خبرگزاری کار ایران

در ملاقات با هیات تجاری قزاقستان؛

افخمی‌راد: ایران آمادگی انتقال و نگهداری گندم قزاقستان را دارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۶۷۷

رییس سازمان توسعه تجارت از آمادگی ایران برای تولید آرد، انتقال و نگهداری گندم قزاقستان در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان خبر داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌الله افخمی‌راد در دیدار با هیات تجاری قزاقستان با بیان اینکه تمایل داریم روابط اقتصادی میان دو کشور را توسعه دهیم، اظهار کرد: ایران به لحاظ صنعتی نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته است؛ بنابراین، آمادگی داریم که در برخی از رشته‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی با قزاقستان همکاری کنیم.

وی با اشاره به کشت محصولات کشاورزی توسط ایرانیان در قزاقستان، تأکید کرد: قزاقستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم در دنیا به حساب می‌آید و ایران هم واردکننده این محصول است. ظرفیت‌های زیادی برای تولیدات در ایران وجود دارد. 60 درصد از ظرفیت کارخانجات ما معادل هفت میلیون تن گندم خالی است که می‌توانیم برای تولید آرد، انتقال و سیلو کردن گندم با قزاقستان همکاری کنیم.

افخمی‌راد پیشنهاد اجاره یا خرید سیلوهای منطقه ویژه اقتصادی سیرجان را به هیات تجاری قزاقستان داد و اظهار کرد: در نزدیکی بندرعباس مناطق آزاد ویژه‌ای قرار دارند که آمادگی داریم شرایط را برای استفاده از این مناطق فراهم کنیم. در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان که در 300 کیلومتری بندرعباس است، دو خط سیلوی پنج هزار تنی وجود دارد که ظرفیت نگهداری 100 هزار تن گندم را برای قزاقستان در ایران ایجاد می‌کند. قزاقستان می‌تواند زمین سیلوها را اجاره یا آنها را از شرکت بازرگانی دولتی خریداری کند.

رییس سازمان توسعه تجارت در واکنش به درخواست قزاق‌ها برای ساخت مرکز لجستیک توسط شرکت کیسون در این کشور تأکید کرد: مرکز لجستیک بلاروس که توسط شرکت کیسون ساخته شده، بسیار فعال است و در واقع این شرکت تجربه خوبی در احداث چنین مجموعه‌ای دارد.

پیشنهاد طرف قزاقی برای راه‌اندازی پالایشگاه نفت مشترک با ایران و چین

در این دیدار راکیمیک امیرژانوف معاون استاندار استان منگستائو قزاقستان پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک و تأسیس پالایشگاه نفت میان ایران، قزاقستان و چین را ارائه کرد و گفت: در زمان تحریم‌ها از بندر اکتائو به ایران پنج میلیون تن نفت صادر می‌شد که شرکت‌های چینی فعال این نفت را استخراج می‌کنند.

امیرژانوف با اشاره به شرایط جغرافیایی قزاقستان و نفت‌خیز بودن مناطق جنوبی این کشور یادآور شد: بیشتر جمعیت قزاقستان در منطقه غرب این کشور ساکن هستند و نفت در مناطق جنوبی است. شرکت‌های چینی می‌خواهند نفت استخراج شده را از بندر اکتائو به بنادر شمالی ایران صادر کنند و همان حجم نفت را از بنادر جنوبی ایران به چین ببرند.

وی با بیان اینکه ایران و قزاقستان به ترتیب 40 و 30 درصد فرآورده‌های نفتی مورد نیازشان را وارد می‌کنند، تأکید کرد: طرف چینی پیشنهاد تأسیس پالایشگاه نفت با حجم شش میلیون تن در سال را با مشارکت ایران و قزاقستان ارائه کرده است.

معاون استاندار استان منگستائو قزاقستان با اشاره به سفر دکتر روحانی به این کشور تصریح کرد: به زودی بانک مرکزی دو کشور ملاقاتی با یکدیگر خواهند داشت تا موانع پیش رو در بحث تسویه حساب بانکی برطرف شود.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم از طریق دریای خزر سطح تعاملات دو کشور را افزایش دهیم، تصریح کرد: سال آینده بندر اکتائو توسعه خواهد یافت و حجم بارگیری و تخلیه کالا از دو میلیون تن به چهار میلیون تن خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز