خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران :

دشت تهران 14 سانتیمتر فرو نشست

سالانه 150 میلیون مترمکعب کسری مخازن در دشت های استان تهران داریم .

 به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اعلام این خبر افزود: براساس آمار سازمان زمین شناسی، فرونشست در دشت ورامین ۱۳، دشت ری ۲۵، در دشت تهران ۱۴ و در دشت شهریار ۳۶ سانتیمتر ثبت شده است.

خسرو ارتقایی، با اشاره به اینکه سالانه 150 میلیون مترمکعب کسری مخازن در دشت های استان تهران داریم ، اظهار داشت : براساس آمار سازمان زمین شناسی فرونشست در دشت ورامین 13 سانتیمتر ، در دشت ری 25 سانتیمتر، در دشت تهران 14 سانتیمتر و در دشت شهریار 36 سانتیمتر ثبت شده است. وی اضافه کرد: این ارقام فرونشست زمین است و میزان کاهش آب زیرزمینی بیشتر از این ارقام براورد می شود.

ارتقایی علت فرونشست زمین را پایین رفتن سفره های زیرزمینی اب به دلیل برداشت بیش از حد و کاهش بارش و جریان نفوذ آب به این سفره ها دانست.

وی میزان فرونشست سفره های زیرزمینی در برخی دشت ها را 2 متر و در برخی دیگر از دشت ها بیشتر از آن دانست و گفت: در خلل و فرج ناشی از فرونشست زمین ، هوا جایگزین می شود و در اثر وزن لایه بالایی زمین فرونشست ایجاد می شود.

مدیرعامل آب منطقه تهران تصریح کرد: فرونشست در دشت ورامین موجب ترک های عمیقی شد که بر اثر آن میله های چاه های آب از زمین بیرون آمد و تأسیسات زیربنایی شهری روستایی را تهدید می کند.

وی در ادامه گفت : مرگ آبخوان ها همزمان با فرونشست ایجاد می شود و مخازن آب زیرزمینی را از دست می دهیم و حتی تعدادی از چاه های مجاز استان قادر به برداشت آب براساس پروانه خود را ندارد.

ارتقایی با اشاره به اینکه امسال برنامه تعادل بخشی آب های زیرزمینی را با جدیت دنبال خواهیم کرد ، گفت: امسال 150 میلیون متر مکعب از برداشت های غیرمجاز را مهار می کنیم و همچنین با تغذیه مصنوعی در برنامه 5 ساله می خواهیم روند کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی را متوقف کنیم.

وی همچنین از مسدود شدن حدود 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران در سال جاری خبر داد و گفت: 22 هزار چاه غیرمجاز شناسایی شده که حدود 10 هزار حلقه چاه دستی است و برداشت زیادی از آن انجام نمی شود و چون عمق زیادی ندارد ، به این نوع چاه ها پروانه نیز می دهیم تا از آب شبکه شهری استفاده نشود.

ارتقایی در ادامه افزود : بیشترین افت سطح آب در دشت شهریار و ورامین است که بخشی از چاه های کشاورزی به شکل غیرمجاز آب را از سفره های زیرزمینی برداشت می کند.

وی تصریح کرد: از مجموع 22 هزار حلقه چاه غیرمجاز 2 تا 3 هزار چاه بیشترین برداشت آب را دارد و بقیه چاه ها دارای اهمیت کمتری است.

ارتقایی تصریح کرد: علاوه بر جلوگیری از برداشت غیرمجاز ، از برداشت بیش از حد چاه های دارای پروانه نیز جلوگیری خواهد شد.

وی مشکلات ناشی از فرونشست زمین را متراکم شدن لایه های زمین و از بین رفتن تغذیه آب برشمرد و گفت: به این ترتیب در آینده نمی توانیم ذخایر زیرزمینی آب را به حالت اول برگردانیم.

از بین رفتن تأسیسات زیربنایی در مناطق شهری و روستایی

ارتقایی با اشاره به از بین رفتن تأسیسات زیربنایی در مناطق شهری و روستایی به علت فرو نشست زمین افزود: در بخش کشاورزی نیز سطح زمین پایین می آید و قابلیت کشاورزی نخواهد داشت و مشکلاتی برای ساکنان آن منطقه نیز بوجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار کنتور برق هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و غیر کشاورزی دارای پروانه نصب خواهد شد ، گفت: با این کنتورها ، برداشت غیر مجاز حذف می شود و فعالیت چاه با کارت های هوشمند کنترل می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی را یکی دیگر از برنامه های امسال برشمرد و افزود: با کمک جهاد کشاورزی ، تعاونی کشاورزی ، کشاورزان و مسئولان محلی برای حفظ منابع آب تلاش می کنیم چون اگر این روند مصرف ادامه یابد کشاورزان در آینده نمی توانند آبی برداشت کنند.

وی گفت: در برخی مناطق که دچار کمبود آب شرب هستیم برای حفر چاه جدید به دلیل وجود چاه های پیرامونی مشکل مکانیابی داریم.

ارتقایی گفت : برای اینکه به طور پایدار آب کشاورزی و آب آشامیدنی را تأمین کنیم ، باید تعادل بخشی سفره های زیرزمینی در اولویت باشد ، در  غیر این صورت خیلی از فعالیت ها در آینده به دلیل نبود آب متوقف می شود.

وی شناسایی وضعیت آبی در دشت ها با کمک وسایل اندازه گیری بر روی چاه ها ، تشکل های آب بران و بازارهای محلی و به روز کردن سند ملی آب را سه وظیفه مهم وزارت جهاد کشاورزی برشمرد که در کنار وزارت نیرو  براساس سند ملی آب مشخص شده است.

ارتقایی افزود: ایجاد تشکل های آب بران اجازه نخواهد داد کسانی که در منطقه حق آب بری ندارند با چاه های غیرمجاز ، آب برداشت کنند.

وی درباره بازارهای محلی آب نیز گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی باید این بازارهای محلی آب را تشکیل دهد و چون در حال حاضر قیمت آب کشاورزی بسیار ارزان است ، با این کار بخشی از اهداف تعادل بخشی محقق خواهد شد.

کد خبر : ۲۷۵۵۱۲