خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد؛

تصویب آیین نامه جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۴۲۵

رئیس سازمان امور اراضی کشور از تصویب آیین نامه جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در هیات دولت خبر داد و گفت: براساس این آیین نامه از خرد شدن اراضی کشاورزی که یکی از عوامل مهم تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی است، جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، قباد افشار افزود: از سال 85 تاکنون حدود 500 هزار مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی انجام شده است.

وی با بیان اینکه طی این مدت حدود 100 هزار پرونده تخلف و تصرف در اراضی کشاورزی در مجامع قضایی تشکیل شده است، افزود: احکام قضایی حدود 70 درصد پرونده ها صادر شده اما احکام به طور کامل اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده نخستین گروه های عملیاتی اجرای احکام قضایی با ماشین آلات و تجهیزات مناسب در استان های تهران، مازندران، گیلان، گلستان و البرز ساخت و سازهای غیرمجاز را تخریب و قلع و قمع می کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: احکام صادره پرونده های تصرف و تخلف در اراضی کشاورزی که از سال 85 تاکنون اجرا نشده در سال 94 پیگیری و اجرایی خواهد شد.

** باطل شدن سند اراضی کشاورزی بلااستفاده

وی افزود: علاوه بر این برای کشاورزانی که بدون دلیل زمین کشاورزی را به مدت پنج سال کشت نکنند از سال دوم برای آنها اخطاریه صادر و در صورت بی توجهی در سال پنجم سند آنها باطل می شود و زمین زراعی در اختیار کشاورزان دیگر قرار می گیرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور از برگزاری نخستین جلسه کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین خواری خبر داد و گفت: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال گذشته این کارگروه با ریاست وزیر جهادکشاورزی و دبیری سازمان امور اراضی کشور تشکیل و در این کارگروه بر هماهنگی دستگاه های اجرایی، قضایی و مجلس شورای اسلامی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تاکید شد.

افشار درباره روند تصویب قانون حفظ کاربری امور اراضی در مجلس شورای اسلامی، افزود: این قانون با رویکرد جرم انگاری و برخورد قاطع با متخلفان و متصرفان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح است و به زودی به تصویب خواهد رسید.

وی تاکید کرد: امسال بطور جدی با متخلفان و زمین خواران برخورد قانونی و قاطعی انجام می شود تا انتظار مردم برای حفظ اراضی حاصلخیز کشور برآورده شود.

** گسترش فعالیت گشت های ویژه حفظ کاربری اراضی در 260 شهر

رئیس سازمان امور اراضی کشور، از توسعه فعالیت گشت های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: امسال گشت های ویژه این سازمان از 130 منطقه به 260 منطقه و شهرستان یعنی به دو برابر افزایش می یابد.

افشار افزود: در تعطیلات نوروزی از 26 اسفند تا هفدهم فروردین با 40 هزار مورد تخلف و تصرف غیرقانونی در اراضی کشاورزی با حضور به موقع گشت برخورد شده است.

وی گفت: در پی فعالیت گشت های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی از بیش از 60 درصد تخلفات و تغییر کاربری های غیرمجاز در همان مراحل اولیه جلوگیری شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، افزود: از 26 اسفند تا هفدهم فروردین امسال پرونده 1400 مورد تخلف و تصرف غیرقانونی اراضی کشاورزی برای قلع و قمع به مراجع قضایی ارائه شده است.

افشار گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده تمام تصرفات و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی پس از سال 85 به حکم قانون قلع و قمع خواهد شد.

وی افزود: چنانچه ساخت و سازها در اراضی کشاورزی آبی و باغی باشد حکم قلع و قمع اجرا و مجددا به اراضی کشاورزی تبدیل می شود اما اگر از اراضی دیم درجه سه و ارزش اقتصادی چندانی نداشته باشد پس از بررسی در کمیسیون مجوز برای مالکان صادر می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز