خبرگزاری کار ایران

ریاست نشست "ثبات بازارهای جهانی نفت" به وزیر نفت ایران سپرده شد

اهمیت همکاری در ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت، نحوه تعامل میان بازارهای فیزیکی و مالی و تقویت گفتمان میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان بحث و بررسی می شود

وزیر نفت ایران در ششمین سمینار بین المللی اوپک، رئیس نشست تخصصی "ثبات بازارهای جهانی نفت خام" خواهد بود.

به گزارش ایلنا، ششمین سمینار بین المللی اوپک سوم و چهارم ژوئن (١٣ و ١٤ خردادماه) در کاخ تاریخی هافبورگ شهر وین اتریش درپنج نشست تخصصی برگزار می شود.

«چشم انداز انرژی جهان»، «ثبات بازارهای جهانی نفت خام»، «ظرفیت تولید و سرمایه گذاری»، «فناوری و محیط زیست»، و «چشم انداز اقتصاد جهانی» پنج نشست تخصصی است که قرار است در این دو روز برگزار شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران ریاست نشست تخصصی «ثبات بازارهای جهانی نفت خام» را بر عهده خواهد داشت؛ در این نشست اهمیت همکاری در ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت، نحوه تعامل میان بازارهای فیزیکی و مالی و تقویت گفتمان میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان بحث و بررسی می شود؛ عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، اسدروبال چاوز، وزیر نفت ونزوئلا، دهرمیندر پردهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، آلدو فلورس کوئیروگا، دبیرکل مجمع جهانی انرژی و اوربان روسناک، دبیر کل سازمان انرژی اتحادیه اروپا در این نشست حضور دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ششمین سمینار بین المللی اوپک، نشست «چشم انداز انرژی جهان» به ریاست علی النعیمی، وزیرنفت عربستان، نخستین نشست تخصصی این سمینار است که به بررسی آخرین تحولات و چشم انداز انرژی، تحلیل چالشها و فرصتهای پیش روی صنایع انرژی و مروری بر تحولات جهانی و منطقه ای انرژی می پردازد؛ در این نشست سالم البدری، دبیرکل اوپک، رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت آمریکایی اکسون موبیل، ماریا فن در هوفن، رئیس آژانس بین المللی انرژی و باب دادلی، مدیر عامل شرکت انگلیسی بی پی حضور دارند.

«ظرفیت تولید و سرمایه گذاری» موضوع سومین نشست تخصصی این سمینار است که به ریاست خوزه ماریا دی بوتلهو دی واسکنسیلوس، وزیر نفت آنگولا درباره بررسی گسترش ظرفیت و مدیریت سرمایه گذاری، تحولات تقاضا بعنوان عاملی در سرمایه گذاری بالادستی نفت و مروری بر چشم اندازهای افزایش همکاری میان شرکتهای ملی و بین المللی نفت برگزار می شود. در این نشست الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، پاتریک پویان، مدیر عامل توتال، دیس کالزی، مدیرعامل انی نیز حضور دارند.

نشستهای روز چهارم ژوئن

چهارمین نشست تخصصی که در روز دوم سمینار اوپک برگزار می شود به بررسی موضوعهایی درباره ارائه تصویر کلی از پیشرفتهای فنی در صنایع نفت، نقش همکاریهای گروهی و پیشرفتهای موجود در رابطه با جلوگیری از تغییرات آب و هوا و ارزیابی فناوریهای در حال توسعه در بخش حمل و نقل با عنوان «فناوری و محیط زیست» می پردازد؛ ریاست این نشست بر عهده  سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات است.  در این نشست علی العمیر، وزیر نفت کویت، بن فن بیوردن، مدیرعامل شرکت انگلیسی ـ هلندی شل و برخی دیگر از مدیران ارشد انرژی حضور دارند.

پنجمین و آخرین نشست این سمینار نیز با سرفصل «چشم انداز اقتصاد جهانی» برگزار می شود؛ در این نشست، چشم انداز چالشهای اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر بازارنفت، تحلیل اصول در حال رشد مبنی بر رشد اقتصادی و بهبود مقررات و مروری بر تلاشهای جهانی برای نابودی فقر انرژی بررسی می شود. ریاست این نشست بر عهده محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی و صنعت  قطر است. در این نشست محمد حسین عادلی، دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) نیز حضور دارد.

سمینار بین المللی اوپک که هر سه سال یکبار برگزار می شود یکی از قدیمی ترین رویدادهای انرژی در جهان به شمار می آید و وزیران نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، مدیران نهادهای بین المللی، مدیران شرکت های نفتی دولتی و بین المللی، مدیران دیگر صنایع، نهادهای مشهور علمی، تحلیلگران و نمایندگان رسانه های جهانی را گردهم می آورد.

اوپک این سمینارها را از سال ٢٠٠١، با هدف ایجاد انگیزه تازه در صنایع کلیدی و ایجاد راههای جدید برای انجام مذاکرات و همکاری در بخشهای مختلف انرژی برگزار می کند.

برگزاری چنین سمینارهایی از سوی اوپک تازگی ندارد، بلکه پیش تر در دهه های ١٩٧٠ و ١٩٨٠ میلادی این سازمان سمینارهایی برگزار می کرد که هر یک از آنها بسته به زمان خود عنوان و موضوع خاصی داشتند.

سمینارهای سالهای ١٩٧٧، ١٩٧٩ و ١٩٨١ به ترتیب با تمرکز بر موضوعهایی با عنوان «شرکتهای ملی نفت»، «آینده بازارهای انرژی»، «انرژی و توسعه» برگزار شده است.

اوپک همچنین در سال ١٩٩٢ یک سمینار سه روزه با عنوان محیط زیست به منظور بررسی عمیق این موضوع و همکاری با بخشهای انرژی و کمک به آماده سازی برگزاری کنفرانس محیط زیست و توسعه (نشست زمین) سازمان ملل متحد در همان سال، برگزار کرد.

کد خبر : ۲۸۰۶۸۹