خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت:

خط لوله انتقال نفت و فرآورده به 18 هزار کیلومتر می رسد/توسعه شهرها حریم خطوط را دچار چالش کرده است

خطوط لوله به دلیل ایمنی و صرفه جویی اقتصادی برای انتقال فرآورده به نیروگاهها به عنوان یک سوخت پشتیبان نسبت به سایر روشهای جابجایی از اولویت بیشتری برخوردار است البته انتقال با خط لوله به دلیل عدم وابستگی به شرایط جوی هزینه پایین تر و ایمنی و پایداری بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی جعفری نسب مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: در حال حاضر انتقال نفت خام و فرآورده از طریق ١٤ هزار کیلومتر خط لوله انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تا 3 سال آینده ٣٠٥٠ کیلومتر به خطوط لوله اضافه خواهد شد گفت: خطوط آبادان-شازند-ری، سبزآب-ری، نایین-کاشان- ری، خط دوم بندرعباس-سیرجان-رفسنجان، رفسنجان-یزد-نایین، تبریز-خوی-ارومیه، ری- ساری و کنار گذر تهران مهمترین پروژه های توسعه ای هستند

جعفری افزود:از  ١٤ هزار کیلومتر خط لوله  کشور ٤٥٠٠ کیلومتر مربوط به انتقال نفت خام و ٩٥٠٠ کیلومتر به انتقال فرآورده است که در مجموع روزانه ٣٥٠ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده را در سطح کشور جابجا می کند.

وی اظهار داشت: دو نیروگاه به خط لوله فرآورده در سال جاری متصل می شود که از جمله آن نیروگاه زنجان است که عملیات اجرایی آن تا دو ماه آینده پایان می یابد و نیروگاه علی آباد تهران نیز تا پایان امسال به خط لوله فرآورده نفتی متصل می شود.

جعفری نسب تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید گاز در کشور و جلوگیری از مصرف سوخت فرآورده در نیروگاهها، خطوط لوله به دلیل ایمنی و صرفه جویی اقتصادی برای انتقال فرآورده به نیروگاهها به عنوان یک سوخت پشتیبان نسبت به سایر روشهای جابجایی از اولویت بیشتری برخوردار است البته انتقال با خط لوله به دلیل عدم وابستگی به شرایط جوی هزینه پایین تر و ایمنی و پایداری بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته با حدود ٣,٨ درصد کاهش نسبت به سال 92، ٥٥ میلیارد تن کیلومتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله منتقل شده است.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت افزود: ٦٧ درصد فرآورده و ٧٠ درصد نفت خام در کشور از طریق خط لوله منتقل می شود که یک سوم هزینه سایر روشهاست.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: پروژه های این شرکت به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول حفظ توان و ظرفیت موجود و بخش دوم  نیز به اقدامات توسعه ای مربوط می شود.

وی افزود: در بحث نگهداشت تغییر مسیر برخی خطوط به دلیل ایمن سازی محدوده شهرها، تقویت ایمنی خطوط و تعویض پوشش مطرح می شود.

وی با بیان اینکه بصورت مداوم عملیات پیگرانی هوشمند انجام می شود، گفت: هم اکنون ٣٥٠٠ کیلومتر از خطوط لوله در دست پیگرانی هوشمند قرار دارد و تاکنون ١٢ هزار کیلومتر از خطوط لوله کشور پیگرانی هوشمند شده اند و برخی از خطوط به دلیل اهمیت دو بار پیگرانی هوشمند شده اند.

جعفری نسب اظهار داشت: در کل پیگرانی هوشمند در سه مرحله طی سالهای 83، 85 و 93 انجام شده و در سال جاری٣٥٠٠ کیلومتر از خطوط لوله نفت و فراورده پیگرانی هوشمند می شوند.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر لزوم استفاده از توان داخل در این شرکت گفت: در حال حاضر ٨٨ درصد قطعات مورد نیاز در تعمیرات اساسی با تکیه بر توان ساخت داخل تامین می شود و سفارش ساخت ٤٤ دستگاه توربین گازی به ارزش ١٠ میلیون دلار به سازندگان داخل داده شده است.

وی گفت: ١٠٠٠ میلیارد ریال هزینه در زمینه اقدامات ساخت داخل در این شرکت هزینه شده بطوری که سال گذشته ٢٠ مورد از تعمیرات اساسی با استفاده از ساخت داخل انجام شد.

جعفری نسب گفت: رعایت خطوط لوله نفت و فرآورده در کشور از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اراضی مورد نیاز برای احداث خطوط لوله تا قبل از انقلاب خریداری نمی شد، اما از بعد از انقلاب مقرر شده که اراضی عملیاتی خریداری شوند.

وی اظهار داشت: مسیر خطوط لوله نفت خارج از محدوده ٢٥ ساله شهرها است لذا در حال حاضر با توسعه شهرها حریم بسیاری از خطوط لوله که در محدوده آنها قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حریم عملیاتی خطوط که بعد از انقلاب خریداری شده اند کافی نیست و باید به حریم خطوط لوله نفت و فراورده به دلایل تامین جانی و مالی بیشتر اهمیت داده شود.

 

کد خبر : ۲۷۴۵۷۴