خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

رکود بازار مسکن، ‌ خانه‌های کیش را ارزان کرد/آخرین اخبار از ساخت و سازهای غیرمجاز در کیش

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۹۴۰

رکود از سال ۹۲ بر بازار مسکن سایه انداخت و حال با گذشت ۲ سال سایه رکود همچنان بر این بازار مستدام است. در این مدت میزان معاملات خرید و فروش به حداقل رسید و منجر به خروج عده قابل توجهی از این صنف شد. هر چند در مدتی که بازار مبتلا به رکود است، ‌ اجاره نشینی افزایش یافت اما وزیر راه و شهرسازی معتقد است این رکود بخشی از حباب بازار را ترکاند و تا تورم ۵۶ درصدی سال ۸۵ مسکن کاهش نیابد رکود ادامه خواهد داشت.

اگر نگوییم رکود منجر به کاهش قیمت در شهرهای بزرگ شد اما ثبات نرخ در بازار را به همراه داشت چیزی که به عنوان دستاورد دوره وزارت عباس آخوندی مطرح می‌شود. هر چند که در این بین انبوه سازان خود را متضرر این سیاست دولت می‌دانند و معتقدند با ادامه رکود میزان ساخت و ساز به کمترین میزان خود رسیده است.

اما باید دید این رکود تاثیری در مناطق پرتقاضا و شهرهایی که در چند سال گذشته ساخت و ساز در آن به صورت جهشی افزایش یافت تاثیری داشته است؟ منطقه آزاد کیش از مناطقی است که در مدت کوتاهی پس از تاسیس به سکونتگاه دائمی مهاجران کلان شهر‌ها تبدیل شد. جزیره‌ای که با جذب سرمایه گذار و تامین زیرساخت‌ها، ‌ به جذابیت‌های شهری دست یافت و تقاضا برای زندگی در آن افزایش یافت و این افزایش تقاضا باعث افزایش ساخت و ساز شد.

کاهش ۵ الی ۱۰ درصدی قیمت مسکن در جزیره

توریستی بودن کیش علاوه بر وجود زیرساخت‌های مناسب مهاجرت به جزیره را افزایش داد هر چند که قیمت زندگی در این جزیره نزدیک به قیمت‌های کلان شهر‌ها است اما این منجر به کاهش مهاجرت نشد به طوری که در حال حاضر یکی از دغدغه مسئولان جلوگیری از مهاجران بدون هدف و سرگردان و قشر ضعیف به کیش است البته برخی‌ها از جمله سرمایه گذاران از مهاجران فصلی محسوب می‌شوند. به هر حال همین افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت خانه در کیش شد به طوری که قیمت ملک در این جزیره تفاوت چندانی با پایتخت ندارد.

مسعود حامیان، ‌ مدیر عامل اتحادیه مشاوران املاک کیش در گفت‌و‌گو با ایلنا با تاکید بر اینکه رکود کشوری بازار مسکن بر روی بازار مسکن کیش هم تاثیر گذار بوده، ‌ گفت: ‌ به دنبال رکود دو ساله، ‌ قیمت ملک در کیش ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به تاثیر پذیری املاک تجاری از این رکود، گفت: نه تنها رکود مسکن بلکه رکود کلی که در اقتصاد کشور ایجاد شده بود بر معامله ملک‌های تجاری کیش تاثیر گذار بود و از ارزش آن کاست و طبیعی است که شرایط اقتصادی بر کسب و کار در جزیره و ملک تجاری تاثیر گذار باشد.

صدور مجوز ساخت کاهش نداشت

در حالی که یکی از پیامدهای ابتلا به رکود کاهش تولید است اما گویا منطقه آزاد کیش مستثنی از این مهم بوده است و به گفته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش رکود بازار مسکن منجر به کاهش مجوزهای ساخت و ساز نشد. علی جیرفتی در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه صدور مجوزهای پروژه‌های ساختمانی رو به افزایش است، ‌ تاکید کرد: نه تنها رکود باعث کاهش ساخت و ساز در جزیره نشد بلکه ‌ مجوزهای ساخت و ساز در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به تاثیر رکود بر قیمت بازار مسکن ادامه داد: ‌آنچه که به معنای کاهش قیمت در بازار کل کشور رخ داد شاهد چنین تاثیری در قیمت بازار مسکن جزیره نبودیم و قطعا فرصت‌های سرمایه گذاری این حوزه در جزیره وجود دارد‌.

همچنین مدیرعامل اتحادیه املاک منطقه آزاد کیش در این باره گفت: رکود تاثیر چندانی در میزان ساخت و ساز نداشت و شاهد کاهش صدور مجوزهای ساختمانی نبودیم و اتفاقا ساخت و ساز چندین پروژه در همین دوره کلید خورد. اما موضوعی که در این دوره کاهش یافت واگذاری‌ها بود و اغلب واگذاری‌ها پیش از شروع دوره رکود بوده است و در این مدت زمان پروژه چندانی واگذار نشد.

کمترین و بیشترین قیمت خانه‌های کیش

به گفته مدیرعامل اتحادیه املاک کیش قیمت ملک در این جزیره به متری ۲۰ میلیون هم می‌رسد.

