خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی ایلنا با آیت کریمی تشریح شد؛

بررسی وضعیت صنعت بیمه پس از مذاکرات هسته‌ای

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۳۶۳

این پِژوهشگر صنعت بیمه با اشاره تقدم نقش سرمایه‌گذاران در فراهم شدن بستر برای فعالیت و توسعه صنعت بیمه، معتقد است که باید در ابتدا پروژه‌ها آغاز به کار کنند، تا بعد از به ثمر رسیدن آنان، صنعت بیمه کشور بتواند وارد عمل شود، البته به ثمر رسیدن این روند نیازمند زمان است.

آیت کریمی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تشریح وضعیت صنعت بیمه در سال ۹۴ با اشاره به در پیش داشتن دو فصل پیش روی صنعت بیمه، گفت: وضعیت صنعت بیمه کشور در سال ۹۴ با دو فصل روبرو است؛ یا تحریم‌ها به صورت یکباره و یا به تدریج برداشته می‌شود، یا اصلا برداشته نمی‌شود. در این صورت صنعت بیمه با سه سناریوی مختلف مواجه می‌شود.

این پِژوهشگر صنعت بیمه کشور گفت: اول آنکه روند بازار به‌‌ همان صورتی ادامه پیدا می‌کند که تاکنون در جریان بوده، به این ترتیب تغییرات عمده‌ای در صنعت بیمه مشاهده نخواهیم کرد، چراکه پوشش‌های جدیدی را بازار بیمه موجود نمی‌باشد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، سرعت رشد و توسعه پروژه‌های قبلی نیز بسیار ناچیزخواهد بود.

وی در ادامه افزود: بازارهای بین‌المللی کماکان درهای خود را به روی ما بسته نگه خواهند داشت.

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در ارتباط با نیازهای اتکایی کشور، گفت: برای گرفتن پوشش‌های مورد نیاز اتکایی بازار ایران همانند گذشته باید به ظرفیت داخلی و وجود اندک ظرفیت خارجی که علی رغم برقراری تحریم‌ها خوشبختانه همچنان وجود دارد، متکی باشیم وچنانچه اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد تغییرات عمده‌ای در بازار بیمه کشور نخواهیم بود.

وی گفت: ریسک‌های ما کماکان ریسک‌های قبلی است که کاملا از ظرفیت‌های داخلی استفاده کرده‌ایم، اما در شرایط متعادل و نبود تحریم‌ها، بخش عمده‌ای از ریسک‌های خاص را شرکت‌های بیمه واگذار می‌کنند.

کریمی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه ظرفیت استفاده از بیمه‌های اتکایی خارج از کشور برای ما محدود شده است، ما نمی‌توانیم از آن ‌‌نهایت استفاده را بکنیم و متاسفانه با این وضعیت تمام پوشش‌های بیمه‌‌ای در کشور باقی می‌ماند.

این پژوهشگر صنعت بیمه با اشاره به اینکه مسائل یاد شده در قالب یک نگاه بدبینانه به شرایط تحریم عنوان می‌شود، گفت: با فرض به نتیجه نرسیدن مذاکرات و باقی ماندن تحریم‌ها، شرایط فعلی ادامه پیدا خواهد کرد، اما نشانه‌ها حاکی از آن است که با شکننده بودن وضعیت موجود، ما رابه سمت برداشته شدن تحریم‌ها سوق خواهد داد.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر کشور ما از تحریم‌ها خارج نشود و ریسک پرتفوی بیمه‌ها در داخل کشور باقی بماند، به صنعت بیمه لطمه وارد نخواهد شد؟ گفت: احتیاط‌‌های لازم در این خصوص توسط بیمه مرکزی، بیمه‌گران و حتی بیمه‌گذاران انجام شده تا ریسک‌های داخلی به حداقل برسد. گفتنی است که راه‌ حل‌های فنی هم در این زمینه برای جبران این مسئله وجود دارد، اما به هر حال لازم به ذکر است که هیچ‌ کشوری بی‌نیاز از بیمه اتکایی نیست.

وی در ادامه افزود: حتی کشورهای پیشرفته و دارای ریسک‌های خیلی بزرگ نیز به پوشش‌های بیمه اتکایی بین‌المللی نیاز دارند.

