خبرگزاری کار ایران

هزینه ترخیص و توزیع بسته ها و امانات خارجه تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۷۱۲

مدیرکل مهندسی عملیات پستی شرکت پست جمهوی اسلامی، نحوه دریافت هزینه های ترخیص و توزیع بسته ها و امانات خارجه از مشتریان را تشریح کرد.

به گزارش ایلنااز شرکت پست، رضا ترکیان درخصوص نحوه دریافت هزینه های ترخیص بسته ها و امانات خارجه از مشتریان، اظهار داشت: به استناد بند 3 ماده 20 کنوانسیون پستی جهانی، ادارات پست کشورها مجازند در صورت ترخیص مرسولات محتوی کالا از گمرک به غیر از نامه، اسناد و مدارک که شامل بسته کوچک، امانت پستی، بسته پیشتاز است، به نیابت از گیرندگان، مبلغی را بابت ترخیص بر مبنای هزینه های مصوب از مشتریان اخذ نمایند.

وی افزود: برابر مفاد آیین نامه پست نامه ها و امانات پستی درخصوص هزینه های اعلام شده از سوی اتحادیه پستی جهانی برای انجام امور گمرکی در کشور مقصد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مبالغ فوق را با در نظر گرفتن تخفیف مضاعف نرخنامه مصوب سال گذشته 130 هزار ریال تعیین کرده است.

ترکیان درخصوص دلیل پرداخت هزینه مذکور از سوی مشتری، اظهار داشت: این هزینه ها بابت ارایه مرسولات به گمرک و اخذ نظر ارزیابان گمرک، بسته بندی مجدد مرسوله و ارسال آنها به مراکز تجزیه و مبادلات به منظور تداوم عملیات پستی و تحویل به گیرنده در نشانی دریافت می شود.

وی با بیان اینکه به استثنای پاکات و مرسولات برگشتی از خارج، تمام مرسولات پستی وارده اعم از بسته کوچک، امانت سفارشی، بسته پیشتاز که به منظور ارزیابی به گمرک ارسال می شود، مشمول هزینه یادشده خواهد شد، افزود: مبلغ دیگری از گیرندگان به عنوان حق توزیع بسته های کوچک اخذ می گردد.

وی با اشاره به اینکه براساس مقررات پستی بین المللی حق توزیع مشمول بسته های کوچک خارجه با وزن بیش از 500 گرم است، خاطرنشان کرد: مبلغ حق توزیع برابر نرخنامه مصوب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با درنظر گرفتن تخفیف مضاعف، معادل 36 هزار ریال است.

به گفته وی، کل مبالغی که پست بابت یک بسته کوچک بیش از 500 گرم از مشتری دریافت می کند، مجموع هزینه ارائه و ترخیص گمرکی معادل 130 هزار ریال و حق توزیع پستی معادل 36 هزار و در مجموع مبلغی معادل 166 هزار ریال می باشد.

ترکیان درخصوص پرداخت عوارض گمرکی از سوی مشتریان، گفت: میزان حقوق و عوارض گمرکی رابطه مستقیم با ارزش و نوع کالا و محتویات داخل مرسوله دارد که توسط ارزیابان گمرک تعیین می شود که پست در این زمینه نیز به نیابت از گمرک و ارایه رسید مخصوص، آن را از مشتری اخذ می کند.

وی در همین ارتباط گفت: براساس مقررات گمرکی، کالاهایی که از طریق پست وارد کشور می شود به استثنای اقلامی که ورود آنها از نظر شرعی یا قانونی ممنوع است اگر جنبه تجاری نداشته باشد با نظر ارزیابان گمرک بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقررات صادرات و واردات ترخیص می گردد.

وی ادامه داد: اگر در مواردی که ارزش کالا بیش از سقف تعیین شده باشد ترخیص کالا مشمول پرداخت عوارض گمرکی خواهد شد.

وی با بیان اینکه عوارض گمرکی هزینه ای مجزا بوده و هیچ گونه ارتباطی با هزینه ارایه و ترخیص از گمرک و حق توزیع بسته ندارد، افزود: میزان این عوارض از سوی ماموران گمرک تعیین و فاکتور مربوطه که پته گمرکی خوانده می شود در هنگام تحویل مرسوله به گیرنده ارایه تا مطابق آن هزینه عوارض ورود کالا به کشور دریافت و در نهایت از سوی پست به حساب گمرک واریز گردد.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی تصریح کرد: اساس فعالیت های پستی بر پایه مفاد مندرج در احکام اتحادیه پستی جهانی و مصوب مجلس شورای اسلامی نهاده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز