خبرگزاری کار ایران

رئیس ایمیدرو:

بازار روبه رشد؛ فرصتی ویژه برای هجوم سرمایه گذاران به ایران/صنایع معدنی نیازمند 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

یکی از محورهای اصلی دولت درخلق مزیتهای تولیدی در کشور معادن هستند و با تکیه بر منابع معدنی می توان فرصتهای مناسبی را برای ایجاد اشتغال و توانمند سازی ساختار اقتصادی کشور فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کرباسیان، در اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران که در برج میلاد برگزار شد با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب اظهار داشت: این اجلاس در حالی برگزار می شود که دنیا متوجه شده تحریم های ظالمانه منافع آنها را نیز دچار خدشه کرده است.

وی با بیان اینکه پتانسیلهای ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی دربخش معدن فراهم است گفت: تعداد معادن کشور بیش از 6هزار معدن است که 70 درصد آن در حال حاضر فعال است و 10 معدن بزرگ در کلاس جهانی داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درسال 2014 با فعالیتهای جدید اکتشافی موفق به شناسایی 20 تن طلا، 200 میلیون تن سنگ آهن، 100 میلیون باریت شدیم و 200 نقطه امید بخش جدید نیز شناسایی شد.

وی با اشاره به سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی گفت: بخش معدن یک درصد و بخش صنایع معدنی سهم 5درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.

کرباسییان ادامه داد: با توجه به میانگین سهم 16 درصدی معادن در بخشهای مختلف نیاز به این صنایع ملموس می شود.

رئیس  ایمیدرو ادامه داد: ایران به لحاظ منابع گازی رتبه اول را داراست و با توجه به دسترسی به آبهای آزاد می تواند مزیت ویژه ای برای افزایش ارزش افزوده در بخش معدن داشته باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر رشد جمعیت و نیروهای متخصص و تحصیلکرده موقعیت ایران را بهتر از پیش کرده به گونه ای که ایران می تواند در بخش محصولات معدنی 25 درصد از کل خاورمیانه را در برگیرد.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم در صنایع معدنی وضعیت با ثباتی دارد افزود: بازار منطقه رو به رشد است و همزمان ذخایر معدنی افغانستان که بیش از هزار دلار پیش بینی می شود، نیز نیازمند دسترسی به دریای بین المللی است و این موضوع می تواند فرصت توسعه ویژه برای سرمایه گذاران در ایران باشد.

کرباسیان با اشاره به رتبه های صنایع مختلف در کشور خاطر نشان کرد: در زمینه فولاد ایران در رتبه 14، در بخش سیمان و مس رتبه 9، در بخش سنگ آهن رتبه 10، در حوزه آلومینیوم رتبه 24 و در بخش سنگ آهن دارای رتبه 2 درجهان است.

وی افزود: براساس آمارها 620 هزار نفر در بخش معدن و صنایع معدنی مشغول به کار هستند.

وی گفت: در دنیا به طور متوسط هر واحد ارزش افزوده در مواد معدنی باعث سه واحد ارزش افزوده در اقتصاد ملی می شود و یک درصد اشتغال دنیا در خصوص بهبود وضعیت معیشت مردم در این بخش است.

وی گفت: دربرخی از طرح ها تا 40 درصد از هزینه ها در بخش احداث زیر ساختها و عمران منطقه صرف می شود.

کرباسیان یکی از محورهای توسعه کشور را بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد وگفت: تامین مواد معدنی مورد نیاز می تواند جایگاه جهانی صنعت کشور را در جهان ارتقاء داده و باعث مطرح شدن کشور در  این زمینه شود.

وی ادامه داد: ذخایر معدنی جزء راهبردهای توسعه برنامه ششم کشور است و ما می توانیم ظرفیت تولید 23 میلیون تنی معدن را به 40 میلیون تن تا سال 99 ارتقا دهیم.

وی با اعلام این موضوع که زنجیره معدن و صنایع معدنی نیازمند سرمایه گذاری 15 میلیارد دلار هستند گفت: یکی از محورهای اصلی دولت درخلق مزیتهای تولیدی در کشور معادن هستند و با تکیه بر منابع معدنی می توان فرصتهای مناسبی را برای ایجاد اشتغال و توانمند سازی ساختار اقتصادی کشور فراهم کرد.

وی گفت: ایمیدرو به عنوان بازوی توسعه ای پس از استقرار دولت یازدهم اقدامات گسترده ای را در دستور کار خود قرارداد که یکی از آنها راه اندازی طرح ها و واگذاری آن به بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: همچنین بررسی مجدد طرح های نیمه تمام یا راکد از دیگر سیاستهای این سازمان به شمار می رود.

کرباسیان افزود: در سال 2014،‌ 30 طرح با مجموع سرمایه گذاری 9 میلیارد دلار اجرا شد و دربخش طرح های مشارکتی طی یک سال و نیم اخیر هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه معادن با رشد جهشی خود نقطه آغازی برای برنامه های دولت هستند افزود: ایمیدرو طی برنامه سه ساله نسبت به سرمایه گذاری 450 میلیون دلار برنامه ریزی کرده است در این راستا با حمایت وزارت خانه صنعت ، معدن و تجارت به پهنه های معدن مجوز داده شده و ایمیدرو نیز با هدف حمایت مالی و پوشش ریسک سرمایه گذاری اقدام به راه اندازی صندوق بیمه معدنی کرده.

وی  در  خاتمه گفت: درها برای سرمایه گذاران گشوده است و قوانین و مقررات کافی برای سرمایه گذاری در معادن فراهم شده و سیاستهای دولت برای سرمایه گذاران کاملا شفاف است و ایمیدرو نیز برای توسعه سرمایه گذاری در این بخش مدلهای مختلفی ارائه داده است.

کد خبر : ۲۸۰۶۹۲