کریمی در تشریح سناریوی دوم، با در نظر داشتن به این فرض که تحریم‌ها به صورت یکباره برداشته شود، عنوان کرد: برچیده شدن یکجای تحریم‌ها ایده‌آل ما است و اگر در همین راستا مشکل سوئیفت و نقل و انتقال بین‌المللی پول برای کشور ما حل شود، صنعت بیمه کشور سیر رشد و توسعه خود را آغاز خواهد کرد و پوشش‌های بیمه‌ای با سرمایه‌گذاری‌های خارجی مجددا گسترش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها بیمه‌گران بین‌المللی وارد بازار ما شده و ارتباطات بین‌المللی برقرار خواهد شد.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با اشاره به اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانیم امتیازاتی را هم به دست آوریم، گفت: این امتیازات مسائلی مانند انتقال دانش فنی به داخل کشور، ایجاد ظرفیت‌های جدید در صنعت بیمه وانتقال سرمایه با ورود بیمه‌گران بین‌المللی به وقوع می‌پیوندد که در چنین شرایطی بازار بیمه در ایران متحول خواهد شد.

این پژوهشگر صنعت بیمه با اشاره به اینکه صنعت بیمه کشورمان در مقایسه با کشورهای هم سطح، در رتبه پایین‌تری قرار دارد، گفت: سرانه صنعت بیمه در جهان هفت درصد بوده، اما در کشور ما تنها ۲ درصد است. لازم به ذکر است که این مسئله ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و مشکل در شیوه غلط دست‌اندرکاران برای فرهنگ‌ سازی صنعت بیمه و نهادینه کردن آن در جامعه است.

کریمی با اشاره به اینکه سناریوی سوم، برداشته تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای و تدریجی است، اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش‌رو و در نظر گرفتن تمامی مسائل پیرامون مذاکرات هسته‌ای احتمال دارد که این فرض بیشتر به حقیقت نزدیک باشد.

وی در ادامه افزود: در این صورت باید مشاهده شود که در چه بخش‌هایی از اقتصاد، تحریم‌ها زود‌تر برداشته خواهد شد.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با نگاه به مسئله حذف تدریجی تحریم‌ها، عنوان کرد که می‌توان وضعیت رشد صنعت بیمه کشور را در این حالت پیش‌بینی کرد.

وی افزود: در مرحله اول با گشوده شدن سوئیفت و تسهیل نقل و انتقال پول بین ایران و جامعه بین‌المللی، در بخش صنایع شاهد رشد و پیشرفت خواهیم بود و به‌‌ همان میزان ریسک‌های جدید وارد بازار بیمه ایران خواهد شد.

کریمی خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط جدید سرمایه‌گذاری در کشور و تاثیرگذاری آن برای صنعت بیمه مدتی زمان خواهد برد، چراکه شعار صنعت بیمه این است که همیشه خدمتگذار اقتصاد است.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه گفت: بنابراین باید اول اقتصاد توسعه پیدا کرده و در بخش صنعت شاهد سرمایه‌گذاری بوده، تا صنعت بیمه کشور بتواند با ورود به این بخش‌ها، آن‌ها را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه ما در خط مقدم جبهه نیستیم عنوان کرد: صنعت بیمه کشور به این دلیل خدمتگذار اقتصاد کشور است، که در پشت جبهه و در نقش پشتیبان به ایفای نقش می‌پردازد، لذا زمانی که سرمایه‌گذار، سرمایه خود را می‌آورد که ما بتوانیم به او این اعتماد خاطر را بدهیم که سرمایه‌ وی را پوشش خواهیم داد.

آیت کریمی در پایان خاطرنشان کرد: به‌‌ همان مقدار که سرمایه‌گذاران وارد و پروژه‌های اقتصادی جدید آغاز می‌شود، صنعت بیمه نیز به‌‌ همان میزان جلو رفته و توسعه پیدا می‌کند، چراکه باید اول پروژه‌ها آغاز شود تا بعد از به ثمر رسیدن آن، صنعت بیمه کشور بتواند وارد عمل شود که البته به ثمر رسیدن این کار نیازمند زمان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز