند و این نیز به نفع کشورهایی است که میزان قابل توجهی افزایش تولید دادند و سعی می کنند همین تولید بالای خودشان را نیز حفظ کنند.

وی گفت: در حال حاضر تعداد معدودی از اعضا همین شرایط را ترجیح می دهند ولی برای اکثریت اعضا با توجه به کاهش قیمت ها ادامه وضع موجود مطلوب نیست.

تا مدیریت عرضه نباشد امیدی به افزایش قیمت ها نیست

خطیبی ادامه داد: باید ببینیم کشورهایی که مانع از مدیریت عرضه می شوند چه زمانی دست از مخالفت برمی دارند و اجازه می دهند اوپک مدیریت عرضه را اعمال کند چون تا زمانی که مدیریت اعمال نشود امیدی به افزایش قیمت ها نیست و حتی عکس آن را نیز شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: اکنون علیرغم کاهش قیمت ها حتی می بینیم که تولید به 31 میلیون بشکه در روز رسیده و حتی برخی کشورها تولید را افزایش می دهند و کشوری مثل عربستان تولید را به بالاتر از 10 میلیون بشکه رسانده است.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: اکثر کشورها تمایل به کاهش تولید دارند اما چون تصمیمات با اجماع  گرفته می شود مانع خواست اکثریت می شود و مدیریت عرضه به عقب می افتد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر عرضه زیاد است و این نشان می دهد که یک عده با افزایش قیمت ها مخالفند حتی با افزایش تولید مانع افزایش قیمت ها می شوند.  

اوپکی ها حفظ ظاهر می کنند؛ سیاست بازیگر نقش اول

خطیبی در خصوص نحوه تعامل با عربستان در اجلاس پیش رو با توجه به مواضع اخیر سیاسی دوکشور و مسائل و درگیری های یمن و اینکه آیا باید انتظار تقابل دو کشور را داشت، گفت: در اجلاس قبلی بعد از اجلاس و دیدار با وزیر نفت عربستان زنگنه گفت که مواضع ما بسیار به هم نزدیک است و در حال حاضر نیز از شواهد اخبار بر می آید که تقابلی در سطح اوپک نباشد زیرا در اجلاس های اقتصادی معمولا ظاهر را حفظ می کنند و اجازه نمی دهند که مسائل سیاسی در اوپک تاثیرگذار باشد اما از نظر باطن مواضع کشورها متاثر از مواضع سیاسی آنهاست در اوپک حفظ ظاهر می کنند کما اینکه ما علیرغم اینکه با عراق در حال جنگ بودیم ولی در اوپک دور یک میز می نشستیم و تصمیم گیری می کردیم که نشان دهیم که مسائل سیاسی تاثیرگذار نیست.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم حفظ ظاهر مواضع سیاسی نقش تعیین کننده ای روی روابط اقتصادی دارد و روی این نشست و مجامع نیز سایه می اندازد.  

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: دراین سازمان همه حفظ ظاهر می کنند و می گویند که منافع مشترک داریم به ظاهر معتقدند که اوپک  یک سازمان اقتصادی است ولی باطن قضیه را همه می دانند و بروی هم نمی آورند.

وی اظهار داشت: اعضا اعلا می کنند که باید بر اساس منافع مشترک حرکت کنیم اما در صورتی که محور منافع مشترک را در نظر بگیرند  باید نصف شدن درآمد اعضا را درنظر بگیرند و تصمیات لازم جهت رفع این مسئله را اتخاذ کنند.  

اوپک شیل اویل را صادراتی کرد

خطیبی تاکید کرد: این سازمان برای حفظ منافع اعضا شکل گرفته اگر قرار باشد هر کس هرکار که دلش خواست بکند نیازی به این سازمان نبود کما اینکه در اجلاس قبلی نیز برای از میدان به در کردن شیل اویل ها تصمیمات مناسبی اتخاذ نشد.

وی ادامه داد: در اجلاس قبل گفتند که می خواهیم مقابل شیل اویل بایستیم ولی ازآن  اجلاس تاکنون چیزی از تولید این نفت کاهش نیافته حتی دولت امریکا موافقت کرده به خارج از کشور نیز صادر شود و اکنون در بازار با ما رقابت می کنند در نتیجه نه تنها تولید شیل اویل کم نشد بلکه روانه بازار شد.  

خطیبی در خصوص مجاب کردن غیر اوپکی ها برای کاهش عرضه و تولید گفت: باید به تصمیمات چند دهه قبل برگردیم کماکان ضرورت دارد که مدیریت عرضه شود زیرا در طول این چند دهه غیر اوپکی ها تلاشی برای کاهش عرضه نداشته اند اگر انتظار از غیر اوپک داریم اول اوپک باید پیشقدم شود و سپس غیر اوپک مشارکت کند.  

وی تاظهار داشت: در حال حاضر خلا نشست مشترک و رایزنی های قبلی احساس می شود و در این زمینه بعضی اعضا که رابطه خوبی دارند نقش ویژه ای دارند باید با تشکیل جلسه فاصله بین اعضاواپک و غیر اوپک برداشته شود.

کد خبر : ۲۸۰۹۵۳