خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی،‌صنایع و معادن‌و کشاورزی ایران:

روابط اقتصادی ایران و آلمان گسترش می‌یابد

بسیاری از کالاهای سنتی مانند فرش خشکبار زعفران و ... از گذشته با مرکزیت آلمان به اروپا صادر شده است که این برنامه می‌تواند مجددا احیا شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین شافعی در جلسه‌ای که با حضور هیات آلمانی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد ضمن خیر مقدم به فولکر ترایر قائم مقام اتحادیه اتاق‌ها بازرگانی و صنایع آلمان و هیات همراه اظهار داشت:امروز جشن 40 سالگی شورای مشترک ایران و آلمان برگزار می‌شود و به همین مناسبت امروز این جلسه برگزار شده.

وی افزود: رابطه کشور ایران و آلمان رابطه دیرینه و استراتژیک است و فعالان اقتصادی ایران در طول سال‌های گذشته همواره خاطرات خوشی در ارتباط با شرکت‌های آلمانی داشته‌اند.

شافعی با بیان اینکه کالاهای آلمانی از کیفیت بالایی برخوردارند و ماشین آلات صنعتی آنها اثر گذار و مطلوب بوده است گفت:متاسفانه به دلیل کم رنگ شدن فعالیت اقتصادی و محدودیت هایی که طی سال‌های اخیر به وجود آمد حجم مبادلات ما کاهش یافت و متاسفانه درمواردی نظیر غذا و دارو که حتی تحریم هم نبود با بی‌مهری‌هایی مواجه شدیم.

شافعی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایط جدیدی رو به رو هستیم گفت:  آنچه که برآمده از نگاه مثبت و قابل توجه به دولت ایران است موجب بهتر شدن فضای ارتباطات سیاسی و فرهنگی خواهد شد و دریچه‌های جدیدی از ارتباطات را باز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و کشورهای دیگر در موقعیت جدیدی قرار گرفته خاطرنشان کرد:  در این راه تشکیل شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی میی‌تواند بسیار مفید و سازنده باشد.

وی گفت: در برنامه صنعتی این دولت  نوسازی صنایع قرار دارد که در این راستا آ‌لمان می‌تواند شریک خوبی برای توسعه صنعتی ایران باشد. از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی آلمان به گونه‌ای است که روابط تجاری  و صادرات کالاهای سنتی به راحتی میسر شده است.

وی گفت: بسیاری از کالاهای سنتی مانند فرش خشکبار زعفران و ... از گذشته با مرکزیت آلمان به اروپا صادر شده است که این برنامه می‌تواند مجددا احیا شود.

شافعی تصریح کرد: با توجه به موقعیت ویژه ایران به لحاظ جغرافیایی و اثرگذاری در اقتصاد منطقه همکاری‌های چندجانبه می‌تواند موثر باشد. چرا که ایران موقعیت مناسبی در ارتباط با افغانستان عراق و حوزه قفقاز و ... دارد.

وی گفت: فصل جدیدی از روابط اقتصادی با برنامه‌های راهبردی پیش روی دو کشور قرارگرفته که در این راه ساده‌سازی و سهل شدن روابط و برنامه دولت جدید حائز اهمیت است و فعالیت‌های بیشتر بخش خصوصی را می‌طلبد.

به گزارش ایلنا در این نشست روسای اتاق‌های گلستان، خراسان شمالی مرکزی و اصفهان و چند تن از روسای دیگر اتاق‌ها نیز شرکت داشتند.

کد خبر : ۲۷۳۱۹۲