خبرگزاری کار ایران

نمایندگان شرکت‌های اروپایی و آسیایی درباره بازار نفت ایران چه می‌گویند؟

نمایندگانی از کشورهای نفتی چین و اسپانیا ضمن تشریح مشکلات و فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران؛ تاثیرات لغو محدودویت‌های تجاری و تحریم‌ها و فعالیت شرکتهای خارجی در نفت ایران را مورد ارزیابی قرار دادند.

نماینده گروه زی‌پک در ایران تاکید کرد: پروسه ترخیص کالا در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار طولانی‌تر است.

پروسه ترخیص کالا در ایران طولانی است

سولو از شرکت زی‌پک (zpec ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت شرکت متبوعش عنوان کرد: شعبه مرکزی شرکت ما در شانگ‌های چین قرار دارد. کار عمده ما عرضه ابزارآلات حفاری و ارائه خدمات مرتبط با حفاری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال در ایران فعالیتی در زمینه نفت و گاز  انجام داده‌اید، گفت: بله زی‌پک کار خود را از سال 2008 در ایران شروع کرده است.

نماینده گروه زی‌پک در ایران راجع به تحریم‌ها و مذاکرات ایران با قدرت‌های غربی و تاثیر احتمالی برداشته شدن تحریم‌ها، عنوان کرد:  اگر تحریم ها برداشته شودخبر خوبی برای مردم ایران و جامعه بین‌الملل خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر هدف ما این است که خدمات و محصولات خود را به روش‌های بهتر و مطمئن‌تری در ایران ارائه دهیم و امیدوار باشیم که محصولات ما در ایران پذیرفته می‌شود.

سولو تاکید کرد: از زمان آغاز کار ما در ایران، سال جاری متفاوت‌تر بوده است؛ فکر می‌کنم امسال شرایط برای تجارت در ایران بهتر شود.

وی در مورد قوانین تجارت بین‌الملل ایران و اینکه آیا این قوانین به سرمایه‌گذاران خارجی کمک می‌کند، گفت: به طور کلی مشکلی از بابت قوانین تجارت بین‌الملل ایران وجود ندارد. اما طولانی بودن پروسه ترخیص کالا از گمرک یکی از مسائل و مشکلات اصلی شرکت‌های خارجی در انجام مبادلات و تجارت با ایران بوده است.

نماینده گروه زی‌پک در ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه پروسه ترخیص کالا در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار طولانی‌تر است.

سو لو در پاسخ به این سوال که طولانی بدون این پروسه برای شما هزینه مالی در برداشته گفت: خیر. هزینه مالی برای ما مهم نیست. مشکل اصلی ما طولانی بدون این روند است که کار برنامه‌ریزی و آینده‌نگری را برای شرکت ما دشوار می‌کند.

درراستای همکاری با ایران مسیر های گوناگونی را می‌شناسیم

جوزبا اوریارته، نماینده شرکت اسپانیای لوین تک (lointek) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهارداشت: ما به واردات تجهیزات پالایشگاهی مشغول هستیم. البته تازه وارد بازار ایران شده‌ایم و در مدتی که وارد این بازار شدیم در چندین مناقصه در ایران شرکت کرده‌ایم که هنوز پاسخ آنها اعلام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که برداشته شدن تحریم‌ها چه تاثیر در تجارت این شرکت با ایران خواهد داشت، گفت: لغو تحریم‌ها تاثیر چندانی بر کار شرکت ما و تعامل مان با ایران نخواهد داشت چون حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته نشود ما می‌توانیم از طریق نمایندگی های دیگر خود در کشورهای مختلف از جمله نمایندگی شرکتمان در چین استفاده کنیم و از این طریق به تجارت با ایران ادامه داده و به عبارتی تحریم‌ها دور بزنیم.

نماینده شرکت اسپانیایی لوین تک خاطرنشان کرد: ما در این تجارت تجربه زیادی داریم و با مسیرها به خوبی آگاه هستیم و می‌دانیم چگونه مسیر را طی کنیم که شامل تحریم‌ها نشود.

شرکت‌های بین المللی بزرگ در حال بازگشت به بازار ایران هستند

در ادامه خوزه لویس باستاریکا نماینده شرکت اسپانیایی کومدیفلکس (comdiflex) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که قوانین تجارت بین‌الملل ایران تا چه اندازه به سرمایه‌گذاران خارجی کمک می‌کند؟، گفت: در حال حاضر با توجه به اطلاعات محدود ما، ایران به شدت سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق می‌کند تا به این کشور بازگردند.

وی افزود: این روند فرصت خوبی برای شرکت‌های کوچکی مثل ماست. البته این فرصت‌ها تنها شامل شرکت‌های وابسته به نفت و گاز نمی‌شود بلکه اینطور که بنده می دانم شرکت‌های بزرگ بین‌المللی غیر نفتی نیز در حال مراجعه و بازگشت به بازار ایران هستند.

نماینده شرکت کومدیفلکس با اشاره به اینکه همچنان روند سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران وابستگی زیادی به تحریم ها دارد، گفت: در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران بسیار متحول خواهد شد.

وی گفت: ایران با 80 میلیون نفر جمعیت و 150 میلیون نفر جمعیتی که از کشورهای منطقه به بازار ایران وابسته هستند فرصت سرمایه‌گذاری و تجارت خوبی را دارد اما در حال حاضر ایران با محدودیت‌هایی مواجه است که اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعاً شرایط اقتصادی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و مردم ایران تغییر خواهد کرد.

کد خبر : ۲۷۷۵۰۴