خبرگزاری کار ایران

طرح ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان بزودی اجرا می‌‍شود

اگر اجرای این پروژه گازی عملی شود، می توان این خط لوله را تا هند و چین امتداد داد که این کار برای پاکستان درآمد اضافی به همراه دارد و ایران نیز می تواند ال ان جی خود را با نرخهای اقتصادی ارائه دهد.

رئیس موسسه یو آی جی پاکستان اعلام کرد که طرح ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان بزودی به واقعیت بدل می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه بیزینس ریکوردر، میان شاهد، رئیس موسسه یو آی جی پاکستان (United International Group) روز یکشنبه (٢٧ اردیبهشت ماه) اعلام کرد: برنامه واردات گاز از ایران بالاخره ٢٠ سال پس از امضای قرارداد گازی میان اسلام آباد و تهران، دارد به واقعیت بدل می شود.

وی گفت: این پروژه برای هر دو کشور همسایه ابعاد مهم اقتصادی و سیاسی دارد، اما آمریکا بزرگترین مانع در راه اجرای این پروژه باقی مانده است و اسلام آباد را مجبور می کند که از ترکمنستان گاز وارد کند.

این مقام اعلام کرد: برنامه واردات گاز از آسیای میانه به این زودیها و برای دهه آینده به دلیل شرایط در افغانستان میسر نیست، اما لغو تحریمها علیه ایران به کاهش چشم افسای بحران انرژی در پاکستان منجر می شود.

وی افزود: اگر اجرای این پروژه گازی عملی شود، می توان این خط لوله را تا هند و چین امتداد داد که این کار برای پاکستان درآمد اضافی به همراه دارد و ایران نیز می تواند ال ان جی خود را با نرخهای اقتصادی ارائه دهد.

خط لوله گازی ایران ـ پاکستان موسوم به خط لوله صلح برای ترانزیت گاز از هاب انرژی پارس جنوبی ایران به پاکستان طراحی شده است؛ ایران هم اکنون این خط لوله را تا مرز با همسایه شرقی خود کشیده؛ اما اسلام آباد تاکنون در ساخت بخش پاکستانی خود که بنا بر آنچه که مقامهای این کشور می گویند دلیل آن نبود منابع مالی است، ناکام بوده است.

طبق قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان، پاکستان باید تا پایان سال ٢٠١٤ میلادی این خط لوله را در خاک خود تکمیل می کرد، اما تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نداده است؛ طرف ایرانی به تعهدهای خود عمل کرده است و تقریبا خط لوله را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرده است.

کد خبر : ۲۷۷۷۸۹