خبرگزاری کار ایران

مدیر امور بین المللی شرکت ملی گاز ایران در نمایشگاه بیستم نفت:

ایران؛ مهمترین گزینه تامین گاز اروپا/ تراز مثبت تجارت گاز ایران در سال 93

سال گذشته ایران حدود ۹ میلیارد متر مکعب گاز صادر کرد، این در حالی است که حجم طبیعی گاز کشور کمتر از ۵.۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزیزالله رمضانی در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش درخصوص مهمترین سناریوهای صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا گفت:  مسیری که برای ورود به مرز اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده، ٢,٥ تا سه هزار کیلومتر است و شرکت ملی گاز ایران کماکان شانس این را دارد که از طریق خط لوله به اروپا گاز صادر و بخشی از گاز اروپا را تامین کند.

وی افزود: مصرف ال ان جی اتحادیه اروپا، دو هزار و ٣٠٠ میلیون مترمکعب در سال است و معادل این مقدار انرژی مصرف می کنند.

رمضانی اظهار داشت: اتحادیه اروپا هم اکنون حدود ٢٢ تا ٢٣ درصد از انرژی را از گاز طبیعی تامین می کند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۲.۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بین کشورهای اتحادیه اروپا مصرف می‌شود که از این میزان سهم گاز طبیعی حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.

وی با بیان این که دو مطلب باعث شده که وضع تجارت جهانی گاز نسبت به چیزی که تاکنون جریان داشته متغییر شود، گفت: ابتدا این که مقدار تولید گاز اروپا از جمله نروژ و هلند رو به کاهش است و از طرف دیگر با توجه به بحرانی که بین اروپا و روسیه اتفاق افتاده، اروپا دنبال این است که منابع و مسیرهای انتقال گاز خود را متنوع کند که این اتفاقها باعث شد که اتحادیه اروپا برای تامین گاز به دنبال گزینه های جدید باشد.

وی با بیان اینکه ایران یکی از بهترین شانسها در بین کشورهایی است که می تواند در بلند مدت کمبود گاز اروپا را تامین کند، ادامه داد: بر اساس آخرین آماری که وجود دارد، ایران نخستین دارنده ذخایر گاز در دنیا است و با تولید کنونی، تا ١٢٠ سال گاز خواهیم داشت و این در حالی که برخی از تامین کنندگان گاز اروپا کمتر از ٢٠ تا ٣٠ سال منابع گازی دارند.

رمضانی گفت: در مجامع غیر رسمی اروپا امکان این که گاز از ایران تامین شود مطرح شده و آنها منتظر هستند تا شرایط سیاسی بهتر شود.

مدیر امور بین المللی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به کاهش تولید گاز طبیعی در بین کشورهای اروپایی به ویژه نروژ و هلند، تصریح کرد: با توجه به اختلافات بین روسیه و اوکراین و سیاست جدید متنوع سازی مسیرهای تامین گاز اروپا به ایران با در اختیار داشتن بزرگترین ذخیره گاز جهان می تواند سهم قابل توجهی از این بازار بزرگ مصرف را در اختیار بگیرد.

وی اینکه ایران تا ۱۲۰ سال آینده گاز طبیعی برای تولید و عرضه در اختیار دارد، تصریح کرد: این در حالی است که تولید گاز در برخی از کشورهای اروپایی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به پایان می رسد.

رمضانی همچنین درباره توجیه اقتصادی صادرات گاز طبیعی به اروپا توضیح داد: تا احداث خطوط لوله گاز تا شعاع ۴ هزار کیلومتری دارای توجیه اقتصادی بوده، این در حالی است که ایران برای انتقال گاز خود به اروپا بین دو هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار کیلومتر باید خطوط لوله جدید احداث کند.

مدیر امور بین المللی شرکت ملی گاز ایران همچنین درباره آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی ایران به چین گفت: ایران مذاکراتی با چین به منظور صادرات گاز طبیعی از مسیر خط لوله صلح انجام نداده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه دولت چین و پاکستان اخیرا قراردادی به منظور ساخت خطوط لوله جدید و ترمینال دریافت ال ان جی امضا کرده اند، تدوین کرد: با این وجود، امکان صادرات گاز طبیعی ایران از مسیر پاکستان به چین وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به مثبت بودن تراز تجارت گاز ایران در سال گذشته، گفت: سال گذشته ایران حدود ۹ میلیارد متر مکعب گاز صادر کرد، این در حالی است که حجم طبیعی گاز کشور کمتر از ۵.۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

رمضانی درباره برنامه های صادرات گاز ایران در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال صادرات روزانه ۵ تا ۷ میلیون مترمکعب گاز به عراق، صدور ۳۰ میلیون متر مکعب گاز ترکیه و واردات بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر : ۲۷۵۷۲۱