وی درباره کف و سقف قیمت خانه در کیش نیز گفت: ‌قیمت خانه در کیش مانند همه جای کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور معمول کمترین قیمت‌ها برای واحدهای نوساز از متری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود که البته این قیمت شامل محدوده بومی نشین جزیره نمی‌شود.

حامیان با اشاره به سقف قیمت‌ها، ادامه داد: ‌ قیمت‌ها بسیار متنوع است اما واحدهای متری ۲۰ میلیون تومان هم وجود دارد که البته یکی دو پروژه مسکونی از جمله برج دو قلو‌ها شامل این نرخ‌ها می‌شود.

وی افزود: قیمت واحدهای برج دوقلوهای کیش براساس طبقه، ویو و امکانات آن از متری ۱۲ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است.

رونق به بازار مسکن کیش برمی گردد

طبق پیش بینی‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی دوره خروج از رکود از نیمه دوم سال جاری کلید می‌خورد و در نیمه دوم سال شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود البته مسئولان معتقدند قطعا افزایش نرخ در بازار مسکن کمتر از نرخ تورم خواهد بود. حامیان معتقد است اگر بحث ادامه مذاکرات در ۱۱ تیرماه در پیش نبود، ‌ رونق زود‌تر به معاملات مسکن بر می‌گشت.

مدیرعامل اتحادیه املاک کیش ادامه داد: ‌ امیدواریم سال ۹۴ سال رونق بازار مسکن باشد البته بخشی از معاملات هم به تیرماه موکول شد تا خریداران از تاثیرات تفاهمات احتمالی و لغو تحریم‌ها در بازار مسکن منتفع شوند. معتقدم در هر حال در بهار امسال شاهد رونق خواهیم بود و بازار از حالت انتظار خارج خواهد شد.

وی تاکید کرد: رونق بازار مسکن در کیش همراه با ثبات نرخ‌ها است و افزایش معاملات افزایش قیمت را به دنبال نخواهد داشت.

حامیان افزود: معتقدم این رکود طولانی مدت بازار مسکن محصول افزایش قیمت غیر منطقی خانه در سال‌های گذشته است افزایش قیمتی که باید در‌‌ همان سال‌ها مهار می‌شد. اگر رکود در بازار وجود دارد به این دلیل است که سرمایه گذاران هم امنیت خاطری در بازار احساس نمی‌کنند و متاسفانه این انتظار در سرمایه گذاران این حوزه ایجاد شده که همواره قیمت واحدهای مسکونی و واحدهای تجاری رو به افزایش باشد.

پدیده شاندیز و برج دو قلوی‌های کیش

هر چند معاملات پیش خرید یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین مالی سرمایه گذاران و بساز بفروش‌ها است اما تخلف‌های صورت گرفته در این حوزه باعث بی‌اعتمادی دو طرف فروشنده و خریدار شده است، ‌ تخلفاتی که گریبان پروژه‌های ساخت و ساز کیش را هم گرفته است. چندی پیش از بروز تخلفاتی در پروژه برج‌های دو قلوی کیش عنوان شد و گفته شد برخی از واحدهای به چند نفر فروخته شده است که این رایج‌ترین تخلف در بازار دوم مسکن محسوب می‌شود. حال گفته می‌شود مالک پروژه متواری شده و خریداران بلاتکلیف هستند. حامیان در این باره و آخرین وضعیت این پروژه گفت: ‌ما هم این مطالب عنوان شده را شنیده‌ایم و خبری از مالک نداریم و نمی‌توانم دراین باره اظهار نظر کنم.

وی همچنین درباره پروژه پدیده شاندیز کیش، گفت: ‌ ساخت و ساز پروژه پدیده ادامه دارد اما سرعت ساخت کند شده است.

مدیر اتحادیه املاک کیش همچنین با اشاره به معاملات پیش خرید در کیش که بسیار بر روی آن تبلیغ می‌شود، ‌ گفت: ‌ قطعا بازار پیش خرید هم متاثر از اقتصاد کلان است بنابراین قطعا رکورد بر بازار پیش خرید‌ها هم تاثیر گذار بود و تاثیر آن بسیار چشم گیر‌تر هم بود چراکه سرمایه گذار از داخل کشور در این بازار ورود می‌کنند.

 حامیان با بیان اینکه پیش خرید قطعا یک روش تامین مالی بسیار خوبی برای سرمایه گذاران است و باعث رونق بازار مسکن می‌شود، ‌ گفت: اکثر انبوه سازانی که در کیش در حال فعالیت هستند از سازندگان مطرح کشور هستند و با توجه به نظارتی که در این حوزه در جزیره وجود دارد از لحاظ امنیت سرمایه گذاری اعتماد لازم وجود دارد و سازمان منطقه آزاد کیش هم به شرکت‌هایی که سوء سابقه دارند هم اجازه فعالیت در این حوزه را نمی‌دهد. البته امیدواریم با آمدن سامانه کد رهگیری بتوانیم ریسک معاملات پیش فروش را به صفر برسانیم. ‌

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز