خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

سوء مدیریت‌ در اقتصاد به اتمام نرسیده است/ غیر متخصصان را از قطار پیاده کنید

مسئله سوء مدیریت از بین نرفته است شاید در سطوح کلان کشور تغییراتی را شاهد بوده است اما تیم اقتصادی در بدنه نیازمند یک دگرگونی اساسی است

پس از اتمام دولت‌های نهم و دهم تمامی مسئولان ارشد دولت یازدهم اعلام کردند "به دلیل سوء مدیریت و همچنین وجود تحریم‌های متعدد؛ امروز اقتصاد ایران در حالت کما بسر می‌برد." دوسالی است که دولت یازدهم روی کار آمده و می‌توان اعلان کرد در سطح وزیران هیچ مسئولی از دولت گذشته وجود ندارد؛ اما اگر به زیرمجموعه‌های وزارتخانه‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط مراجعه کنیم هستند افرادی که در دولت نهم و دهم معاون وزیر و یا معاون بوده‌اند و هم اکنون نیز حضور دارند؛ البته این مهم در بدنه اقتصادی بیش از همه قابل مشاهده است.

این درست است که مدیران کنونی تجربیاتی را طی این سال‌ها بدست آورده‌اند و باید از این تجربه‌های آنان ‌‌نهایت استفاده را کرد؛ اما اگر مدیری در هیچ بخشی در اقتصاد فعال نبوده و اینک به یک کرسی اقتصادی آن هم کلیدی تکیه زده است سمی برای آن مجموعه نخواهد بود؟ بزرگ‌ترین گلایه‌ای که همگان به دولت‌های گذشته بخصوص طی ۱۰ سال اخیر داشته‌اند این بود که مدیرانی در بخش‌های مختلف اقتصاد به کار گرفته شده‌اند، هیچ دانشی در این خصوص نداشتند و همین امر موجب شد که تصمیمات غلط در بدنه اقتصادی ایران اخذ شود.

البته تحریم‌های به وجود آمده نیز از اثرات مهم این چنین سوء مدیریت‌ها است؛ به طوری که یک مسئول بدون درنظر گرفتن شرایط موجود در کشور ادبیاتی را مطرح می‌کند که حاصل آن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است، تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را به طور کلی در بر گرفته است.

حال اگر بخواهیم دقیق‌تر مسئله را بررسی کنیم باید به افرادی اشاره کنیم که از دولت گذشته درتیم دولت یازدهم حضور دارند، بدون شک هریک از این افراد اگر در بخش‌های تخصصی خود بکار گرفته شوند می‌‎توان انتظار عملکرد بهتری را از آنان داشت؛ اما اینکه چرا تا به امروز تغییرات اساسی را شاهد نبوده‌ایم سئوالی است که مسئولان باید پاسخ دهند.

البته به تازگی مبحثی مطرح شده است تحت عنوان مدیریت انتظار، چرا که مردم بر این باور هستند با آمدن دولت جدید سوء مدیریت‌ها از بین رفته است و اگر تحریم‌ها نیز در تیر ماه برداشته شود دیگر کشور با هیچ مشکل اقتصادی مواجه نخواهد بود. تصوری که به طور حتم برای تیم اقتصادی دولت روحانی چالش‌های بسیاری به همراه دارد. چالش‌هایی که نتیجه آن در مسائل سیاسی و بخصوص جریان انتخابات مجلس به طور حتم اثرگذار خواهد بود.

اما‌‌ همان طور که پیش‌تر مطرح شد تا به امروز مسئله سوء مدیریت از بین نرفته است؛ شاید در سطوح کلان کشور تغییراتی به وجود آمده ؛اما تیم اقتصادی در بدنه نیازمند یک دگرگونی اساسی است.

منصور کمال نیا در این خصوص به خبرنگار ایلنا، می‌گوید:" بحث مدیریت انتظاری که از گوشه و کنار شنیده می‌شود قابل توجه است چرا که مسئولان کنونی بر این باور هستند که سوءمدیریت‌ها برداشته شده است؛ اگر آنان به واقع چنین تصوری دارند بهتر است یک بررسی دقیق با حضور اساتید دانشگاهی داشته باشند، من معتقد هستم زمانی سوء مدیریت‌ها از میان خواهد رفت که هر شخص براساس تخصص خود بر کرسی مدیریتی تکیه زند.

وی در ادامه تاکید می کند:" من به عنوان یک کار‌شناس از مسئولان و مشاوران سئوالی دارم، براستی بدنه اقتصادی کشور امروز در سطحی است که قادر به بررسی دقیق تمامی مسائل باشد؟ اگر قادر هستند چرا عملکرد آنان نشان از تغییرات اساسی ندارد؛ بنابراین بهتر است مدیریت انتظار را مطرح نکنیم و به جای استفاده از یک واژه، اساس کار را مورد بررسی قرار دهیم.

این کار‌شناس ادامه می‌دهد: اینکه امروز وضعیت صنعت، بانکداری، کشاورزی و... با چالش مواجه شده است حاصل تصمیمات چه کسانی بوده است؟ آیا این افراد نباید در خصوص هر گونه سیاست‌های سلیقه‌ای مخالفت می‌کردند اگر مخالف بوده‌اند چرا حرفی مطرح نشده است و اگر نیز موافق بوده‌اند اینک در این دولت چه خواهند کرد؟ چراکه‌‌ همان سیاست‌ها موجب آشفتگی در اقتصاد ایران شده است.

مهدی تقوی یکی دیگر از کار‌شناسان اقتصادی نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا در این خصوص بیان می‌دارد: دولت بهتر است ریشه‌ای کار کند، مدیرانی که در اقتصاد ایران سابقه ندارند را به بخش‌هایی که تخصص آنان است هدایت کند و اگر به قول شخصی اشتباهی سوار قطار شده‌اند آنان را در اولین ایستگاه پیاده کنند، امروز نفت ۶۵ چند دلاری را شاهد هستیم، بهایی که قابل قبول نیست. مدیران سابق منابع عظیم درآمد‌های نفتی را چه کردند؟ چرا از همین افراد سئوال نمی‌شود که شما در دوره فعالیت خود چه اقداماتی را انجام داده‌ای که اکنون نیز در‌‌ همان پست سازمانی حضور دارید؟

وی خاطرنشان می‌کند: سوءمدیریت‌ها به اتمام نخواهد رسید مگر اینکه ریشه‌ای کار کنیم؛ اگر افراد کارآمد در تمامی بدنه دولت حضور داشتند دولت احتیاجی  به مدیریت انتظار نخواهد داشت تا  اتاق فکری برای انتقال مباحث و مشکلات به مردم تشکیل دهد.

کد خبر : ۲۷۶۷۱۸