خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

هزینه واردات میوه های قاچاق را کشاورز می دهد

مقادیر قابل توجهی از میوه های قاچاق در بازار موجود است که از مهم ترین لطمات آن آفت های ناخوانده ای است که به دلیل عدم نظارت سازمان های مربوط وارد کشور شده است.

با گذشت بیش از یک ماه از شروع فصل بهار؛ میادین میوه و تره بار همچنان شاهد ورود بارهای میوه قاچاق به این مکان عرضه و توزیع محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از میادین میوه و تره بار؛ همچنان شاهد عرضه و فروش محصولات قاچاق در میادین میوه و تره بار هستیم که بدون هیچگونه نظارت و تایید بهداشتی وارد بازار شده و در حجم وسیعی توزیع شده است.

پرتقال مصری،سیر چینی و لیمو ترش برزیلی از میوه هایی است که حجم قابل توجهی از میادین را اشغال کرده و با قیمتی چند برابربالاتر از قیمت های بین المللی در میادین میوه و تره بار موجود است.

همچنین سازمان حفظ نباتات که مسئول صدور گواهی بهداشتی بر محصولات کشاورزی است؛ نیز به دلیل قاچاق بودن این محصولات هیچگونه نظارتی بر این محصولات ندارد و متاسفانه هرکدام از این محصولات ممکن است با خود آفت هایی وارد کشور کند که در اولین قدم به کشاورزان و محصولات آنان در کشور صدمه وارد کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار در رابطه با مشکلات ناشی از  واردات قاچاق میوه می گوید:"زمانی که وضعیت قرنطینه ای محصولات وارداتی نامشخص باشد نمی توان انتظار داشت محصولات خارجی سالم وارد میادین عرضه و فروش محصولات شود.

وی با اشاره به مسئولیت های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات و واردات محصولات کشاورزی می گوید:"در طرح انتزاع مسئولیت واردات وصادرات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است؛بنابراین سکوت مسئولان این وزارتخانه در خصوص میوه های قاچاق چه معنایی دارد؟

نورایی در ادامه بیان می کند:"متاسفانه مقادیر قابل توجهی از میوه های قاچاق در بازار موجود است که از مهم ترین لطمات آن آفت های ناخوانده ای است که به دلیل عدم نظارت سازمان های مربوط وارد کشور شده و هزینه ورود این آفات را کشاورزان باید پرداخت کنند.

با توجه به اینکه ایران درزمینه  تولید محصولات کشاورزی در رتبه اول تا هفتم قرار دارد؛عدم نظارت بر ورود و خروج محصولات کشاورزی صدمات جبران ناپذیری بر تولیدات کشاورزی وارد خواهد کرد؛ متاسفانه عدم نظارت تنها مختص به واردات نیست و دامن صادرات را نیز گزفته است؛مانند بحث هندوانه های سوراخ دار که مشخص نیست چگونه بدون نظارت به کشورهای هدف صادر شده است و منجر به انتشار شایعاتی مبنی بر شیمیایی بودن این محصولات در بازارهای بین المللی شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار در این خصوص می گوید:"محصول هندوانه سال گذشته بخشی از مناطق جیرفت به دلیل خشکسالی و آفت کوچکتر از سایز معمول و سوراخ دار است؛ قانون صادرات محصولات کشاورزی نیز صادرات محصولاتی است که هیچگونه مشکلی در ظاهر این محصولات وجود نداشته باشد و مسئولیت تایید نیز سازمان حفظ نباتات است؛ حال چگونه این محصولات بدون نظارت صادر شده، نکته سوال برانگیزی است.

گفتنی است؛ هندوانه‌های صادراتی به کشورهای عربی پس از شایعاتی مبنی بر تزریق مواد شیمیایی  بدون در نظر گرفتن این نکته که وجود هرگونه مواد شیمیایی در هندوانه این محصول را فساد پذیر خواهد کرد به کشور بازگردانده شد.

گزارش:یاسمن خالقیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۷۴۵۴۵