خبرگزاری کار ایران

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

عدم نصب صندوق‌های مکانیزه فروش؛ عامل محاسبه مالیات براساس«علی الرأس»

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۸۳۴

افرادی که صندوق‌هارا نصب نکرده و یا همزمان مورد استفاده قرار ندهند و اطلاعات مورد نیاز را در زمان مقرر تسلیم نکنند، دفاترشان مورد قبول واقع نشده و مالیات آن‌ها براساس «علی الرأس» محاسبه خواهد شد.

علیرضا طاری‌بخش در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص تشریح وضعیت صندوق‌های مکانیزه فروش در سال ۹۴ گفت: براساس ماده ۱۲۱ قانون پنجم توسعه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است که با هماهنگی سازمان امور مالیاتی کشور و اتاق اصناف کشور صاحبان مشاغل را براساس اولویتی که سازمان تعیین می‌کند، مکلف به نصب و استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش کنند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در همین قانون مقرر شد مؤدیانی که نسبت به اجرای قانون، نصب و بهره‌برداری از این صندوق اقدام کنند، هزینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن در‌‌ همان سال اول اجرا مورد قبول واقع شود.

وی تصریح کرد: ضمناً قانون تکلیف کرده مؤدیانی که حسب فراخوان‌های اعلام شده نسبت به نصب و بهره‌برداری صندوق مکانیزه فروش اقدام نکنند، از معافیت پایه مالیاتی موضوع ماده ۱۰۱ محروم شده و در سال ۹۳ از معافیت ۱۲ میلیون تومانی درآمد مشمول مالیات، محروم خواهند شد.

طاری‌بخش گفت: البته لازم به ذکر است تا زمانی که عدم اجرای قانون از سمت افراد استمرار داشته باشد، این محرومیت نیز استمرار دارد، اما از هر سالی که نسبت به اجرای این قانون اقدام کنند، از سال بعد نیز می‌توانند از معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: در هریک از سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴، ۱۰ صنف برای اجرای قانون فراخوان شده‌ و در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار نیز آگهی آن منتشر شده است، همچنین موضوع فراخوان مؤدیان و الزام به نصب و استفاده از صندوق مکانیزه فروش به اتحادیه اصناف کشوری و استانی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه مطابق بخش‌نامه سال ۱۳۹۴ اشخاصی که خواهان نصب و بهره‌برداری از صندوق‌های مکانیزه فروش هستند، حداکثر تا ۳۱/۳/۱۳۹۴ می‌توانند با مراجعه مستقیم به سازمان امور مالیاتی کشور و یا با مراجعه به سامانه سازمان به نشانی www. tax. gov. ir نسبت به ثبت مشخصات صندوق اقدام و مراتب نصب و استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش را به صورت مکتوب و یا درج در سامانه اعلام نکنند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در پایان عنوان کرد: اگر این اتفاق صورت نگیرد، ضمن اینکه هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صندوق قابل قبول نیست، از معافیت نیز برخوردار نخواهند شد. لازم به ذکر است که براساس اعلام سازمان، مؤدیانی که اقدام به نصب صندوق‌های مکانیزه فروش می‌کنند، مکلف هستند که اطلاعات فعالیت اقتصادی خود را در مواعد مقرر از طریق خروجی صندوق‌ها برای سازمان ارسال نمایند. اما افرادی که صندوق‌هارا نصب نکرده و یا همزمان مورد استفاده قرار ندهند و اطلاعات مورد نیاز را در زمان مقرر تسلیم ننمایند، دفاترشان مورد قبول واقع نشده و مالیات آن‌ها براساس «علی الرأس» محاسبه خواهد شد.

علیرضا طاری‌بخش در خصوص تشریح فعالیت صندوق‌های مکانیزه فروش در سال ۹۴ گفت: براساس ماده ۱۲۱ قانون پنجم توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است که با هماهنگی سازمان امور مالیاتی کشور و اتاق اصناف کشور صاحبان مشاغل را براساس اولویتی که سازمان تعیین می‌کند مکلف به نصب و استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش کنند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در همین قانون مقرر شده است مؤدیانی که نسبت به اجرای قانون، نصب و بهره‌برداری از این صندوق اقدام کنند هزینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن در‌‌ همان سال اول اجرا مورد قبول واقع می‌شود.

وی تصریح کرد: ضمناً قانون تکلیف کرده است مؤدیانی که حسب فراخوان‌های اعلام شده نسبت به نصب و صندوق مکانیزه فروش اقدام نکنند، از معافیت پایه مالیاتی موضوع ماده ۱۰۱ محروم شده و در سال ۹۳ از معافیت ۱۲ میلیون تومانی درآمد مشمول مالیات محروم خواهند شد.

طاری‌بخش گفت: البته لازم به ذکر است تا زمانی که عدم اجرای قانون از سمت افراد استمرار داشته باشد، این محرومیت نیز استمرار دارد، اما از هر سالی که نسبت به اجرای این قانون اقدام کنند، از سال بعد می‌توانند از معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: در هریک از سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴، ۱۰ صنف برای اجرای قانون فراخوان شده‌ و در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار نیز آگاهی گردیده است، همچنین موضوع فراخوان مؤدیان و الزام به نصب و استفاده از صندوق مکانیزه فروش به اتحادیه اصناف کشوری و استانی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه مطابق بخش‌نامه سال ۱۳۹۴ اشخاصی که خواهان نصب و بهره‌برداری از صندوق‌های مکانیزه فروش هستند، حداکثر تا ۳۱/۳/۱۳۹۴ می‌توانند با مراجعه مستقیم به سازمان امور مالیاتی کشور و یا به سامانه سازمان به نشانی www. tax. gov. ir نسبت به ثبت مشخصات صندوق اقدام و مراتب نصب و استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش را به صورت مکتوب و یا درج در سامانه اعلام کنند.

همچنین گفتنی است با توجه به هماهنگی به عمل آمده توسط سازمان امور مالیاتی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کشور در خصوص تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش بر اساس قانون مزبور و همچنین دستورالعمل‌های مواد (۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم و ماده (۱۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون نظام صنفی، صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) مشروحه زیر:

 فروشندگان لاستیک (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

 نمایشگاه‌های اتومبیل (سواری، باری، مسافربری، ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و صنعتی)

 فروشندگان مصالح ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

 فروشندگان تاسیسات الکترونیکی- مکانیکی ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

 فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتی و اتومبیل (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

 فروشندگان مواد شیمیایی (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

 نمایندگی‌‌های فروش شرکتهای توزیع کالاهای داخلی و وارداتی (غیر اشخاص حقوقی)

 نمایندگی های‌‌‌ فروش شرکت‌ها و موسسات تجاری وصنعتی اعم از داخلی و خارجی (غیر اشخاص حقوقی)

 فروشندگان یخچالهای صنعتی و ویترینی (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

 بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران

 از ابتدای سال ۱۳۹۴ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل موضوع مواد ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز