خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهادکشاورزی؛

ذخایر ویژه گندم برای مصرف هفت ماه کشور/گندم دروم ایران قابلیت بالای صادراتی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۴۷۹

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران از افزایش موجودی ذخایر گندم برای مصرف هفت ماه کشور خبر داد و گفت: گندم دروم کشور به ویژه ایلام قابلیت بالای صادراتی دارد.

به گزارش ایلنا از شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، علی قنبری با بیان اینکه این شرکت در زمینه تامین، ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی، بویژه گندم، نقش خطیر و حساسی برعهده دارد، افزود: دولت تدبیر و امید تاکید بسیار زیادی بر ذخیره سازی مناسب کالاهای اساسی دارد، چرا که در پایان عمر دولت قبل ذخیره گندم در برخی استان ها به کمتر از 15 روز رسیده بود.

وی اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت یازدهم تامین و ذخیره سازی کالاهای راهبردی و اساسی مثل گندم در اولویت برنامه ها قرار گرفت و هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی این محصول به میزان هفت ماه مصرف رسیده که بسیار مناسب است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: میزان مصرف گندم کشور برای امسال 9 میلیون تن پیش بینی شده که هفت میلیون تن در داخل تولید می شود و کمتر از 2میلیون تن گندم وارد می کنیم که این مهم کاهش صرفه جویی در منابع ارزی را به دنبال خواهد داشت.

قنبری اضافه کرد: تغییر بانک عامل خرید گندم و هماهنگی و همدلی مسوولان و کشاورزان باعث شده درخرید تضمینی گندم داخلی وضعیت بسیار خوبی را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و 300 هزار تن گندم از کشاورزان 13 استان کشور خریداری و یک هزار و 500 میلیارد تومان بهای آن نیز پرداخت شده است.

قنبری درخصوص وضعیت حوزه آرد و نان، افزود: سالانه 9 میلیون تن گندم جهت مصارف خبازی در کشور نیاز است که این میزان مصرف، بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

وی با اشاره به سرانه مصرف نان در کشور که هم اکنون 7.5 تا 8 کیلوگرم است و در استانهایی چون ایلام به 12 کیلوگرم نیز می رسد، گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ مصرف و پخت نان باکیفیت در جامعه رواج یابد تا از این طریق با کاهش ضایعات و دور ریز نان های تولیدی، در مصرف گندم و نان صرفه جویی شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران آزادسازی قیمت نان را در راستای افزایش کیفیت وکاهش ضایعات نان برشمرد و تاکید کرد: براساس مصوبه هیات وزیران باید تا پایان سال20 درصد آرد نانوایی ها با قیمت آزاد به نانوایی ها تحویل داده شود.

وی با انتقاد از شیوه پرداخت یارانه ها در دولت گذشته، گفت: این شیوه مشکلاتی را برای قشر آسیب پذیر جامعه ایجاد کرد ضمن اینکه دولت را در تنگنای مالی قرار داد ولی در شرایط کنونی دید غالب مسوولان و کارشناسان آزادسازی قیمت نان برای کیفیت بخشی و جلوگیری از هدر رفتن این سرمایه ملی است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با اشاره به تولید قابل توجه گندم دروم در ایلام، اضافه کرد: گندم دروم در میان کشورهای خارجی خریداران بسیاری دارد که پیش از این به دلیل ناخالصی بالا و کیفیت پایین امکان صادرات آن میسر نبود، اما امسال با توجه به ارتقا کیفیت مشتریانی از کشورهای ترکیه و ایتالیا برای خرید گندم دروم استان های ایلام و خوزستان اعلام آمادگی کرده اند.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل ایلام در زمینه تولید گندم، صادرات و وضعیت خرید گندم، باید امکان صادرات گندم از این استان مرزی بررسی شود و طبق برآوردها ایلام آمادگی صادرات 60 تا 100 هزار تن گندم دروم را دارد.

قنبری اضافه کرد: مرز استان ایلام بویژه مهران از ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات برخوردار است و بخش خصوصی نیز آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در این حوزه اعلام کرده که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره گیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز