خبرگزاری کار ایران

میر محمد صادقی در گفتگو با ایلنا :

برندهای مطرح ایران در سطح دنیا از انگشتان یک دست فرا‌تر نیست!

برندسازی از قرن نوزدهم و با انقلاب صنعتی در سطح دنیا گسترش یافت و کالا‌ها و خدمات مختلف تحت عنوان برند‌های خاصی ارائه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برندسازی مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری هویت مشخصی می‌دهد و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند.

 با توجه به تغییرات بنیادی علوم نوین مدیریت در کسب و کار مشتری مداری و تجارت پنجمین اجلاس جهانی نشان منتخب با رویکرد مشتری مداری و توسعه بازار از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در محل سازمان صدا و سیما با حضور مدیران حوزه صنعت، تجارت و مدیریت برگزار شد.

در این راستا حسین میر محمد صادقی، رییس موسسه پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تعدادی از سوالات خبرنگار ایلنا پاسخ داد؛

ایلنا: نشان منتخب چیست؟ و آیا برندینگ در ایران توسعه قابل قبولی داشته یا خیر؟

میر محمد صادقی: برندسازی از قرن نوزدهم و با انقلاب صنعتی در سطح دنیا گسترش یافت و کالا‌ها و خدمات مختلف تحت عنوان برند‌های خاصی ارائه شدند و با تحقیقاتی که انجام شد مشخص شد حفظ مشتریان و وفاداری که نسبت به یک برند باقی می‌مانند ۹ برابر سودآور‌تر نسبت به مشتریان جدیدی هستند که جذب می‌شوند.

ایلنا: چرا در بحث برند چندان موفق نبوده‌ایم؟

میر محمد صادقی: در کشور ما مشکلات زیاد بوده که بخشی از آن به دلیل عدم حمایت بخش خصوصی از سوی دولت بوده و اینکه دولت وارد همه مسائل اقتصادی شده است!

ایلنا: چه تعداد برند در سطح کشور وجود دارد؟

میر محمد صادقی: تعداد برندهایی که در سطح کشور دارای نام و نشان باشند کمتر از ۵۰ تاست اما در ژاپن این گونه نیست و نیمی از شرکت‌ها با قدمت ۲۰۰ سال فعالیت دارند.

امروز برند‌ها تنها در کالاهای تجاری خلاصه نمی‌شوند بلکه برند در شهر‌ها و گردشگری نیز مطرح است به عنوان مثال شهری مانند بارسلون تا چند سال گذشته خیلی نقشی در گردشگری و توریسم نداشت در حالی که امروز رتبه سوم یا چهارم را بعد از پاریس و لندن و فراکفورت به دست آورده است پس لازم است ما نیز در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم.

همچنین در خصوص امور خیریه در سطح جهانی نیز مقدار قابل توجهی از کمک‌های مردم جذب می‌شود که این موضوع به خاطر اعتماد مشتری به این بنگاههاست و تلاش شده که کمک‌های خود را به این موسسات ارائه دهند.

برای اینکه ما بتوانیم برندسازی درستی انجام دهیم جلب اعتماد مشتری حائز اهمیت است و تمرکز در فعالیت‌ها مهم است تا در سطح جهانی مطرح شویم.

ایلنا: چه تعداد همایش و نشست در خصوص برند تاکنون برگزار شده است؟

میر محمد صادقی: تعداد آن مشخص نیست و امار درستی نداریم اما سخنرانان ما در این همایش از کشورهای مختلفی مثل مالزی و ترکیه و سایر کشور‌ها آمده‌اند تا فعالان اقتصادی ایران را با امور تجارت جهانی و برندسازی آشنا کنند و ما نیز بتوانیم به برندهایی دست یابیم که در سطح جهانی کاربرد داشته باشند.

البته در برخی از حوزه‌ها مانند صنایع غذایی توانستیم برندهای خوبی را ارائه دهیم.

ایلنا: در خروجی هر همایشی چرا نمی‌توان برندهای مطرح و خوبی را معرفی کرد؟

میر محمد صادقی: بخش خصوصی ما توانایی لازم را ندارد و اگر یک برندی به یک نشان تبدیل شود مشکلات زیادی بر سر راهش قرار می‌گیرد و از ادارات و سازمان‌های دولتی و غیره گرفته تا بروکراسی‌های دیگر که قدرت رقابت را از این بخش سلب می‌کند.

ایلنا: چقدر از مصرف کنندگان ایرانی برند مصرف می‌کنند و برند را می‌شناسند؟

میر محمد صادقی: نسبت به کل دنیا این موضوع در ایران کمتر است اما در سالهای اخیر این اقبال بیشتر شده و مشتری این را متوجه شده که اگر به سمت برند‌ها حرکت کند ریسک کمتری خواهد کرد البته آمار دقیقی در دست نیست و اگر مشتری می‌خواهد از کیفیت کالایی مطمئن باشد باید از برندخاصی استفاده کند.

ایلنا: تولیدکنندگان در صورتی که بخواهند به مشتریان خود بها دهند قیمت کالا‌ها را ثابت نگه می‌دارند اما وزن کالا را کم می‌کنند و کیفیت‌ها کاهش پیدا می‌کند آیا این موضوع مشتری مداری را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؟

مشتری مداری ابعاد مختلفی دارد یک بحث این است که کیفیت کالا در حدی باشد که مشتری را راضی نگه دارد و دیگری بحث قیمت است.

یکی از مسائلی که مطرح است این است که صاحبان برند‌ها چقدر به مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه نشان می‌دهند البته گاهی شعار‌ها بیشتر ازعمل است.

اما فعالین اقتصادی توجه کنند که راه سودآور شدن این است که مشتری اقبال پیدا کند به کالا‌ها و بتوانند مشتری را نسبت به کالا وفادار نگه دارند.

ایلنا: ایران چند برند مطرح در سطح جهانی دارد؟

در خصوص صنایع غذایی مانند خاویار و زعفران برندهای خوبی داشتیم که به تدریج از بین رفته است.

اما تعداد برندهای مطرح در دنیا از انگشتان یک دست فرا‌تر نمی‌رود که آن برند‌ها هم در کشورهای منطقه هستند اما در سطح جهان چندان مطرح نیستیم.

ایلنا: چه اقداماتی را باید انجام دهیم تا قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را داشته باشیم؟

باید برای جلب مشتری و وفاداری آن بکوشیم که در این راه حمایت از صادرات مهم‌ترین رکن است و واقعا دولت باید از بخش خصوصی حمایت لازم را بکند تنوع در کشور و غنایی که وجود دارد کار مشکلی نیست تا برندهای ایرانی در سطح جهانی مطرح شوند.

گفت‌و‌گو: ندا جعفری

کد خبر : ۲۷۷۵۶۴