خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا :

تا رسیدن قیمت بنزین به فوب خلیج فارس 3000 ریال دیگر مانده است/ گرانی در راه است

بر اساس قانون نرخ بنزین باید ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس و حدود ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ تومان تعیین کنند اما اعلام یکباره قیمت‌ها را باید دولتی‌ها پاسخگو باشند زیرا به اعتقاد مجلس نیز این موضوع غیر قابل انتظار بود وباید با تمهیدات بیشتری انجام می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته به یکباره بهای بنزین تک نرخی اعلام شد و قیمت ۷۰۰ تومانی بنزین به صورت تک نرخی معادل ۱۰۰۰ تومان، بهای گازوئیل ۳۰۰ تومان در هر لیتر و قیمت بنزین سوپر ۱۲۰۰ تومان تعیین شد تا دولت بخشی از فشار کسری یارانه‌ها را که رقمی حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود را با تک نرخی کردن بنزین جبران کند!

در این میان در دو ماه اخیر موضوع تعیین قیمت‌ جدید خودرو‌ها به موضوع مورد بحث مسئولین تبدیل شده است البته تلویحا اعلام شده احتمال خروج شورای رقابت از حوزه قیمت‌گذاری خودرو نیز مطرح است.

در این راستا سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که نهایتا تکلیف نرخ گذاری خودرو زیر نظر چه نهادی خواهد بود؟ به خبرنگار ایلنا گفت: شورای اقتصاد، خودرو را کالایی انحصاری اعلام کرده و شورای رقابت همچنان تصمیم گیر در حوزه نرخ گذاری خودرو است.

وی افزود: البته زمزمه‌هایی در خصوص احتمال خروج شورای رقابت از حوزه نرخ گذاری خودرو مطرح شده اما هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

بیاتیان افزود: در صورتی که بخواهیم سود تولیدکننده و مصرف کننده را کنار هم ببینیم قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا بهای بنزین به یک باره و بدون اطلاع رسانی ۳۰۰ تومان گران شد؟ افزود: بر اساس قانون نرخ بنزین باید ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس و حدود ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ تومان تعیین کنند اما اعلام یکباره قیمت‌ها را باید دولتی‌ها پاسخگو باشند زیرا به اعتقاد مجلس نیز این موضوع غیر قابل انتظار بود وباید با تمهیدات بیشتری انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار آمادگی تغییر نرخ‌ها را ندارد گفت: عدم وجود زیرساخت‌های مناسب سبب می‌شود تا شاهد طوفان گرانی‌ها در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش خدمات و کرایه حمل و نقل داخل و خارج از شهر باشیم که این موضوع بر قیمت مسکن و اجاره آن نیز تاثر گذار خواهد بود.

کد خبر : ۲۷۹۴۸۱