خبرگزاری کار ایران

خسروتاج:

یارانه 10هزار میلیارد تومانی به نان؛ بیماری در اقتصاد است

سال گذشته ۱۰هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت شد. این در حالی است که کل درآمد گمرکات ۱۳هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که به اعتقاد ما پرداخت اینگونه یارانه به نان یک بیماری اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیش از ظهر امروز مجتبی خسرو تاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک نشست خبری در خصوص آزادپز شدن نانوایی‌ها اظهار داشت: در آذرماه سال گذشته اصلاحاتی در قیمت نان صورت گرفت که افزایش ۳۰درصدی نرخ‌‌ها کلید خورد. البته این موضوع استان به استان متفاوت بود.

وی افزود: به عنوان مثال در تهران قیمت سنگگ ۶۰۰ تومانی به ۷۸۰ تومان رسید اما برخی از نانوایی‌ها برای رند کردن این عدد میزان خمیر چانه نان را افزایش دادند و قیمت آن را ۸۰۰ تومان اعلام کردند تا کم‌فروشی نکرده باشند.

خسروتاج با بیان اینکه طی ۳ سال گذشته قیمت نان تغییری نداشت اما در مقابل بهای آب، برق و گاز افزایش یافته بود و شاطر‌ها ناراضی بودند افزود: این در حالی است که در ۳ سال گذشته قیمت آرد ۴۰۰ تومان بود که پس از آن به ۸۰۰، ۱۰۵۰ و امسال به ۱۱۵۰ تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین برای ایجاد فضای رقابتی و براساس بخش دوم مصوبه ۲۰درصد از نانوایی‌ها آزادپز شدند که البته در تهران ممکن است این میزان به ۲۳درصد هم برسد.

خسروتاج با بیان اینکه همچنان یارانه نان پرداخت می‌شود گفت: تنها در سال گذشته ۱۰هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت شد. این در حالی است که کل درآمد گمرکات ۱۳هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که به اعتقاد ما پرداخت اینگونه یارانه به نان یک بیماری اقتصادی است.

وی با اعلام این خبر که از ۷۰هزار نانوایی، ۱۲درصد آزادپز شده‌اند گفت: از این ۱۲درصد بین ۶ تا ۷ درصدشان مربوط به نانوایی‌های فانتزی و نان‌های حجیم است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح قدرت خرید مردم درنظر گرفته شده گفت: در صورتی که در یک محله یک نانوایی آزادپز باشد باید در کنار آن ۳ نانوایی یارانه‌ای نیز وجود داشته باشد.

وی گفت: همچنین رتبه‌بندی نانوایی‌های از سوی خود اصناف صورت می‌گیرد و از اتحادیه نانوایان خواسته شده تا برای کیفیت بهتر نان نانوایی‌های ممتاز را مورد تشویق قرار دهند.

بیمه و بانک اصناف از سوی خودشان باید راه اندازی شود

در ادامه خسروتاج در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه راه اندازی بانک و بیمه اصناف به کجا رسید گفت: راه‌اندازی بانک و بیمه اصناف مربوط به خودشان است و ما نیز بار‌ها به آن‌ها توصیه کرده‌ایم که شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای را با مشارکت واحدهای صنفی تشکیل دهند و اگر حرکتی هست باید خودشان اقدام کنند.

شکایت از انتخابات اتاق بازرگانی شفاهی بوده نه کتبی!

وی در خصوص شکایت برخی از انتخابات اتاق بازرگانی تهران گفت: تاکنون هیچ دادخواست مکتوبی در خصوص این شکایت دریافت نکرده‌ایم و تعدادی به صورت شفاهی از آیین‌نامه شکایت کرده‌اند که اغلب این اعتراض‌ها هم از سوی افرادی بوده که در انتخابات پیروز نشده‌اند.

وی با بیان اینکه شورای عالی نظارت براساس وظایف قانونی خود عمل کرده گفت: سه‌شنبه جاری طی جلسه‌ای به صحبت‌های شاکیان نیز رسیدگی خواهیم کرد و توضیحاتی در این خصوص خواهیم داد که اگر اشکال و شکایتی وجود داشت باید پیش از انتخابات مطرح می‌شد نه پس از آن.

بهبود فضای کسب و کار، پشتیبانی از تولید و تحریک تقاضا در بازار داخلی و خارج

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۳ برنامه بهبود فضای کسب و کار، پشتیبانی از تولید و تحریک تقاضا در بازار داخلی و خارج به عنوان برنامه اصلی وزارت صنعت برای رونق تولید خبر داد و گفت: لایحه تولید رقابت‌پذیر هفته گذشته با رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس روند کار خود را ادامه داد که امیدواریم هرچه زود‌تر قانون مربوطه ابلاغ شود.

خسروتاج همچنین در مورد جایگزینی یارانه کالایی با یارانه نقدی گفت: برای توزیع بهتر محصولات داخلی همواره به دنبال یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی هستیم، این طرح به منظور تحریک تقاضای داخلی و رونق تولید طراحی شده است.

جذب ۳ میلیارد دلار منابع خارجی در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه این وزارتخانه برای جذب ۳ میلیارد دلار منابع خارجی در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی خبر داد و افزود: امیدواریم بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بخش صنعت را گسترش داده و سرمایه‌های خارجی را نیز جذب کنیم.

بررسی چگونگی تنفیذ وظایف وزارت جهاد و بازرگانی در هیات دولت

خسروتاج در مورد افزایش قیمت برخی از کالا‌ها در بازار شب عید افزود: در قانون انتزاع که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مقرر شد وزارت کشاورزی مسئولیت برخی از کالا‌ها را برعهده گیرد این در حالی است که تا پیش از این تنها مسئولیت تولید محصولات کشاورزی را داشت اما از این پس در مورد میزان واردات و صادرات نیز وزارت کشاورزی تعیین‌کننده خواهد بود به گونه‌ای که در زمینه ممنوعیت واردات برنج و شکر بخشنامه‌ای صادر کردند که از آبان ماه سال گذشته واردات این دو محصول ممنوع شد اما چگونگی تنفیذ وظایف بازرگانی- کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی در هیأت دولت برررسی می‌شود.

وی افزود: امسال ۱۷۵هزار میلیارد تومان نقدینگی به عنوان سرمایه در گردش بخش صنعت در نظر گرفته شده این در حالی است که در سال گذشته ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردیم در حالی که به ۱۵۰هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشتیم.

خسروتاج با بیان اینکه ارزش تولیدات صنعتی در سال گذشته ۶۱۰ هزار میلیارد تومان بود، پیش‌بینی کرد در سال جاری ۱۵ درصد تولیدات صنعتی داشته باشیم که براین اساس ارزش تولیدات صنعتی به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ارزش تولیدات صنعتی در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: صادرات کالا در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار و واردات کالا حدود ۵۳ میلیارد دلار بود.

کد خبر : ۲۷۲۷۱۶