خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل فولاد جنوب در گفتگو با ایلنا خبر داد:

صادرات1.5 میلیون تن ورق فولادی در سال ۹۳

مدیر عامل فولاد جنوب از صادرات1.5 میلیون تن ورق فولادی در سال ۹۳خبر داد.

احمد دنیا نور، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: هم اکنون تعداد زیادی از واحدهای فولادی یا با ظرفیت پایین مشغول تولید هستند و یا تولیدات خود را متوقف کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته پس از شروع سال جدید بارقه‌های امیدی برای همه فعالین صنعتی بوجود آمد و از سوی دیگر روند مثبت مذاکرات، بازار را تا حدودی مثبت کرد.

مدیر عامل فولاد جنوب با بیان اینکه پیش بینی می‌شود با توجه به افق روشن پیش رو وضعیت صنایع با ثبات‌تر شود گفت: امیدواریم رونق به بازار بازگردد و شاهد حرکت واحدهای تولیدی به سمت ثبات باشیم.

وی در خصوص وضع تعرفه نیز افزود: این موضوع توانست مانعی بر سر راه واردات بی‌رویه از چین شود.

دنیا نور تصریح کرد: در زمینه صادرات نیز سال گذشته ۲ میلیون تن صادرات انواع ورق، اسلب و بیلت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت ما در بخش مقاطع فولادی خوب است گفت: تولیدکنندگان ما در حال تامین ورق داخل هستند اما پس از اشباع بازار داخلی از خرداد ماه صادرات ورق صورت می‌گیرد.

مدیر عامل فولاد جنوب گفت: از ۲ میلیون تن صادرات فولاد در سال گذشته ۱. ۵ میلیون تن صادرات ورق بوده است.

وی گفت: مشتری‌های قدیمی مقاطع فولادی در حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان هستند.

به گزارش ایلنا، در حال حاضر طرح جامع فولاد کشور در حال بازنگری و تدوین مجدد است. در نسخه نخست آن میزان تولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ از ۵۴ میلیون تن به دلیل عقب بودن از برنامه به ۴۴ میلیون تن تقلیل یافت. براین اساس و با توجه به ضرایب تبدیل در نظر گرفته شده، یعنی تا ۱۰ سال آینده برای تولید این میزان فولاد خام که طبق برنامه ۶ میلیون تن آن قرار است به روش کوره بلند باشد، کشور نیازمند تولید ۱۱۰ میلیون تن سنگ آهن، ۶۵ میلیون تن کنسانتره و تقریبا به همین میزان گندله و حدود ۴۴ میلیون تن آهن اسفنجی است.

در حال حاضر هیچ طرحی در تولید گندله پیشرفتی بالای ۴۰درصد ندارد و این در شرایطی است که حداقل ۱۰ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۲ میلیون تن شمش تا دو سال دیگر به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد و با احتساب نیاز فعلی، کسری ۳۷ میلیون تنی گندله تا سال ۱۳۹۶ قطعی خواهد بود.

در بخش کنسانتره نیز وضع بهتر از گندله نیست و حتی اکتشاف‌های انجام شده درخصوص استخراج سنگ‌آهن نیز کفاف این میزان تولید را در ۱۰ سال آینده نمی‌دهد. در واقع نبود سیاست‌گذاری مناسب طی سال‌های اخیر سبب شده است که بیشتر سرمایه‌ها به سمت تولید فولاد خام و محصولات فولادی تمایل پیدا کند.

کد خبر : ۲۷۴۲۰۲