خبرگزاری کار ایران

یارانه 45 هزار و 500 تومانی اردیبهشت ماه امشب پرداخت می‌شود

میزان یارانه نقدی در این مرحله همانند پنجاه مرحله گذشته، به ازای هر فرد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجاه و یکمین مرحله یارانه نقدی مربوط به اردیبهشت ماه سال ۹۴ ساعت ۲۴ امشب، به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

میزان یارانه نقدی در این مرحله همانند پنجاه مرحله گذشته، به ازای هر فرد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 واریز دومین مرحله یارانه های نقدی سال 94 در حالی است که پیشتر وزیر اقتصاد در مورد حذف یارانه پنج گروه درآمدی گفته بود که حذف یارانه افراد پردرآمد شروع شده است اما‌ تعداد حذف شدگان از لیست یارانه بگیران قابل ملاحظه نیست.

سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه باید یارانه قابل توجهی از افراد را حذف کنیم ، گفت : پیش نویس قانون هدفمندی یارانه ها و تبصره 20 آیین نامه اجرایی آن در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شده است که به زودی به هیئت وزیران می رود.

محمدباقر نوبخت اظهار کرده بود : در دو سال گذشته در باره قانون هدفمندی یارانه ها احکامی صادر و این قانون اجرایی شد که در آن حذف افراد پردرآمد نیز مطرح بود و البته هر چقدر منابع اطلاعاتی بطور شفاف و صحیح اجازه می داد تعدادی از پردرآمدها که قابل توجه هم نبودند ، حذف شدند.

وی تصریح کرده  آمارها بر اساس آنچه قانون اجازه می داد ، نبوده است و این افراد نه تنها دهک نبود بلکه صدک هم نبود.

نوبخت گفته که بر اساس آنچه در قانون سال 94 و تبصره 20 مطرح شده است باید 54 هزار و 300 میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه ها مصرف کنیم و از منابع قانون هدفمندی 30 درصد باید به تولید و 20 درصد برای هزینه های جاری و عمرانی دولت و نصف منابع حاصل از هدفمندی باید به خانوارهای برای پرداخت یارانه ها تعلق گیرد.

وی گفته منابع حاصل از هدفمندی از طریق افزایش قیمتهاست و پارسال 32 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها حاصل شد که برای سال 94 با توجه به کاهش قیمت نفت پیش بینی می شود 30 تا 32 هزار میلیارد تومان حاصل شود و کسری زیادی خواهیم داشت و باید یارانه قابل توجهی از افراد را حذف کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرده قانون اجازه داده است که دولت شش هزار و 300 میلیارد تومان از خزانه عمومی برای پرداخت یارانه ها بین مردم برداشت کند اما نیازمان یازده هزار و 300 میلیارد تومان است.

وی گفته اگر بخواهیم فاصله 30 هزار میلیاد تومان از محل افزایش قیمتها و شش هزار و 300 میلیارد تومان از محل بودجه (برداشت خزانه) تا مبلغ 54 هزار و 300 میلیارد تومان

(مبلغ نیاز برای ردیف هزینه یارانه ها ) را پر کنیم حدود 18 هزار میلیارد تومان کسری داریم و اگر بخواهیم با افزایش بیش از حد قیمت ها این فاصله را جبران کنیم ؛ غیرمنطقی و متناقض با سیاست های دولت در زمینه کاهش نرخ تورم ،‌ توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال و مانند آن است.

سخنگوی دولت گفته در این زمینه نیازمند عقل و تدبیریم که پیش نویسی در این زمینه تهیه شده است و بعد از طرح در هیئت دولت در تدوین آیین نامه های اجرایی آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی یادآور شده سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بین خانوارها توزیع شد.

تداوم پرداخت یارانه ها در حالی است که وزیر نفت نیز اخیرا  اعلام کرده بود  که در سال گذشته روزانه 125 میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت کرده و این یارانه تمامی ندارد. وی اضافه کرده بود: شرکت نفت اکنون به همه عالم بدهکار است و برای اولین بار در سال گذشته بعد از ظهر 28 اسفند‌ماه حقوق پرداخت کردیم. آن‌هم مجبور شدیم برای این‌کار با سختی از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق‌ها پول قرض کنیم.

یادآور می شود؛ گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص گزینه‌های مختلف اجرای تبصره مربوط به هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۹۴ روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و اعضای دولت دیدگاه خود را درباره هر یک از گزینه‌های پیشنهادی اعلام کردند.

کد خبر : ۲۷۷۲۱۲